RSS

Ashmanti is heel gevoelig

12 Dec

tn_CIMG6109

Deze foto tekent heel goed de situatie hier tussen de katten. Ashmanti een beetje in z’n eentje, en zus Dakotah dicht bij haar lover Quast.

Toen Dakotah haar keuze voor Quast maakte is héél langzaamaan Ashmanti naar mij toenadering gaan zoeken. En nu merk ik dat hij als het ware een barometer is: hij voelt mijn stemming aan nog voordat ik dat zelf echt in de gaten heb. Als ik kortaf ben, of bijvoorbeeld heftig met de stofzuiger te keer ga (waar ik een haat-liefde verhouding mee heb en die ik constant mishandel door er trappen tegen te geven) dan kan ik er donder op zeggen dat Ashmanti gaat bakkeleien met Quast. Waardoor ik dan pas écht kriegelig word en daar wordt het alleen maar erger van. Door even terug te schakelen, en Ashmanti een beetje gerust te stellen, wordt het meteen rustiger. Niet dat het gigantisch uit de hand loopt hier …. het zijn heel subtiele verschillen waardoor ik me realiseer hoe snel katten je stemming en je stress oppikken.

Nu het zo stormt merk ik ook dat er stress is: Ashmanti greep net Quast, echt behoorlijk stevig. Ik heb ze uit elkaar gehaald toen het escaleerde, spoot met een Feliway spray een paar keer hoog in de lucht, sprak wat kalmerende woorden, en Ashmanti lag meteen daarna lui uitgestrekt naast m’n stoel. Dus ook weersomstandigheden kunnen stress betekenen voor een kat. Nu liggen ze weer gezellig bij elkaar ….

tn_CIMG6128

En dan denk ik terug aan Benneke …. arme Benneke die heel wat te verduren kreeg. Hij was erg ziek, Joris was diabeet, Coco was ziek, mijn moeder woonde hier in huis, ik moest ook nog werken in ver-weg Houten …. het was toen zo veel, en Ben had zoveel zorg nodig. Achteraf bezien was hij ook zo’n kat die enorm gefocused was op mij, en als een spons alle emoties opzoog.Toen ik doodmoe en wanhopig besloot om een cursus Reiki te doen zodat hem zou kunnen “behandelen” bleek al binnen 10 minuten dat ík degene was die Reiki nodig had. Ik had daar veel baat bij waardoor later Benneke ook heel goed reageerde. Daardoor heb ik geleerd dat ik in de allereerste plaats naar mezelf moet kijken als er onrust in huis is: heel vaak ben ik zelf de oorzaak….

IF

 
8 reacties

Geplaatst door op december 12, 2014 in Gezondheid katten

 

Tags: , , ,

8 Reacties op “Ashmanti is heel gevoelig

  1. Maddy

    december 12, 2014 at 6:10 pm

    Jammer dat Ashmanti er niet echt bij hoort, maar gelukkig trekt hij wel steeds meer naar jou.
    Ik denk dat die cursus Reiki je nog steeds van pas zal komen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rust in je groep.

     
    • margali

      december 12, 2014 at 6:37 pm

      Nou …. hij hoort er wel bij hoor. Quast vormt een beetje de spil van dit drietal: Dakotah overlaadt hem met liefdesbetuigingen, Ashmanti geeft hem af en toe klappen maar speelt ook met hem (op z’n eigen manier). Quast houdt Ashmanti voor zijn doen ontzettend aktief, want de aard van een ragdoll is “ik lig heel rustig mooi te wezen”…. Ik heb wel eens gedacht om een leuk klein speelkameraadje voor Quast erbij te nemen, maar dat zou de balans die hier heerst helemaaL verstoren. Kleine katjes worden groot …. en dan? Dus dat doen we niet.

       
  2. Ella Joosten

    december 12, 2014 at 9:48 pm

    Herken dat, probeer mij altijd zo rustig mogelijk te houden als ik over stress ben, lukt niet altijd, maar katten voelen alles aan, ze hebben een natuurlijk gevoel voor “gevaar” cq stress. Mooi toch in die zin zijn het echte survivals.

     
    • margali

      december 12, 2014 at 10:18 pm

      Volgens mij zijn katten veel gevoeliger dan de meeste mensen denken.
      Ik heb vooral door Benneke heel veel over mezelf geleerd en hoe ik dingen anders kon gaan doen. Leren loslaten is er zo een …. leren accepteren dat iedere kat z’n eigen grenzen heeft en z’n eigen karakter. Met Ben heb ik heel veel kunnen doen.en hij heeft denk ik ook nog zo lang geleefd voor mij … (en misschien ook wel een beetje door mij …) Katten zijn zo bijzonder 😉

       
  3. marijke

    december 12, 2014 at 11:35 pm

    Toen ik begon te mopperen op Jesse omdat hij alles fout deed volgens mij (bv op het aanrecht zitten terwijl hij daar altijd zijn eten kreeg en dus niet wist waarom hij de ene keer daar wel mocht komen en de andere keer niet) ging bij mij een knop om en begreep ik dat het aan mij lag en dat het verkeerd met mij ging. Hij onderging dit met engelengeduld en bleef lief, en dat bracht mij uiteindelijk tot rust. Ze zijn zeker bijzonder.

     
    • margali

      december 13, 2014 at 8:31 am

      Coontjes zijn zo trouw en vergevensgezind … ja, als je je openstelt dan kun je veel leren van je kat. Ik ben nu vooral bezig om me te oefenen in mindfulness waar zij zo goed in zijn …. 😉

       
  4. Yvonne

    december 19, 2014 at 2:44 pm

    Ja,katten zijn heel bijzonder,maar de meeste mensen zien dat niet,zo jammer is dat!
    We hebben gewoon een hele grote wisselwerking met elkaar.
    Ben het er ook nooit mee eens als mensen zeggen dat je meer met een hond hebt,ik heb dat niet.

     
    • margali

      december 19, 2014 at 3:02 pm

      Ik kan goed opschieten met de meeste honden. Maar ik heb meer met katten inderdaad. Dat eigenzinnige, en al die subtiele signalen die ze geven… ik ben daar natuurlijk ook meer aan gewend dan aan honden 😉

       

Geef een reactie

 
