RSS

Katten houden van zoet?

29 Aug

Dit is raar: ik lees dat katten geen zoet kunnen proeven? Hier doen mijn katten me toch anders vermoeden. Ik eet ’s ochtends altijd een bordje Brinta met een scheut Carvan Cevitam (want ik ben een zoetekauw) en een banaantje. Quast en Ashmanti keken altijd dat bord bijna uit m’n handen …. Quast mocht het bord schoonlikken en Ashmanti de lepel.

Tja en toen ging het voor de heren helemaal mis: ik besloot de Carvan Cevitam te kopen zonder toegevoegde suiker …. leek me gezonder. De heren waren het er niet mee eens en lieten het staan. Om te testen of het echt bij hen om de suiker ging heb ik weer gewone CC gekocht en jawel …. ze staan weer te bedelen en maken het bord brandschoon. En echt: het enige verschil is de CC. Eigenaardig …..

 
4 reacties

Geplaatst door op augustus 29, 2015 in Gezondheid katten, Katten

 

Tags: , ,

4 Reacties op “Katten houden van zoet?

  1. dirk

    augustus 29, 2015 at 3:15 pm

    Geen twijfel mogelijk hoor! Ik heb er eentje gehad die gek was op de karamel (het “geheime” ingrediënt van Eukanuba) uit een mars…
    Maar zou het in dit geval ook niet zo kunnen zijn dat ze de suikervervanger niet zo zien zitten?

    Citaat uit Wikipedia:
    “Steviolglycosiden zijn tot 300 keer zoeter dan suiker.[1] Het product wordt niet door alle gebruikers als zoet ervaren: veel mensen proeven een bittere bijsmaak, die bij sommigen overheerst.[2] Om die reden wordt vaak maltodextrine toegevoegd om de bittere smaak te compenseren.”

     
    • margali

      augustus 29, 2015 at 6:04 pm

      Dirk je hebt weer helemaal gelijk. Ik ben zo’n onnozele consument (en vooral slordig, en winkelend zonder leesbril)) dat ik alleen maar kijk naar die kreet “0 % suiker toegevoegd” en denk dan dat het fruit van zichzelf zoet genoeg is. Ik had het natuurlijk zelf ook kunnen opzoeken…..
      Ik vond het niet lekker, Jan ook niet, en de katten ook niet. Er schijnt over Stevia ook al het nodige gezegd te worden, dus ik ben weer lekker teruggegaan naar de oude versie 😉

       
      • dirk

        augustus 29, 2015 at 7:47 pm

        Katten hebben heel vaak gelijk. Als ze iets niet blieven is het meestal niet om iets dat er niet in zit maar om iets wat er wel in zit. Denk maar aan een pilletje in een hapje tartaar 🙂
        Neemt niet weg dat je ook niet moet denken: “als de kat het wil kan ik het ook wel eten”. Maar op zich is het best wel logisch dat zo’n klein roofdiertje (dat ook nog eens niet alleen zijn/haar eigen gat maar ook dat van een vriendje schoon likt) beter tegen allerlei bacteriën kan dan wij.

         
  2. margali

    augustus 29, 2015 at 8:20 pm

    Ik hoorde onlangs van iemand die een fikse oogontsteking had opgelopen omdat hij ’s ochtends wakker werd gewassen door z’n kat … ach zo schattig. Maar hij weet nu wel beter.
    De 2 raggies hier zijn ook enorm wasserig, Quast doet dat nooit. Maar verder dan m’n hand of voet komen ze niet … dat gaat me te ver 😉

     

Geef een reactie

 
