RSS

Zeg maar dag met je tandje ….

06 Apr

We zijn bij Liesbeth geweest. Gelukkig was het harde bultje dat ik voelde toch een harde verdikking van een lymfeklier. Bultje zat mooi los, niet op de kaak zoals ik bang was te voelen. Toch moet er een reden waarom hij niet al z’n brokjes opeet. Ashmanti heeft alleen nog 4 hoektanden helaas: wegens FORL moest in 2013 alles getrokken worden. De rechter hoektanden boven en onder zijn nu waarschijnlijk de oorzaak van die gezwollen lymfeklier (+ mogelijk nog restant van het virus dat hier rondwaart) want die zien er niet goed uit. Tandvlees eromheen is nu knalrood, erger dan bij het vorige bezoek, en dan kan een brokje opeens een pijnscheut geven.

Dus over 2 weken gaat hij onder het mes: hoektanden aan de rechterkant moeten er uit, links gaat Liesbeth kritisch bekijken en bij twijfel ook verwijderen. We hopen dat dit niet hoeft zodat hij tenminste aan 1 kant nog een steuntje voor z’n tong heeftšŸ˜‰ Ā Ook gaan we omdat hij toch onder narcose moet een rontgenfoto van z’n blaas maken. Ik wil weten hoe die eruit ziet omdat hij regelmatigĀ evenĀ stress-plast, nooit lekker flinke plassen doet en z’n vader is 2 jaar geleden aan blaasproblemen overleden ….

Zo, dat is 1 hindernis genomen, nu Dakotah nog. Die moet deze week ook nagekeken worden want ze eet verschrikkelijk moeizaam. Ik vermoed dat ze mogelijk een bovenste luchtweginfektie heeft (oorzaak virus) en als dat niet het geval is dan gaan we in ieder geval een bloedtest doen om haar B12 te controleren. Dat betekent dan helaas een roesje maar het gaat niet anders bij haar. Ik heb een aantal nieuwe soorten voer meegenomen die ze mag hebben dus ik kan weer even vooruit. Haar ontlasting is tot nu toe nog steeds perfekt gelukkig.

Ashmanti was ontzettend in z’n nopjes met alle aandacht en gekriewel van dierenartsen Liesbeth en Jonna, maar nog veel blijer om thuis te zijn want hij had hongerrrrrr …. hij moest immers nuchter zijn voor het geval die bult niet OK was en een rontgenfoto gemaakt moest worden. Hier is heel tevreden na een portie Applaws kip.

 
2 reacties

Geplaatst door op april 6, 2016 in Gezondheid katten

 

Tags: ,

2 Reacties op “Zeg maar dag met je tandje ….

  1. Maddy

    april 7, 2016 at 2:28 pm

    Ik denk dat het toch een opluchting was dat dat bultje bij Ashmanti toch een verdikking van een lymfeklier was.
    Vervelend dat zn tandvlees dan toch zo rood is en er weer tanden uit moeten. Hopelijk lukt het met alleen die ene kant van zn bekkie. Wat een heerlijk tevreden koppie nadat hij heerlijk heeft zitten eten!

    Dakotah is weer een ander verhaal. Ik begrijp dat jullie haar eerst de tijd geven om zelf die luchweginfectie te overwinnen, voordat er weer op de B12 geprikt gaat worden?

     
    • margali

      april 7, 2016 at 2:36 pm

      Ik weet het niet Maddy, die luchtweginfektie is maar een vermoeden van mij. Ik hoor haar soms “reutelen” bij een diepe zucht, en als haar neus vol zit dan ruikt ze niet en eet ze dus ook niet. Eerst moet Liesbeth dat dus uitsluiten. Als het dat niet is kunnen we volgens mij die bloedtest doen. Is het dat wel dan lijkt het me niet goed om haar een roesje te geven met een verstopte neus … oordeel laat ik aan Liesbeth over. Het is net als met Ashmanti: ik kan wel dingen denken maar ik ben (helaas voor m’n portemonneešŸ˜€ ) geen dierenarts….

      Het was inderdaad een opluchting dat Ashmanti geen tumor in z’n bek had. Maar oh wat zien die kiezen er slecht uit aan de rechterkant.

       

Geef een reactie

 
