RSS

Het afgelopen jaar

31 Dec

Het was een zwaar jaar met diepe dalen. Ik was al jaren bezig op te branden maar het afgelopen jaar zat ik op de bodem. Het positieve daarvan is dat je alleen nog maar omhoog kunt … en daar ben ik nu mee bezig. Het is een pijnlijk proces, ik heb een paar dierbare mensen los moeten laten. Blijkbaar ben ik een kei in het ontkennen van mijn grenzen, heb ik het idee dat ik alles (voor anderen) moet aankunnen, en ga ik door tot het uiterste. Daar ben ik nu mee gestopt, het is tijd om meer naar mezelf te kijken.

Er is iemand met wie ik wekelijks gesprekken heb: pijnlijk, tsunami’s van tranen, een heel leven dat onder een vergrootglas ligt. Was ik nou 20 dan viel het wel mee, maar op je 64e heb je een hoop bagger aan je schoenen hangen. En toch doe ik het, wetend dat dit een gigantische klus is maar ook dat dit het mooiste cadeau is dat ik aan mezelf had kunnen geven. Ook al voelt het op dit moment niet zo 😉  Ik ben “under construction” dus …..

Met Quast en Ashmanti gaat het prima, maar Dakotah heeft ook een pittig jaar achter de rug, met een chronisch darmprobleem waar nog weinig vooruitgang in zit. Toch gaat het meestal redelijk tot goed, en hebben we wat hulpmiddelen achter de hand waar ze goed op reageert. Liesbeth, Herman en dames paraveterinairen: heel hartelijk dank voor jullie steun en bereidheid om het ons zo makkelijk mogelijk te maken. Jullie zijn klasse!

Dankzij Pieta die op m’n katten paste kon ik in april – na 18 jaar – voor het eerst weer op vakantie. Twee weken naar zusje Ineke in Seattle: ik heb genoten. Een hoogtepunt dit jaar. Ik heb veel om te koesteren en dankbaar voor te zijn,  en lieve mensen om me heen. Jan is door dik en dun mijn rots in de branding gebleven, en dat was wederzijds. We hebben allebei veel te verwerken gehad, maar dit jaar was ook het begin van nieuwe en mooie dingen.

Dank aan de lezers hier op m’n blog voor hun bijdragen en vragen. Ik wens iedereen een fijne, veilige en rustige jaarwisseling. En ik hoop jullie volgend jaar hier weer te treffen.

Veel liefs van Marga

 
4 reacties

Geplaatst door op december 31, 2015 in Dakotah, Gezondheid

 

Tags:

4 Reacties op “Het afgelopen jaar

  1. marijke

    januari 1, 2016 at 1:31 pm

    Dat wordt nog knokken dit nieuwe jaar, voor jezelf en Dakotah. Gelukkig heb je steun en hulp, maar het is en blijft moeilijk, maar kies voor jezelf anders ga je er aan onderdoor. Sterkte voor het komende jaar.

     
    • margali

      januari 2, 2016 at 7:32 am

      Ik kan alleen maar proberen om het hoofd boven water te houden marijke. Het kost tijd maar ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk beter wordt. Jij ook heel veel sterkte.

       
  2. Maddy

    januari 2, 2016 at 3:58 pm

    Goed om eindelijk eens voor jezelf te kiezen, hoe moeilijk dat ook zal zijn, maar je moet met jezelf verder!
    Fijn dat je dan zulke goede hulp hebt om uit het diepe dal te klauteren, volgens mij ben je een heel sterke vrouw en zal je dat op den duur heus wel gaan lukken, zeker omdat je er goed hulp bij hebt.

    Heel veel sterkte ermee!

     
    • margali

      januari 2, 2016 at 6:47 pm

      Dank je wel Maddy. Het gaat zoals het gaat … ik kan het niet dwingen. Inderdaad: goeie hulp is cruciaal. Ik heb geluk gehad: eigenlijk moet je een klik voelen net als wanneer je een kat in huis wilt nemen. En dat was het geval 😉

       

Geef een reactie

 
