RSS

Ommekeer

07 Mei

Dakotah heeft nu al 2 keer een goede drol geproduceerd. Hallelujah! De laatste week was het werkelijk een dieptepunt: ze wilde nauwelijks tot niet eten. En had zoals ik vorige keer schreef dus spuitpoep. Haar dieetvoer – wat het ook was – bood ik eerst gewoon aan: ze zag me aankomen en rende op het laatst keihard weg. Hoefde er niet eens aan te ruiken. Als ik het versierde met een beetje tonijn of kip lukte het eerst nog een beetje maar later ook niet meer. Intussen hoopte ik op aanwijzing van Liesbeth dat de medicijnen hun werk zouden gaan doen. “Jullie zullen er doorheen moeten helaas”…. maar ja, toen Dakotah’s gedrag steeds angstiger en stressiger werd, ze zich bijna de hele dag verstopte, zich niet meer meldde als ik eten ging maken en ook niet meer bij Quast wilde liggen, toen moest ik iets. De stress begon volgens mijn gevoel steeds erger te worden, escaleerde. Terwijl haar poep wel verbeterde ….

Ik heb haar toen een voer gegeven waar Liesbeth waarschijnlijk niet blij mee is, wel voor katten met een spijsverteringsprobleem, maar niet een van de gerenommeerde merken want daar hoef ik niet meer mee aan te komen. Ook geen Trovet of Specific …. met de inhoud van mijn voerkast kan ik zo een dierenartspraktijk starten … Het voer dat ze nu krijgt vindt ze heerlijk, ze likt weer bijna een gat in de bodem van het bakje, ze is weer ontspannen, gaat gezellig mee naar de keuken en staat naast me enthousiast omhoog te kijken of dat bakje al komt. Ze eet samen met de andere katten, niet meer verstopt in haar pueblo. Kortom: ik heb een gelukkig katje teruggekregen. De afgelopen 2 dagen heeft ze vaste poep, en nu maar bidden dat het voer niet de boel weer gaat verzieken …. of dat ze het weer zat wordt.

Op deze manier kan ik nu ook lekker relaxed genieten van het weer en van m’n balkon dat weer vol met planten staat …..

Overigens heb ik zelf ook wat achter de rug: ik bleek geen voedselallergie te hebben volgens de tests. Ik krijg nog een afrondend gesprek maar daar wacht ik niet op. Ik ben nu aan de slag gegaan met de FODMAPS, niet fanatiek, gewoon e.e.a. uitproberen. En het helpt al een beetje. Gisteren liep ik nog krom van de buikpijn na een kop koffie en glutenvrije havermout. Vanochtend heb ik decaf genomen en de havermout met lactosevrije melk …. en kijk, het helpt (hoop ik). Ik weet nu eigenlijk precies wat Dakotah doormaakt: beroerd worden van voeding overkomt mij nu ook dagelijks. Dingen waar ik vroeger tegen kon en nu niet meer zoals bijvoorbeeld die appel. Ik kan alleen maar hopen dat dit voer Dakotah niet gaat opbreken. Voor haar stressniveau is het een uitkomst, maar of haar darmen het daar mee eens zijn?

Met Ashmanti gaat het hartstikke goed, volgens mij moet hij al een tijd pijn in z’n bek gehad hebben want hij is opeens veel vriendelijker en rustiger. En Quast blijft zoals altijd … zichzelf😉

 
4 reacties

Geplaatst door op mei 7, 2016 in Dakotah, Gezondheid

 

4 Reacties op “Ommekeer

  1. Maddy

    mei 9, 2016 at 7:29 am

    Wat fijn die ommekeer bij Dakotah, hopelijk blijft het zo goed gaan, ook al is heb je daar voer voor moeten gebruiken waar Liesbeth niet blij mee zou zijn. Soms moet je gewoon doen wat je goed lijkt, want zo kon het niet verder… Nu maar afwachten hoe het verder gaat haar.

    Aan de ene kant is het fijn dat jij geen voedselallergie blijkt te hebben, maar aan de andere kant is het ook weer lastig omdat je dan nog niet altijd weet waarop je lijf zo heftig reageert af en toe.
    Ik hoop dat je met behulp van die FODMAPS er achter komt waar je wel en waar je geen last van hebt.
    Succes ermee!

     
  2. margali

    mei 9, 2016 at 11:14 am

    Ondanks de warmte heeft Dakotah prima gegeten. Tot vanochtend. Ze kwam enthousiast aanrennen, vol verwachting met ons mee naar de poezenkamer, ik zet de bakjes neer, ze likt even en loopt weg. Later nog een keer geprobeerd, maar opnieuw niks. Er zijn 2 faktoren die kunnen spelen: ze had gisteren helemaal geen Cerenia gehad en ook geen pijnstiller meer na gisterochtend. Bovendien moest ze nog poepen want dat had ze gisteren niet gedaan. Ik heb afgewacht, om 11 uur nog niks, toen maar Cerenia en Temgesic gegeven, prompt daarna heeft ze uitstekende ontlasting gepoept. Ik wacht dus nu maar een uurtje af en probeer het dan opnieuw. Als dit niet meer gaat lukken met dit voer dan weet ik het niet meer.

     
  3. Yvonne

    mei 20, 2016 at 11:28 am

    Je balkon ziet er prachtig uit,heerlijk hé,om daar van te genieten!
    En hoe gaat het nu met de dames-patiënten in huize Marga?

     
    • margali

      mei 20, 2016 at 2:23 pm

      Hi Vonne, lief van je dat je ernaar vraagt. met mij gaat het stukken beter. Ik heb eigenlijk maar een paar dingen veranderd in m’n dieet. Glutenvrij deed ik al 2 maanden, nu ook caffeine-vrije koffie, en lactose-vrije melk en yoghurt. En dat scheelt stukken.
      Met Dakotah gaat het momenteel ook vrij goed, maar helaas heb ik moeten besluiten om te stoppen met dieetvoer. Ik kreeg er niks meer in, en ze werd steeds stressiger. Zelf was ik langzamerhand ook murw. We zijn nu anderhalf jaar bezig, en met dieetvoer begon ik ongeveer in januari dit jaar. Ging eerst goed, maar de laatste 2 maanden was het een ramp. Ik ben dus op m’n hoede want ik weet dat het ergens spaak kan lopen. Ik kan er niks aan veranderen: Dakotah geeft haar grens aan.

       

Geef een reactie

 
