RSS

Nachtelijk avontuur

20 Jul

Vanochtend werd ik om 4.00 uur wakker van vreselijk en aanhoudend kattengekrijs. Ik vloog slaapdronken naar de kamer maar alles bij mij was in rust. Het bleek aan de voorkant/straatkant te zijn, en niet in de achtertuinen. Aan de overkant zag ik een kluwen van vechtende katten op het trottoir. Een fietser stopte, en probeerde de katten te scheiden. Dat lukte uiteindelijk. Blijkbaar was er eentje een portiek (ca. 80×60 cm) ingevlogen. De fietser bleef staan en probeerde de kat aarzelend te benaderen. Er stopte een auto. Bestuurder stapte uit en ging ook kijken. Toen besloot ik toch maar naar buiten te gaan, met een kattenmand in de hand.

Inmiddels bleek de bestuurder een bewoner te zijn die wist van wie de kat was. Hij belde aan en inderdaad: de nog jonge eigenaar kwam naar buiten (4 uur ’s ochtends!). Kat bleek van het balkon van 2-hoog gevallen te zijn. En daar stonden we dan: fietser, eigenaar, buurman en Marga. Kat in elkaar gedoken, loeiend en blazend, onbenaderbaar. Ja wat wil je als je net aangevallen bent na een val van 2-hoog. Het was een poesje, mooi zilvergrijs, blauwe rus-type, genaamd Silver. Ik kon niet zien of ze gewond was, had geen bril op….

Ik heb na overleg besloten de dierenambulance te bellen. Want zelf ben ik te krakkemikkig om iets te proberen, en de mannen waren goed van bedoeling maar veel te gehaast, stonden met een deken te zwaaien, en dachten “die pakken we wel effe op”. Hadden geen benul dat ze finaal over de rooien was, er dan vandoor kon gaan, onder de geparkeerde auto’s, of op de weg met sjezende taxi’s. De ambu was toevallig net in de spoedkliniek (in de buurt) en zou komen.

Intussen begon Silver weer te loeien. Ik keek achter me en warempel: daar stond die aanvaller al weer te loeren of hij er bij kon komen. Ik denk dat ik hem al zeker 4 keer eerder op de straat gezien heb, geen idee of het een zwerver is of niet. Met moeite kregen we de aanvaller weg onder de geparkeerde auto’s en gelukkig kwam de ambu. Met handschoenen, een kooi, een vangnet, en 4 man om het portiek heen om ontsnappen moeilijker te maken lukte het uiteindelijk met een stevige greep: kat in het bakkie, Silver was veilig. Ze had wat bloed in het bekje, maar was verder ogenschijnlijk OK. We schudden elkaar de hand, best apart zo met al die verschillende mensen die elkaar dan op zo’n onmogelijk tijdstip vinden in de zorg voor een kat.

En opnieuw heeft de Dierenambulance van Amsterdam mij niet teleurgesteld: ik heb al een aantal keren gebeld voor duiven, vogels en katten. Voor de zoveelste keer blijkt dat deze hulpverleners hun gewicht in goud waard zijn en onmisbaar zijn! Laat de gemeente dat nou eens goed beseffen. Ik ben al jaren donateur. Amsterdammers: word asjeblieft ook donateur! Klik op het logo:

header

 
12 reacties

Geplaatst door op juli 20, 2015 in Buitenwereld, Gezondheid katten

 

Tags: ,

12 Reacties op “Nachtelijk avontuur

  1. marijke

    juli 20, 2015 at 2:21 pm

    Wat een geluk dat Silver gered kon worden. Moet er niet aan denken wat er met het beestje was gebeurd als niet iedereen de handen in elkaar hadden geslagen. Zeker, ik ben in Amsterdam ook een groot voorstander en lid van de Dierenambulance, heb er ook zeer goede ervaringen mee. Goede aanpak Marga, je verwacht dit soort dingen toch niet daar op straat.

     
    • margali

      juli 20, 2015 at 3:02 pm

      Nee Marijke, dat verwacht je niet hier op straat. Inmiddels heb ik zojuist de moeder van de jonge eigenaar aan de deur gekregen met een schitterende bos rozen en de vergoeding die ik aan de Dierenambulance had betaald. Bovendien is ze meteen ook donateur geworden, en gaat ze het balkon katveilig maken. Met Silver (inderdaad een Blauwe Rus – wat er trouwens niks toe doet) gaat het wel goed. Rusjes zijn schuw en ze hebben besloten om haar even tot rust te laten komen en dan morgen naar de dierenarts te gaan. Ze heeft wel gegeten. Ik heb nog 2 blikken a/d meegegeven ivm dat zere bekje.

      Verder ben ik via “Mijn dier is zoek” van de DB gaan zoeken naar die vechtersbaas, want die heb ik hier dus al vaker gezien. Ik heb er een gevonden die het heel misschien zou kunnen zijn: vermist sinds september vorig jaar, ontsnapt uit z’n logeeradres. Qua uiterlijk zou het kunnen, qua karakter zou ik zeggen van niet, maar je weet het maar nooit. ik heb de eigenaar van die vermiste kat een mailtje gestuurd.

