RSS

Naald in hooiberg gevonden?

13 Feb

Ruim een week geleden kreeg ik een beetje buikpijn. Voelde me gammel en dacht aan een virus/buikgriep? Maar na 2 dagen kreeg ik een steeds sterker gevoel dat er iets anders aan de hand was. De verschijnselen leken erg op een situatie die ik al vaker had meegemaakt. Ik ben al m’n hele leven voor allerlei zaken allergisch. Heb heel veel verschillende desensibilisatiekuren gehad met groot succes overigens. Maar altijd ging na verloop van een paar jaar iets anders de kop op steken. Ook voeding is een aandachtspunt: m’n oude allergoloog had me jaren geleden getest nadat ik diverse heftige aanvallen had gehad (flauwvallen, overgeven, diarree) en me een lijstje gegeven. Probleem bij mij is dat ik zelden acuut reageer, maar dat mijn lijf een tijdje doet over het opbouwen van een reaktie, en meestal krijg ik een aankondiging dat er iets mis gaat. Luister ik daar niet naar dan krijg ik die aanval.

De waarschuwing deze keer verbaasde me want ik deed niks “verbodens”…. maar langzamerhand ben ik wel getraind in het zoeken naar oorzaken. Bellen naar m’n allergoloog (die me altijd met voorrang hielp) wees uit dat hij afgelopen december helaas met pensioen was gegaan. Ik ben het dus eerst zelf gaan proberen want ik had geen zin om op een ellenlange wachtlijst gezet te worden. Mijn eerste gok was gluten: sinds een aantal maanden koop ik nl brood bij de echte bakker, ipv gemakzuchtig brood bij AH. Als proef kocht ik een speltbroodje, en waarachtig: de symptomen waren plotseling stukken minder. Dat was dus niet afdoende, en ik ging op zoek naar glutenvrije produkten. Heb vers brood gekocht, rode linzenpasta, havermout, en boekweitbrood voor als het verse glutenvrij brood op is. Alles dus glutenvrij. En sindsdien zijn de problemen voorbij. Moet bekennen dat ik af en toe nog wat voel, een aantal uren na het eten, maar ik vermoed dat m’n darmen nog moeten genezen.

Zoeken naar de oorzaak voor een allergische reaktie is – tenzij je kunt laten testen door een allergoloog – meestal zoeken naar een naald in een hooiberg. Maar dankzij zusje Ineke, die jaren geleden erg ziek was door de ziekte van Crohn, kwam ik snel op die gluten-gedachte. Nog even afwachten, en dan zou ik eigenlijk om het echt te testen weer een tijdje normaal brood moeten gaan eten …. maar of ik daar nou zin in heb? Mijn hele systeem stond echt op “code oranje’ ….. er dreigde “gevaar” …. echt niet fijn. En hoe dat nou kan? tja, je kunt op elk moment in je leven opeens een allergie/intolerantie ontwikkelen voor van alles en nog wat. Vaak na een periode van stress …. en het afgelopen jaar was voor mij best pittig dus dat verbaast me dan weer niks.

Interessant dat Dakotah en ik nu allebei met hetzelfde probleem geconfronteerd zijn …

 
8 reacties

Geplaatst door op februari 13, 2016 in Gezondheid

 

Tags: , ,

8 Reacties op “Naald in hooiberg gevonden?

  1. Maddy

    februari 15, 2016 at 9:07 am

    Wat goed dat je er zelf achter bent gekomen dat je last had van gluten, die speld uit de hooiberg heb je dus best wel snel gevonden gelukkig!
    Tegenwoordig zijn er heel veel gluten-vrije producten te vinden in de supermarkt en ik hoop dat je hiermee het lek boven hebt en houdt.

     
    • margali

      februari 15, 2016 at 12:31 pm

      Ik voel wel dat ik iets achter de rug heb, maar de verschijnselen zijn echt helemaal weg. En ik denk/hoop dat ik met een paar basisdingen zoals glutenvrij (gv) brood en pasta me verder niet druk hoef te maken over de ingredienten van allerlei andere dingen want er zit bijna overal gluten in volgens mij. Ik begin zelfs al te wennen aan m’n bord gv-havermout opgesierd met banaan, een amandelcrunch en een klein beetje roosvicee anders vind ik het niet te hachelen. Voor lunch neem ik dan een gv-boterham met bv een scrambled egg met spinazie of champignons, plakje kaas. Ik heb gelezen dat je moet opletten dat je voldoende jodium binnenkrijgt, dus minstens 2x per week zeevis eten, eieren, kaas … gelukkig allemaal dingen die ik erg lekker vind. Misschien deze week eens verdiepen in zelf gv-brood bakken…..

       
      • Maddy

        februari 15, 2016 at 6:34 pm

        Fijn dat de verschijnselen weg zijn!
        Goh, dat dieet van jou klinkt niet echt als een straf😉

         
  2. margali

    februari 15, 2016 at 7:02 pm

    Nou, als je echt coeliaki hebt dan heb je een probleem hoor. Gluten zit overal in, en het kleinste beetje kan enorm beroerd maken. Ineke smokkelde wel eens met 1 klein hapje van een koekje, en daar betaalde ze dan een fikse prijs voor ….
    https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/coeliakie/

     
    • Maddy

      februari 16, 2016 at 7:06 am

      Ja, dat geloof ik best. “Gelukkig” zijn er tegenwoordig veel meer gluten-vrije producten te koop dan vroeger en ook gewoon in de supermarkt.

       
      • margali

        februari 17, 2016 at 8:29 am

        Gisteravond heb ik als test gewone volkoren spaghetti gegeten. Geen last gehad. Maar beetje onrustig geslapen, dus ???????

         
  3. Yvonne den Boer

    februari 26, 2016 at 12:55 pm

    Wat een ingewikkeld fabriekje zijn we toch hé!
    Ik heb altijd spastische darmen gehad,als kind al,erg lastig soms,maar ik eet al een tijd alles met spelt i.p.v. tarwe(wel boekweit en havermout ook) en geitenyorhurt i.p.v. melkprodukten,dat helpt bij mij al geweldig.
    Fijn dat je zelf al veel hebt uitgedokterd,het is tenslotte jouw lijf en dat voel je zelf het beste.
    Maar gelukkig weet je het ook nog lekker te maken,ook belangrijk hé!

     
    • margali

      februari 26, 2016 at 7:02 pm

      Zuivel en tarwe stonden toen ik kind was op het lijstje van de allergoloog, maar ik ben daar overheen gegroeid, Nu is tarwe opnieuw een probleem blijkbaar. Maar wie weet kan het over een tijdje wel weer … Het gaat nu goed.

       

Geef een reactie

 
