RSS

Arm duifje – dank aan Dierenambulance Amsterdam!

25 Aug

tn_CIMG5814

Gistermiddag zagen Jan en ik in mijn straat tussen de fietsen een ineengedoken jonge duif zitten. “oh die is ziek” zeiden we tegen elkaar. Maar ja, zieke en manke duiven zie je doorlopend. Dus toch maar doorgelopen: Jan zonder moeite want die komt uit een boerenfamilie en heeft meer een houding van “tja, dat is de natuur” en ik met meer moeite. Als ik alleen geweest was had ik een mand gehaald en geprobeerd hem te vangen. Maar ja …. ik ken Jan, en we hadden trek in soep. Eenmaal binnen zei ik een kwartier later: “ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik ga de dierenambulance bellen of ze nog steeds duiven ophalen, en dan ga ik hem vangen” …. Jan met een grijns: “ik vroeg me al af hoe lang je dit ging volhouden” ….

Samen naar buiten met een kattenmand, en we zagen van ver al dat de duif inmiddels op het fietspad zat, en doodstil bleef zitten als er fietsen of brommers langs vlogen. Dus ging ik vlak langs de geparkeerde auto’s langzaam richting duif, terwijl Jan het verkeer in de gaten hield en hem afleidde. Ik kon hem vrij gemakkelijk te pakken krijgen, vlak achter z’n vleugels want hij probeerde toch nog weg te komen. De mand met duifje op de overloop gezet, en buurkinderen Jacob en Eva keken gefascineerd toe. Hebben ze meteen geleerd dat je zieke dieren moet helpen, en dat er een heuse ziekenwagen is voor dieren. Een uurtje later werd de duif al opgehaald. We konden zien dat hij geprobeerd had te drinken uit het bakje water dat ik in de mand had gezet, maar z’n snavel zat op een of andere manier dicht, daarom was hij ook zo broodmager en verzwakt.

Ik heb de Dierenambulance Amsterdam uiteraard een extra bedrag gestuurd voor het ophalen. Donateur ben ik al jaren. Deze mensen doen zulk goed werk, en vechten voor hun voortbestaan nu de gemeente Amsterdam de subsidiekraan bijna dichtgedraaid heeft en de donaties sterk teruggelopen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat er in een grote stad als Amsterdam geen Dierenambulance zou zijn!

Update van vanochtend:

Beste Marga,
Bedankt voor je hulp met het duifje! Toch altijd weer fijn dat mensen zich om dieren, en zelfs duifjes, bekommeren.
Ik heb even gekeken in ons systeem en zie dat het duifje naar vogelopvang de Toevlucht is gebracht. Dat is een goed teken, want zou het naar de dierenarts gebracht zijn, dan is het meestal voor euthanasie.
Hoe het nu verder gaat met het duifje bij de Toevlucht is helaas niet na te vragen. Er zitten daar heel veel vogels en na een periode van acclimatisatie, worden de vogels per soort bij elkaar in een groot hok gezet voor herstel.
Nogmaals bedankt voor je hulp en natuurlijk voor de gift. We zijn op dit moment met diverse projecten bezig om het voortbestaan van de Dierenambulance te waarborgen, en voor alle hulp en giften zijn we dan ook bijzonder dankbaar.
Met vriendelijke groet,
 
10 reacties

Geplaatst door op augustus 25, 2014 in Buitenwereld, Jacob-Eva

 

10 Reacties op “Arm duifje – dank aan Dierenambulance Amsterdam!

  1. Dicky

    augustus 25, 2014 at 8:35 am

    Heel erg goed Marga, ook een duif is een levend wezen. Ik zou hem ook niet laten zitten. Ik ben vroeger voor alle soorten vogeltjes op pad geweest om ze op te halen, maar inderdaad niet elke afdeling doet het. Ik hoop dat de duif het gaat redden.

     
  2. marijke

    augustus 25, 2014 at 9:21 am

    Ik heb het ook meegemaakt toen ik nog op de Nieuwe Zijdsvoorburgwal werkte, gewoon midden tussen het verkeer een duif weggehaald die niet kon vliegen. Dierenambulance kwam meteen, de man gaf hem een kus op zijn kop en zei dat het een hele jonge duif was. Hij bracht hem naar de vogelopvang. Ik ben ook al sinds ik mij kan herinneren donateur en het is vreselijk als ze dit niet overleven.

     
  3. marijke

    augustus 25, 2014 at 11:42 am

    Gelukkig. Heb even gekeken ze zitten in Zuid-Oost, vroeger zat er een opvang in Slotermeer langs de dijk maar die zal wel weg zijn. Ik woonde daar toen vlakbij, die vingen zoveel verschillende dieren op.

     
    • margali

      augustus 25, 2014 at 11:57 am

      Volgens mij ben ik daar in Slotermeer wel eens geweest Marijke, vraag me niet waarom … was indrukwekkend. Heel aardige mensen.

       
  4. mmld

    augustus 25, 2014 at 4:32 pm

    Gelukkig heeft het duifje niet “te lang in het zwarte doosje gezeten” 😉
    Mooie actie Marga!

     
  5. mmld

    augustus 25, 2014 at 9:32 pm

    Toon Hermans! “Haal je schoolgeld terug!” 😉 😉
    https://www.youtube.com/watch?v=ZnoFCtvu0Pc (7 minuut 20)

     
    • margali

      augustus 26, 2014 at 7:17 am

      Ik was al praktisch van school af toen hij die conference maakte, zie ik 😀 Leuk! kende ik niet.

       
  6. Dirk

    augustus 27, 2014 at 7:05 am

    Dierenambulance bellen OK. Mee naar huis nemen zou ik toch niet zo gauw doen….. Je wilt echt niet weten wat er op en in een “vrije duif” leeft.

     
    • margali

      augustus 27, 2014 at 7:12 am

      Hij bleef daarom ook op de overloop 😉 Goed handen gewassen, en mand later goed schoongemaakt. Moet volgens mij OK zijn. Dierenambulance komt alleen (terecht) als je hem gevangen hebt zodat ze niet voor niks komen. En om nou met die mand op straat te gaan zitten ?…..het had zo maar nog een paar uur kunnen duren 😉

       

Geef een reactie

 
