RSS

Dit lieve meiske ….

08 Sep

tn_CIMG5855

….. is een beetje incontinent 😉  En dat wordt veroorzaakt door dat onbekende probleem met haar rug/bekken en haar instabiliteit. Ik heb het nu schat ik een jaar aangekeken, regelmatig haar ligplekken gecontroleerd, met m’n neus er zowat op gezeten, maar ik zie wel vlekken maar ik ruik niks. Heel soms zie ik een druppel urine op haar vensterbank-bedje die niet in het stof dringt dus erbovenop blijft liggen. Kun je mooi opnemen met een tissue.

Het gebeurt alleen maar (denk ik) als ze vanuit lighouding overeind moet komen. Dat kost haar moeite, en dan heeft ze blijkbaar even geen controle over haar sluitspier. Na het “ontbijt” ligt ze tot het avondeten rond 6 uur op dezelfde plek, waar ze zich wel regelmatig omdraait, maar ze gaat zelden overdag op de bak ….. Als ze op schoot ligt is het nog lastiger voor haar om overeind te komen, meestal help ik haar een handje om te voorkomen dat ze druppels verliest maar soms gebeurt dat dan toch nog. ’s Nachts ligt ze bij me op bed, en regelmatig zie ik een paar vlekken op de witte deken.

Ik heb nu een urine-detector apparaatje besteld zodat ik in ieder geval kan zien waar het gebeurd is. Maar wat ik niet snap is waarom ik niets ruik. M’n huis zou nu toch moeten stinken? Jan ruikt ook niets, bezoek ook niet.

En even voor de goede orde: ik heb hier geen stress van, en néé! het is geen reden om Dakotah naar het asiel (= in haar geval Katimo) te brengen zelfs al rook ik wél wat 😉 over my dead body! Als het echt veel erger wordt zal ik iets moeten verzinnen. De tapijten wegdoen zou ik niet erg vinden hoewel ik er aan gehecht ben, maar vooral Dakotah heeft die tapijten nodig om zich af te kunnen zetten. Op een gladde houten vloer lukt dat niet. Ik ga er nu dus maar niet teveel over piekeren, we zien wel ….

 
12 reacties

Geplaatst door op september 8, 2014 in Gezondheid katten

 

12 Reacties op “Dit lieve meiske ….

  1. Erica

    september 8, 2014 at 11:25 am

    Hoi Marga,

    Urine ruik je niet altijd. Ik heb sinds 5 maanden de kat van m’n zus in huis. Een 15-jarige kater.
    Moortje was in het begin niet zindelijk, omdat hij toen nog niet naar buiten kon. Soms zag ik wat urine op de vloer, maar ik rook het niet altijd.
    Ik hoop dat het bij Dakotah niet erger wordt. Knuffel voor haar!

    Groetjes,
    Erica

     
    • margali

      september 8, 2014 at 11:57 am

      Hi Erica, leuk je te “zien” 😉 Grappig dat jij het dus ook niet altijd kon ruiken.
      Weet je ik heb nog nooit een “onzindelijke” kat gehad in al die 35 jaar dat ik katten heb. Tijger heeft ooit 1 keer op m’n kamerjas geplast, mij strak aankijkend, omdat hij niet snel genoeg eten kreeg … En Ben de allereerste nacht omdat hij apart gezet was met maar 1 bak, toen ik nog niet wist dat hij op 1 bak plaste en op een andere bak poepte. Is daarna nooit meer voorgekomen terwijl hij toch een ernstig blaasprobleem had net als Joris.

      Dakotah heeft gewoon veel plezier in het leven ondanks haar “makkes”, en dat is het allerbelangrijkste. De rest los ik wel op ….

       
      • Erica

        september 8, 2014 at 12:39 pm

        Ja, de rest is wel op te lossen.

        Bij Moortje is het een gedragsprobleem. Dat heeft hij al van jongs af aan.
        Als hij niet naar buiten kan, dan gaat het mis. Ik heb geen kattenluik, dus ik moet goed opletten wanneer hij naar buiten wil. ’s Nachts gaat hij in een bench en dat vindt hij prima.
        Met wat extra zorg zijn dit soort problemen dus best op te lossen. En ik ben blij dat Moortje zijn laatste jaren niet in een asiel hoeft door te brengen. Daar had hij waarschijnlijk niet veel kans gehad.

         
  2. marijke

    september 8, 2014 at 12:03 pm

    In de gaten houden inderdaad, ruiken doe je niks bij jou. En je gaat heel ver hoor er is zoveel mogelijk als je er over gaat nadenken. Ik heb ooit een poes gehad die soms zomaar opeens grote plassen deed, bij voorkeur op bed, waarom is mij nooit duidelijk geworden. Ik heb hele plankenbedekkingen gemaakt met geborduurde kleden voor op bed. Elke ochtend erop en ’s avonds eraf, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om haar naar het asiel te brengen. Je bent thuis en kan haar goed in de gaten houden en opruimen als het nodig is. Hopelijk blijft het bij die paar druppels.

     
  3. margali

    september 8, 2014 at 3:27 pm

    @ Erica: wat geweldig dat Moortje bij jou nog een fijn thuis heeft Erica.

     
  4. Dirk

    september 8, 2014 at 6:45 pm

     
    • margali

      september 8, 2014 at 6:53 pm

      Wat interessant … 😀 Dat ik dan niks ruik snap ik, en Jan ging als kind veel met de boerderijkatten spelen, dus dat kan dan ook kloppen.
      Maar mijn zus heeft niks met katten (gehad) en ruikt ook niks…

       
      • Dirk

        september 8, 2014 at 6:59 pm

        Ik heb wel eens ergens gelezen (bron?) dat er een genetische verklaring zou kunnen zijn. Maar toxoplasmose kan je ook oplopen in de zandbak, van een niet al te gaar karbonaadje en noem maar op. IK vind zelfs open-kater-zeik niet echt stinken,hoewel ik die wel kan ruiken 🙂

         
  5. margali

    september 8, 2014 at 7:15 pm

    en door onkruid wieden in de tuin met je handen in de kattenpoep … en dat is m’n zus vast wel eens overkomen.

     
  6. Pieta

    september 10, 2014 at 9:04 pm

    Komt bekend voor, onkruid wieden in de tuin en dan met je handen in de kattenpoep. Hier komen veel katten uit de vijver drinken. Maar gisteren was ik in de tuin bezig, hoorde iets en ja hoor, 4 veldmuizen kwamen in kolonne voorbij. Samen met de woelrat en de kikkers wordt het hier een hele dierentuin, help ik woon toch in de stad?

     
    • margali

      september 10, 2014 at 9:47 pm

      Klinkt gezellig bij je Pieta. Van de week moest de vloerbedekking in het portaal eruit vanwege de lekkage … even later kwam er een bijna zwart muisje tevoorschijn uit het gat rond de afvoer … Gelukkig stond ik bovenaan de trap 😉

       

Geef een reactie

 
