RSS

Tramsluiting

18 Feb

Als je in een oud huis woont dan loop je soms tegen de meest aparte dingen aan. Mijn kastdeuren in de achterkamer hebben geen slot met een sleutel, en sluiten al jaren heel moeizaam met een kogelsluiting.. Ik moet altijd een paar keer hard duwen, niet bevorderlijk voor de kwetsbare verbindingen van de deur. En soms floept een deur spontaan open omdat bv door de warmte van de cv het houtwerk in beweging komt en de sluiting niet meer werkt. Heel leuk voor de katten maar niet de bedoeling.

Ik heb het nu eindelijk opgelost door 2 tramsluitingen (ja zo heten die dingen) aan te brengen. Ik had er twee, zo’n 25 jaar geleden ergens gekocht: op de voerkast van de katten en in de slaapkamer, dus die heb ik nu losgeschroefd en op de kastdeuren gezet. Makkelijk klusje zul je denken, maar dat valt tegen. Ik ben onderhand vreselijk kippig geworden (moet inderdaad nodig naar een oogarts), en m’n handen kunnen de schroefjes niet vasthouden. Eén schroefje is 9 keer gevallen ….. tot vreugde van Quast.

Nu nog de deuren een kwastje verf geven en ze zien er weer prima uit. En de deur dichtdoen is nu een makkie. Ik snap het helemaal als jullie denken “wat moet dit bericht nou op je blog” maar dit is eigenlijk een notitie voor mezelf. Soms zit ik vreselijk te zoeken naar iets op internet en kom dan tot m’n verbazing uit bij m’n eigen blog😀

 
7 reacties

Geplaatst door op februari 18, 2016 in Buitenwereld

 

Tags: , ,

7 Reacties op “Tramsluiting

  1. dirk

    februari 20, 2016 at 10:49 pm

    Kleine tip ;-)…
    Misschien heb je nog ergens een magneet rondslingeren (oude luidspreker bijvoorbeeld) en anders is daar vrij makkelijk aan te komen. Schroevendraaier er een tijdje op leggen en de kruiskopschroefjes (koperen natuurlijk niet) vallen er bijna nooit af.

     
  2. margali

    februari 20, 2016 at 10:52 pm

    Wat een goeie tip! dank je wel Dirk. Ik heb wel eens een schroevendraaier gehad die inderdaad magnetisch was, maar ik wist niet dat je dat zelf kon “opladen”….

     
    • dirk

      februari 21, 2016 at 10:06 am

      Magnetisme is hartstikke “besmettelijk”. En makkelijker over te brengen dan weg te krijgen. Met zo’n “behandelde” schroevendraaier moet je niet aan de disk(s) in je computer gaan sleutelen… Maar voor de rest is het heel handig voor mensen zoals jij en ik die altijd de schroefjes laten vallen.
      Ergens moet ik nog een ontmagneetiseerapparaatje hebben… Die had je om de kopjes van je bandrecorder af en toe “schoon” te maken. Maar je kon er nog veel meer mee….
      Beeldbuizen hadden om de rand een stalen frame en dat raakte op een gegeven moment gemagnetiseerd. Vooral kleuren tv’s gingen dan heel rare vlekken maken aan de randen. Met dat apparaatje kon je dat ook oplossen. De vader van m’n klasgenoot was meer onder de indruk van mijn magic dan het zusje waar het mij om ging….

       
      • margali

        februari 21, 2016 at 9:23 pm

        Dirk jij zou een “Tips & Tricks” boek kunnen schrijven …. kostelijke verhalen😀

         
  3. Pieta

    februari 23, 2016 at 7:04 pm

    Leuk Marga, je deuren schilderen. Ik ben gek op schilderen maar vind het schuren vooraf minder leuk. Maar tegenwoordig zijn er heel handige kleine schuurapparaatjes te koop. En ja, het eindresultaat geeft zoveel voldoening.

     
  4. Yvonne den Boer

    februari 26, 2016 at 12:47 pm

    Wat een goed en ook leuk idee Marga,lekker ouderwetse dingen,staat leuk! En die tip van Dirk zal ik ook tegen Coen vertellen,oude(re) handen laten nou eenmaal sneller wat vallen.
    (In Parijs rijden trouwens nog oude Metro’s met deze deur-systemen)

     
    • margali

      februari 26, 2016 at 7:00 pm

      Ik heb me laten vertellen dat deze sluiting ook veel in boten gebruikt woord Vonne. Ik ben er heel tevreden mee en vanmiddag heb ik de deuren zelf aangepakt: schoon en vetvrij maken, schuren, alle scheuren gedicht met lakplamuur (met de vinger want met een plamuurmes kom je niet in die profieltjes), en morgen aflakken. 30 jaar geleden heb ik zelf hier alles geschilderd, muren en houtwerk. Er zijn hier 4 kastdeuren en 10 kamerdeuren, allemaal met profiel dus ik kan voorlopig vooruit. Kleine stapjes anders trek ik het niet … en dat kost me wel een beetje moeite want ik heb de neiging om door te gaan …😉

       

Geef een reactie

 
