RSS

Bingo!

29 Dec

Vanmiddag heb ik even een truuk uitgehaald waardoor ik uiteindelijk een plas kon opvangen. De katten zijn namelijk gewend om – als ik klaar ben met stofzuigen – een paar brokjes te krijgen als beloning. Ik moest tot begin van de middag wachten totdat die blaas van Ashmanti weer een beetje gevuld was. Ze lagen te slapen, er was geen beweging in te krijgen, dus ik ben gaan stofzuigen en toen kwamen ze overeind 😀 Paar brokjes, Quast ging plassen, Ashmanti dacht “oh dan moet ik ook” en bingo!.

Urine mag niet ouder dan 2 uur zijn, dus meteen op de fiets naar de praktijk. Uitslag was interessant: pH van 6,5 was mooi, nog een spoortje bloed, géén gruis, maar …. een torenhoog soortelijk gewicht dat eigenlijk niet te meten was, meer dan 1.070. Ik ben wel wat gewend bij m’n vorige katten maar dit hebben ze nooit gepresteerd. Als je niet beter wist zou je denken dat hij uitgedroogd is. We weten in ieder geval wel dat z’n nieren goed werken (concentreren).

Dit is dus blijkbaar een gevalletje van Idiopatische Cystitis (zoals ik wel vermoedde) en in overleg met Liesbeth ga ik nog even door met pijnstilling geven tot na nieuwjaar. Hij vindt vuurwerk duidelijk niet leuk, begon vanmiddag zelfs te grommen terwijl het vuurwerk best verder weg was. Dus stress …. Ik dacht eerst dat hij misschien door mijn ziekte van slag is geraakt (kan ook nog) maar vuurwerk is in ieder geval niet OK. Het gaat nu verder prima met hem, en ik ga extra aandacht aan het drinken geven. Ze krijgen altijd al 3 natvoermaaltijden per dag, maar ik ga nog wat extra doen. Ik voelde wel dat die SG hoog zou zijn want hij plast maar 2 tot 3 keer per etmaal, maar dit is te gek.

Overigens nog een leuke overdenking vanochtend terwijl ik met Liesbeth overlegde dat ik flink aandacht besteed aan mogelijke stressfaktoren. Zo was ik het zat dat er altijd achter m’n rug geknokt werd als ik op het aanrecht het voer aan het klaarmaken was. Ik heb 2 weken geleden een oplossing gevonden: Quast springt met gemak vanaf de grond op de wasmachine, maar Ashmanti kan dat niet. Ik zet nu de afvalbak een stuk van de wasmachine af zodat Ashmanti dáár op kan zitten en ook alles kan zien. Resultaat: het gestress is voorbij: ze zitten allebei keurig op hun plek vol verwachting, liplikkend … Maar nu mag je je dus gaan afvragen of het bij Ashmanti stress veroorzaakt dat hij niet meer iedere keer op de 1e rang kan zitten en Quast kan laten voelen dat hij de baas is  …. 😀

 
7 reacties

Geplaatst door op december 29, 2014 in Gezondheid katten

 

Tags: , , ,

7 Reacties op “Bingo!

  1. Eline

    december 29, 2014 at 8:21 pm

    Marga, fijn dat het gelukt is om een plasje van Ashmanti op te vangen. Gelukkig zat er geen gruis in. Wil zo’n veel te hoog SG zeggen dat een kat te weinig drinkt?
    Tja, kom er maar eens achter wat bij hem zoveel stress veroorzaakt. Alles bij elkaar? Nog even doorbijten in ieder geval wat het vuurwerk betreft. Sneu hoor, dat hij daar zo bang van is dat hij zelfs ging grommen vanmiddag.
    Ik wens je een rustige jaarwisseling!

     
    • margali

      december 29, 2014 at 8:26 pm

      Klopt Eline: die hoge SG duidt er op dat hij niet voldoende vocht binnenkrijgt. En dat terwijl hij 3 natvoermaaltijden per dag krijgt…. Als je niet beter wist zou je op basis van die uitslag zeggen dat hij uitgedroogd is.

      Jij ook een goeie jaarwisseling. Ik hoop dat Antares geen last van dat vuurwerk heeft….

       
      • Eline

        december 29, 2014 at 10:29 pm

        Tnx. Binnen valt het gelukkig wel mee. Buiten kan ze nog weleens schrikken, maar natuurlijk houden we haar aan de riem.

         
  2. Ella Joosten

    december 29, 2014 at 8:36 pm

    Hoera!!!

     
    • margali

      december 29, 2014 at 8:46 pm

      Jaha! mijn trukendoos is groot hoor, en mijn volharding ook…. 😀

       
  3. Maddy

    december 30, 2014 at 4:38 pm

    Haha, gelukkig ben jij de aangewezen persoon om hier mee om te gaan en is het je gelukt om toch een plas op te vangen.
    Ik hoop dat het echt voornamelijk veroorzaakt wordt door stress en dat het over een poosje weer beter gaat!

     
    • margali

      december 30, 2014 at 9:00 pm

      Je merkt aan Ashmanti niks meer. Maar dat vuurwerk is vreselijk hier en daar liep hij steeds weer door te grommen. Vanochtend Zylkène gegeven, hopelijk haalt dat toch nog wat uit op zo’n korte termijn.

       

Geef een reactie

 
