RSS

De zorgmiddelen-jungle

08 Jan

Zo maar 2 ervaringen:
gisteren ging ik op zoek naar een beschermhoes voor een antidecubitusmatras voor m’n broer. De leverancier voert dat merk matras niet meer. En kan dus ook geen hoes leveren. Ik kreeg 2 opties: ófwel een hoes van het huidige merk met afwijkende maten aanschaffen en proberen het matras daar in te proppen, ófwel een hoes op maat te laten maken voor het lieve sommetje van 400-500 euro. En dat werd gezegd op een toon van “daar hebben we eigenlijk geen zin in dus we hopen dat u dat niet wilt”….

Gelukkig heb ik sinds kort een adres gevonden voor dingen die hier in Amsterdam blijkbaar niet meer kunnen door bv inkrimping van het assortiment. Dit bedrijf heet Medifix in Udenhout  Ik legde het probleem uit, en werd binnen een paar uur teruggebeld: de hoes met gewenste maten kon geleverd worden voor de keurige prijs van ca. 140 euro.
Medifix heeft me eind vorig jaar ook al geholpen met transferplanken die – werd overal gezegd – al tijden niet meer verkrijgbaar waren en die bij Medifix gewoon in voorraad waren. De mensen van dit bedrijf krijgen van mij een compliment voor hun behulpzaamheid, snelle reaktie, en prima levering. Geen gezeur, geen bureaucratie, en wel kennis van zaken.

roho cushion

Vanochtend de volgende klus aangepakt: een ROHO-antidecubituskussen dat ruim 3 jaar geleden omwille van snelle levering privé aangeschaft werd voor ca. 640 euro, en waarvan nu 1 compartiment lek is. Bellen met de leverancier in Amsterdam is een crime: er zijn 9 wachtenden voor u, maar goed …. ik heb als het moet geduld van een kat 😉 Ook hier heeft de constante reorganisatie binnen zorgmiddel-leveranciers toegeslagen: de vestiging in Amsterdam bestaat niet meer en ik sprak opeens met Capelle a/d IJssel. Mijn broer stond niet meer in het systeem, maar geen nood: hij werd alsnog weer ingevoerd. Toen bleek dat ophalen van het kussen, en later weer bij mij afleveren, zo’n 110 euro zou gaan kosten los van reparatie. Door lang en vriendelijk door te vragen heb ik uiteindelijk een contactnummer gekregen van de vestiging waar ook de reparatie uitgevoerd moet worden. Een alleraardigste meneer is gaan navragen wanneer hun eigen chauffeur bij mij in de buurt kwam, en nu wordt het kussen maandag gratis opgehaald. Wat een opluchting en wat een schat van een man.

Hoe moet een ernstig zieke of een bejaarde die geen mantelzorger heeft om op terug te vallen in hemelsnaam nog wijs worden uit deze jungle van zorgmiddel-leveranciers? Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, bent urenlang aan het bellen …. ik kan het nog opbrengen, en laat me bovendien niet in die eenheidsworst duwen die ze allemaal nastreven. Iedereen moet dezelfde middelen gebruiken (uit naam van kostenbesparing!) en voor aanpassingen die speciaal afgestemd zijn op iemands situatie moet je vechten als een leeuw. Zo …. dat moest ik eens even kwijt. Ik vind het een grote schande. En dit zijn dan nog zaken die privé betaald worden en waar geen vergoeding voor gevraagd wordt.

 
5 reacties

Geplaatst door op januari 8, 2015 in Buitenwereld

 

5 Reacties op “De zorgmiddelen-jungle

  1. Maddy

    januari 8, 2015 at 3:26 pm

    Wat ontzettend erg dat er zoveel bureaucratie is en zo weinig mee gedacht wordt in deze wereld, zeker omdat het wel gaat om vaak erg zieke en kwetsbare mensen. Het is dat jij zoveel geduld hebt en een volhouder bent, de meeste mensen zouden dan allang afgehaakt hebben omdat ze zich laten afschepen. Ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden met de verder gaande bezuinigingen en participatie maatschappij waar we op af stevenen.
    Wel ontzettend fijn voor je broer dat je dit allemaal voor hem hebt kunnen regelen!

     
    • margali

      januari 8, 2015 at 5:25 pm

      Als het af en toe eens een dingetje is dan kun je daar nog overheen komen, maar momenteel is het echt heel erg. En als ik dan politici op tv met een stalen gezicht hoor zeggen dat er verwacht mag worden van familie en omgeving dat ze bijspringen dan word ik hels …. ze hebben geen flauw benul waar ze over praten.
      Na elke klus probeer ik m’n gedachten weer op andere dingen te richten maar soms vliegt het me even naar de keel zoals vandaag 😉

       
  2. Ella Joosten

    januari 8, 2015 at 8:44 pm

    Amai zeggen ze in België. Dit is toch niet te filmen. Knap werk van je Marga!!!

     
  3. mmld

    januari 8, 2015 at 11:13 pm

    Je broer mag blij met je zijn 😀

     
  4. Yvonne den Boer

    januari 11, 2015 at 9:38 am

    Als ik dit zo lees van jou ga ik steeds banger worden om oud te worden zeg!
    Wat boft jouw broer met jou!

     

Geef een reactie

 
