RSS

Lelies en katten: dodelijk!

05 Dec

Ik zet het hier in deze kerstmaand maar weer eens neer: lelies zijn heel erg giftig en dodelijk voor katten.

lelie-1

Alles van de lelie: bloemblad, groen blad, meeldraad, stamper …. een klein stukje kan al fataal zijn. Oók het drinken van water uit een vaas met lelies. Het gif veroorzaakt acuut nierfalen. Ik heb jaren geleden op afstand machteloos mee moeten maken hoe een emailvriendin in de USA haar kat Jetty verloor hierdoor omdat zij dit niet wist, en haar dierenarts dacht dat het hooguit maagirritatie gaf …. en ik het veel te laat las op ons forum. Want ik had haar kunnen vertellen dat Jetty onmiddellijk aan het infuus moest. Heb er altijd een rotgevoel aan overgehouden.

Ook kerststerren zijn overigens giftig!Kunnen irritatie veroorzaken aan mond en slokdarm, of braken. Maar ze zijn niet dodelijk. Hier is een lijst van giftige planten.

 
6 reacties

Geplaatst door op december 5, 2014 in Gezondheid katten

 

Tags: , , , ,

6 Reacties op “Lelies en katten: dodelijk!

  1. Ella Joosten

    december 5, 2014 at 8:51 am

    Heel goeie tip Marga.

     
  2. Dicky

    december 5, 2014 at 9:04 am

    Heel goed om dit weer even onder de aandacht te brengen Marga. Het is vreselijk , ook kerststerren

     
  3. margali

    december 5, 2014 at 10:57 am

    Heel vroeger, bij mijn eerste katten, wist ik dit niet …. wie wel? mijn katten waren zwart, ik kocht vaak lelies omdat ze lang mooi bleven, en m’n zwarte katten hadden wel eens rood stuifmeel op hun vacht. We hebben altijd enorm geluk gehad. Vooral jonge katten of bijvoorbeeld katten die ziek en misselijk zijn gaan snel van de blaadjes eten …. en ze hebben echt geen instinkt dat ze waarschuwt dat die bloem giftig is….

     
  4. mmld

    december 5, 2014 at 10:51 pm

    Goed om dit weer in deze tijd te delen

     
  5. Maddy

    december 6, 2014 at 4:16 pm

    Wat goed dat je dit weer even onder de aandacht brengt!

     
  6. Yvonne

    december 7, 2014 at 10:07 am

    Wist iedereen dit maar hé,hier komen die dingen niet in huis in ieder geval!

     

Geef een reactie

 
