RSS

Ashmanti heeft blaasontsteking

28 Dec

Het jaar is nog niet ten einde. 2014 mag van mij worden vergeten: dit jaar staat voor mij in het teken van operatie, ziekte en andere rottigheid. Net heb ik zelf een vreselijke buikgriep achter de rug, waardoor de kerst aan mij voorbij ging. Gisteren was ik redelijk opgeknapt, heb gezellig bezoek gehad, dus ik was weer vol goeie moed.

Maar vanochtend was Ashmanti aan de beurt. Ik merkte dat hij steeds op de bak zat, dacht eerst dat hij moeite met poepen had (doet hij bijna altijd in 2 keer) maar z’n houding was anders dus even gekeken. Een plasje kun je het niet noemen: kleiner dan een muntstukje en zo rood als maar kan. En steeds opnieuw terug naar die bak …. ik wist genoeg. Dus met m’n slaperige kop het Dierenziekenhuis gebeld, kon om 9.30 uur terecht. Jan wakker gebeld die 3 kwartier later vanuit Almere kwam voorrijden (mijn rots in de branding!). Inmiddels had ik gelukkig wel in totaal 3 grote plassen in de bakken dus ik vermoedde dat Ashmanti als eerste een fikse plas had gedaan en geen verstopping had. De andere 2 katten hebben daarna geplast.

tn_CIMG6154

Onderzoek wees uit dat z’n blaas heel klein was, en dus ook niet aan te prikken. Geen koorts. Pijnstiller gekregen en hopelijk gaat de aandrang nu snel verdwijnen. Ik kreeg keurig een verslag toegestuurd voor mijn eigen dierenarts. Van de week dus maar even kijken wanneer ik een plas moet opvangen. Ik schat zelf in dat dit een gevalletje van Idiopathische cystitis is: Ashmanti is vreselijk gevoelig zoals ik al eerder schreef, en misschien heeft mijn ziekte ertoe bijgedragen. Daar kom je toch niet achter.

 
8 reacties

Geplaatst door op december 28, 2014 in Gezondheid katten

 

Tags: ,

8 Reacties op “Ashmanti heeft blaasontsteking

  1. Dicky

    december 28, 2014 at 11:22 am

    Nou dat kon je er ook nog wel even bij hebben. Vervelend zeg. Gelukkig valt het mee en ben je zelf ook al weer wat opgeknapt. Inderdaad een rot jaar, voor ons ook.
    Gelukkig snel afgelopen , maarja er staat alweer een heel jaar voor de deur……

     
  2. marijke

    december 28, 2014 at 11:32 am

    Hopelijk wordt het komende jaar beter Marga. En hopelijk knapt meneer snel op.

     
  3. Ella Joosten

    december 28, 2014 at 12:06 pm

    Wat vervelend. Heel veel sterkte, en houd goede moed. 2015 nieuw jaar met nieuwe mogelijkheden, het komt vast goed. Gelukkig behoort je buikgriep tot het verleden. Zou best kunnen dat ashmanti wat gevoeliger is geraakt door alles.

     
  4. Maddy

    december 28, 2014 at 4:45 pm

    Waardeloos! Hopelijk knapt hij weer gauw op en wordt 2015 een veel beter jaar voor jou!

     
  5. margali

    december 28, 2014 at 6:53 pm

    Ashmanti heeft verder vandaag rustig geslapen, en ook nog samen met Quast bij mij op schoot gelegen. Hij heeft vanavond goed gegeten en daarna 1 grote plas gedaan (yes) en daarna 2x een aandrang-druppels-plasje. En ook even (van opluchting) de tent verbouwd hier….. Dus ik ben heel erg tevreden.

     
    • Ella Joosten

      december 28, 2014 at 7:55 pm

      Gelukkig, eind goed al goed. Heb vandaag er meerdere malen aan gedacht.

       
      • margali

        december 28, 2014 at 8:00 pm

        Lief van je Ella. Maar we zijn er nog niet hoor. Ik wil zeker een plas laten controleren, en bij herhaling zullen we toch echt een aantal onderzoeken moeten gaan doen. Maar hij heeft nu nauwelijks nog last dankzij de pijnstiller. Als het inderdaad Idiopathische cystitis is dan is het normaliter met zo’n 5 dagen weer over. We zullen zien.

        Ik hoop dat bij jou alles rustig is …. 😉

         
  6. marijke

    december 28, 2014 at 10:27 pm

    Klinkt gelukkig toch alweer een stuk beter.

     

Geef een reactie

 