       
  2. marijke

    juli 20, 2015 at 3:28 pm

    Zou hem best kunnen zijn, het is geen plek waar mensen zomaar hun kat buiten laten lopen. Ik hoop dat het de vermiste kat toch is, zijn karakter kan veranderd zijn uit lijfsbehoud na zo’n lange tijd, en dat hij gepakt kan worden. Ik moet er niet aan denken dat daar katten op straat lopen. Goed dat je toch op zoek bent gegaan, hoop dat er gereageerd wordt. Lief en teken van betrokkenheid dat ze bloemen kwam brengen en meteen weer een donateur, kunnen ze goed gebruiken.

     
  3. Maddy

    juli 20, 2015 at 6:11 pm

    Wat een avontuur en wat geweldig dat de dierenambu zo adeqaat heeft gereageerd en gelijk is gekomen!
    Hopelijk vindt die vechtersbaas ook weer zn eigen huis terug.

     
    • margali

      juli 20, 2015 at 6:17 pm

      Ik heb nog geen reaktie op m’n mailtje Maddy. Hij is natuurlijk al sinds september 2014 vermist, en dan ook nog van een logeeradres … triest hoor. Maar geen idee of dat hem ook inderdaad is.

       
  4. Ella Joosten

    juli 20, 2015 at 6:53 pm

    Jeetje Marga, knap hoor, dat je in actie kwam, zo vroeg in de ochtend. Ik bedoel je geeft je wel op eng terrein, ik zou niet zo maar in mijn eentje de straat op gaan, je weet maar nooit.
    Maar de redding van de katten overwon het. Mooi werk. Complimenten!!

     
    • margali

      juli 20, 2015 at 7:01 pm

      Ik was natuurlijk wel op bekend terrein Ella 😉 En toen ik die fietser zo lang bezig zag, en een beetje hulpeloos voor dat portiek zag staan – hij had ook kunnen wegfietsen – bedacht ik dat dat nooit een slechte vent kon zijn. Eigenlijk waren we een heel apart groepje zo bij elkaar, en die terugkerende kat had daar niet van terug, hoewel hij echt hondsbrutaal was. We hadden alleen even de hulp nodig van vakmensen die ook de goeie hulpmiddelen hadden. De Dierenambulance weet inmiddels ook dat ik dit verhaal geplaatst heb want ik heb ze verteld hoe het afgelopen is. Ze verdienen inderdaad onze complimenten.

       
      • madelon kieft

        juli 20, 2015 at 9:10 pm

        Hallo lieve Marga, het was idd een mooie combinatie van mensen (mannen) en allen zo hulpvaardig.En wat lief dat je ons zo in het zonnetje zet.Het was voor ons een druk nachtje met nog een slecht valk,een aangereden kat,een duif,een kat die naar het MCD gebracht moest worden en 2 pythons die bij het grofvuil waren gezet.Heel variërend dus.
        Ik zou wensen dat heel Amsterdam zo’n buurvrouw had zoals jij, dan zou het er een stuk mooier uit gaan zien.Dank voor je hulp,je bent een topper.
        Groet Madelon (dierenambulance)
        P.S We hopen dat Silver er met de schrik is afgekomen,en die rozen heb je dubbel en dwars verdiend.En het zou mooi zijn als die zwarte kat idd van iemand is die hem weer liefde en een goed huis kan geven.

         
  5. margali

    juli 20, 2015 at 9:22 pm

    Ach Madelon wat lief dat je hier reageert. Wat een nachtje was dat voor jullie zeg. En dan ook nog zo snel bij ons. Het was inderdaad een apart groepje, maar ik heb eigenlijk niks anders gedaan dan vakkundige hulp organiseren. Eigenlijk heeft de jongen met de fiets (en zonder stem 😉 ) nog het meeste gedaan, en ook het moeilijkste door de katten uit elkaar te krijgen.

    Overigens: volgens mij was die aanvallende kat een wit-zwarte, en ik heb dus iemand een mail gestuurd wiens kat (vermist in onze buurt sinds september 2014) daar wel een beetje op lijkt. Afwachten of die reageert….

    Heel veel succes met jullie mooie werk, en wie weet meld ik me nog wel eens voor een gesprekje. Maar nu nog even niet 😉

     
  6. Marnelle van overveld

    juli 22, 2015 at 11:28 am

    Hallo marga, bedankt voor je briefje, met Silver gaat het al weer heel goed, we wachten met naar buiten laten tot de netten zijn geplaatst. En ja zeker heb je de bloemen dik verdiend, dit had
    Silver niet overleefd anders. Dan waren we erg verdrietig geweest, dus top!!
    groetjes,
    Marnelle

     
    • margali

      juli 22, 2015 at 11:46 am

      Hi Marnelle, wat leuk dat je reageert. Ik heb je nog even een privé-mailtje gestuurd 😉
      Geweldig dat het weer goed gaat met Silver. Succes met het katveilig maken van je balkon.
      Geef Silver maar een knuffel van me!

       
  7. margali

    juli 22, 2015 at 5:51 pm

    Het verhaal van Silver staat nu ook op de website van de dierenambulance en op hun Facebook 😉
    Eigenlijk verbazingwekkend dat een binnenkat, na een val van 2-hoog, zich zo goed weet te verdedigen tegen een agressieve kater (waarom denk ik automatisch dat het een kater is 😀 )

     

Geef een reactie

 
