RSS

Souvenir

21 Sep

De afgelopen weken had ik kiespijn. Weer dezelfde kies die een jaar geleden al – na een paar jaar vage pijn –  een wortelkanaalbehandeling had ondergaan. Pijn is daarna een jaar weg geweest en was nu weer terug. Tandarts kon niks vinden, stuurde me door naar de endodontoloog. Inmiddels was de pijn heftig geworden dus ik kon snel terecht. Ik mocht meekijken tijdens het onderzoek – oh wat ingenieus zoals die man te werk ging – en uiteindelijk bleek dat een van de wortels van de kies een microscopisch dunne barst vertoonde. Daardoor ontstond frictie bij elke kauwbeweging en had ik dus weer een ontsteking. Enige oplossing: kies trekken. Dat is vanmiddag gebeurd.

Na enig brainstormen met de tandarts kwamen we tot de conclusie dat dit nog een souvenir moet zijn van het ongeluk dat ik in 2012 op de fiets heb gehad. Vorig jaar bleken 3 vullingen naast elkaar barstjes te vertonen, vandaar o.a. de wortelkanaalbehandeling van de nu getrokken kies. Daarmee was het dus nog niet klaar bleek nu. Lekker dan!

 
5 reacties

Geplaatst door op september 21, 2016 in Gezondheid

 

5 Reacties op “Souvenir

  1. Maddy

    september 22, 2016 at 8:05 am

    Ik heb even teruggekeken, maar in 2012 heb je een goed smak gemaakt zeg. Jammer dat dit daar dan nog een “souvenir van was, maar dat ben je nu (gelukkig?) weer kwijt.

     
    • margali

      september 22, 2016 at 2:44 pm

      Ik ben inderdaad opgelucht want ik vreesde voor een herhaling van een eerder akkefietje.. Ruim 10 jaar geleden heb ik 3 jaar lang helse aangezichtspijn gehad, ik riep steeds dat er een ontsteking in m’n kaak zat maar er werd niks gevonden.Uiteindelijk ging ik naar een andere tandarts, die nam 2 foto’s en zag “een dijk van een ontsteking” precies op de plek die ik altijd aanwees. Hij heeft me behandeld, en het heeft toen nog een jaar geduurd voordat alle pijn verdwenen was.
      Deze laatste affaire begon daar heel erg op te lijken, maar goddank werd ik meteen doorgestuurd naar de endodontoloog (bestond die indertijd nog niet? geen idee). Hoe dan ook, mijn tandarts blijft mijn held😉
      ,

       
  2. Maddy

    september 24, 2016 at 5:20 pm

    Ja, ik kan me voorstellen dat je opgelucht bent dat het niet weer zo’n grote ontsteking is!

     
  3. dirk

    september 26, 2016 at 12:14 pm

    Tja, tandartsen….. Ik vraag me nog steeds af hoe iemand die slim genoeg is om te studeren voor zoiets *kiest*….
    De eerste waar ik mee in aanraking kwam had, niet onterecht, de reputatie dat hij een hekel had aan kinderen. Vervolgens de schooltandarts. Nr 1 was dezelfde (denk ik) maar dan met een assistente die zelfs nog meer en openlijk kinderen haatte. Maar de mobiele martelkamer werd door de tijd achterhaald en er kwam een andere schooltandarts. Heel aardige man van Indisch-Chinese afkomst. Ik kreeg weer een beetje vertrouwen in de beroepsgroep.
    Maar ja, lagere school hield op en dus weer terug naar Dr Z… Intussen oud en groot genoeg om behoorlijk wat pijn te kunnen hebben.
    Z vond altijd wat iets om in te boren toen ik werkte, redelijk goed verdiende, en dus particulier verzekerd was…
    Z ging met pensioen en de praktijk werd overgenomen door B. Aardige man (okay, hij ruikt uit z’n mond als een aaseter, maar ik kon ook niet garant staan voor mezelf) hield het bij tandsteen en ragde niet je tandvlees open. Totdat hij oude vullingen begon te vervangen. Onverdoofd tot in het diepst van een wortel boren doet best wel pijn… Maar wel mooie witte vullingen.
    Het feest begon daarna. Pijn, abcessen. Die laatsten snee ik gewoon open en ik heb zelfs een keer met een waterpomptang in mijn handen gestaan om een kies er dan maar zelf uit te rukken.
    Volgens Internet is B nog steeds actief en levert dezelfde “kwaliteit”.
    Intussen zijn de kapot geboorde kiezen ingestort en zijn mijn laatste gebitsgegevens zou oud dat ze waarschijnlijk de cyberspace niet eens hebben bereikt.

     
    • margali

      september 26, 2016 at 12:58 pm

      Ja Dirk dat drama van jouw gebit heb je me wel eens verteld. Vreselijke herinneringen ook bij mij aan de schooltandarts. Gelukkig kunnen ze nu veel beter werken als je een goeie treft en gelukkig heb ik die.
      Maar die aangezichtspijn veroorzaakt door een niet-ontdekte ontsteking was 3 jaar “living hell”… en ik heb de afgelopen weken – toen het daar weer op uit leek te draaien – gezegd dat ik dat in ieder geval niet meer opnieuw doe. Dat gebeurt me niet meer. Hoe dat dan opgelost wordt mag iedereen zelf invullen. Ik heb er niet in detail over nagedacht maar dat was achteraf bezien ondragelijk lijden. Jij hebt me toen ook wel eens gezien in die toestand. Goddank is mijn tandarts dat ook niet vergeten – hij hielp me van die aangezichtspijn af – en stuurde me naar de endodontoloog. Die heeft dus het euvel ontdekt, onzichtbaar voor de uitstekende apparatuur van mijn tandarts. Het kan dus ook goed gaan.
      Die waterpomptang geeft me rillingen😉

       

Geef een reactie

 
