RSS

Lekker warm!

04 Jun

tn_DSC02361

Dakotah geniet er van. Mag ook wel want ze heeft het niet makkelijk. Een paar weken geleden heb ik de beslissing moeten nemen om te stoppen met haar dieetvoer. Ik schreef toen aan een dierbare kattenvriend:

Uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid en geluisterd naar Dakotah.
Ze ging op het laatst keihard voor me op de loop als ze maar een voerbakje in m’n handen zag. Van nature is ze een heel gretige eter, dus dit zegt wel wat.

De kwaliteit van haar leven kun je al een paar jaar vergelijken met een gehandicapte kat: ze ligt te liggen, slaapt, speelt heel zelden. Soms heeft ze een goeie dag of goed uur … en dan zie je de ware Dakotah. Een ondeugende en vrolijke meid. Ennnn … ze is stapelgek op Quast, dat is ook gelukkig heel belangrijk voor haar. Dus die kleine marge die ze al heeft ga ik niet nog meer verpesten met voer dat ze niet wil.

Ze staat weer op 1 prednison per dag. Afbouwen naar 3/4 en toen 1/2 leverde acuut spuitpoep op. Met 1 pred is haar poep goed, dus hopelijk minder/geen buikkramp.
Ik ga Dakotah niét spuitvoeren, ben ik vastbesloten in. Daar is zij de kat niet naar. En mocht ze diabetes ontwikkelen door de pred: ik ga haar niet spuiten 2x daags. Ook dat is niks voor haar. Bij Joris heb ik 4 jaar lang 2x daags insuline gespoten: voor mij en hem geen enkel probleem. Voor Ashmanti zou het misschien ook kunnen: als ik het maar doe dan is het wat hem betreft meestal OK …. maar Dakotah wordt steeds schichtiger en angstiger, rent weg en verstopt zich..

Het was moeilijk om dit uit te spreken, en later heb ik dit ook ongeveer zo aan Liesbeth geschreven. Uiteraard weet je nooit hoe dingen gaan verlopen, maar de stap om te stoppen met dieetvoer gaf mij een gevoel van falen. Kletskoek natuurlijk want het is Dakotah die zelf de grens trekt. Ze weigert pertinent, of ze nu honger heeft of niet … spijkerhard. In hoeverre het een rol speelt dat ze vaak niet lekker zal zijn … dat is raden. Ze krijgt Cerenia, en op dit moment even ook Temgesic, samen met de Prednoral in 1 capsule zodat ze maar 1 keer hoeft te slikken.

Inmiddels zijn we een paar weken verder, heeft ze gisteren al weer een plasje moeten inleveren omdat ze behoorlijk apathisch was. De urine was gelukkig in orde. Vlak daarvoor had ze weer diarree gekregen dus ik was al bang dat weer fout ging lopen maar kijk …. een halve dag later kregen de katers het ook. Virusje? of was het dat prachtig uitziende zakje uiterst gezond en “biologisch-dynamisch” natvoer dat ik gegeven had: Dakotah had een half bakje gegeten, de katers de rest. Nu anderhalve dag later komt bij allemaal de ontlasting weer aardig op gang, dus ik ben niet bang voor een virus. Dat voer komt er niet meer in. Carnibest etc is ook geen optie, mocht iemand dat idee krijgen. Elk voer wordt of totaal niet geaccepteerd, of gaat maximaal zo’n 3 dagen mee……Bakken vol verdwenen in het toilet, de voerkast wordt voller en voller met afgewezen voer. Toch ga ik door: ze krijgt na de laatste diarree-episode alleen nog Applaws Kip, een aanvullend voer maar het brengt haar darmen nu even tot rust én ze vindt dit altijd heerlijk. Het is onze redder in de nood. Momenteel zie je haar weer opbloeien, en voor deze beelden doen we het dus:

Zelf heb ik ook een en ander achter de rug. Een ongelukje in het sportcentrum heeft me behoorlijk veel pijn opgeleverd. Resultaat is dat ik na 9 jaar nu ergens anders ben gaan sporten. Best wennen maar dat gaat lukken. Verder gaat het uitstekend met mij, heb meer energie om dingen te doen maar daardoor loop ik nu toch wel vaak tegen m’n grenzen op. Marga is hebberig ….😀 en soms krijg ik dan de kous op de kop.

Ik ga nu weer lekker terug naar m’n balkonnetje met blommen. Fijn weekend allemaal:

 

 

 
6 reacties

Geplaatst door op juni 4, 2016 in Buitenwereld, Dakotah, Gezondheid

 

Tags: , ,

6 Reacties op “Lekker warm!

  1. Maddy

    juni 6, 2016 at 8:11 am

    Lieve Marga,
    Wat een beslissing heb je moeten nemen voor Dakotah, dit druist in principe helemaal tegen je verstand in, maar met je hart weet je dat dit voor haar de juiste beslissing is om haar niet meer te achtervolgen met dieetvoer, niet te gaan spuitvoeren en haar eventueel niet te pesten met medicatie! Dit is geen falen, want je luistert juist naar wat Dakotah aangeeft. Kwaliteit van leven is dan veel belangrijker!
    Ik begrijp je heel goed, want met Zus hadden we ook zo’n kat in huis, die zich al verstopte als ze zag of hoorde dat ik de medicatie uit de verpakking haalde.
    Ik hoop dat ze nog heerlijk mag genieten van het lekkere eten en de aandacht van Quast.
    Sterkte ermee!

     
  2. Yvone den Boer

    juni 6, 2016 at 1:13 pm

    Wat moeilijk om dit over te moeten geven,jij weet het altijd weer te bedenken om een kat te kunnen helpen,en dan beslist je eigen lieverd nu zomaar dat het genoeg is geweest,zal niet meevallen voor je.
    Maar je doet het wél,je geeft je meisje kwaliteit van leven,hoe dat ook uitpakt.
    Ik hoop met heel mijn hart dat het góed uitpakt,voor jullie allebei!
    Ze ligt er op de foto’s heerlijk bij in ieder geval!
    En wat staan je blommen mooi!
    Jij ook weer sterkte met je eigen gezondheid Marga!

     
  3. Pieta

    juni 6, 2016 at 9:12 pm

    Lieve Marga,
    Wat een mooie en ook moeilijke beslissing maar zo goed! Nu kan Dakotah rustig genieten van het zonnetje of lekker bij Quast liggen zonder op haar hoede te moeten zijn voor jou met spuitvoer of prikken. Een poes die bang is terwijl je denkt het beste voor haar te doen is zo erg……..Soms moet je accepteren dat de trukendoos leeg is, dat is moeilijk maar geen falen. Kwaliteit van leven is iets wat wij ook graag voor ons zelf hebben en gelukkig ben je in staat om dit ook aan Dakotah te geven. Ik hoop dat ze nog lang mag genieten van het zonnetje op je schitterende balkon. Sterkte met je knie.

     
    • margali

      juni 9, 2016 at 9:47 am

      Ik snap wat je zegt Pieta, en ik denk nog steeds dat ik de enig mogelijke beslissing heb genomen. Maar in tegenstelling tot bv een nierkat die geen dieetvoer wil hebben en dus mogelijk wat sneller aftakelende nieren zal krijgen is dit een iets ander verhaal. Het gevoel van beroerd zijn door fout eten ( en niemand die weet wat precies de trigger in dat foute eten is) treedt acuut op, Sinds vorige week woensdag had Dakotah door haar voer weer spuitpoep helaas en toont dan ook niet erg florissant. Ellendig voor haar. Het is inmiddels door alleen kip te geven weer wat verbeterd, ze eet gelukkig wel goed, maar verder verstopt ze zich weer grotendeels de laatste dagen. Ik ga maar rustig door en zie waar het schip strandt. Het gaat toch altijd anders dan je denkt ….

       
  4. Pieta

    juni 9, 2016 at 6:26 pm

    Ja, wij hadden toen niet het idee dat Kanjer leed onder haar nierfalen terwijl dat ze geen dieetvoer kreeg. Maar spuitpoep bij Dakotah betekent misschien “krampen” voor haar. Ik begrijp je gevoelens maar een poes die zich verstopt voor je is zo erg, je wilt zo graag dat ze zich veilig bij je voelt. Geef haar maar een dikke knuffel van mij.

     
    • margali

      juni 11, 2016 at 9:35 am

      Ook al verstopt Dakotah zich als ze zich niet lekker voelt, toch weet ik dat ze in de basis mij niet ziet als een boosdoener. Het gaat bijvoorbeeld vooral om bepaalde momenten dat ze verwacht dat ik iets ga doen …. zodra dat gebeurd is is het weer allemaal goed en staat ze om m’n benen te draaien.

       

Geef een reactie

 
