RSS

Fibromyalgie

04 Jul

Woensdag was ik ivm de aanmelding voor de Artrose-poli voor een routine onderzoek bij een reumatoloog. Ik blijk een cyste in m’n knieholte te hebben, veroorzaakt door de operaties. Hij kan er een spuit in zetten maar daar heb ik feestelijk voor bedankt. Hopelijk gaat het met rust (haha) weer beter.

Maar hij gaf me ook een behoorlijke schok. In 2007 ben ik intensief behandeld door een uitstekende revalidatiearts. Ik ben toen helemaal door de molen gehaald, kreeg te horen dat ik poly-artrose heb (artrose op meerdere plekken) plus CPS (Chronisch PijnSyndroom). Ik heb een intensieve PijnManagement-training gehad waar ik tot op heden enorm veel aan te danken heb. Sinds 2007 kreeg ik wel toenemende pijnklachten overal maar dat hoorde er bij, en de enorme vermoeidheid weet ik aan mijn medicijngebruik. En zo waren er wel meer verschijnselen waar ik geen raad mee wist, maar ik deed wat ik hoorde te doen dus daar moest ik maar mee leven vond ik.

Woensdag had de reumatoloog me onderzocht, gekeken waar alle pijnplekken zaten, en kijkend in z’n beeldscherm naar m’n status zei hij: “u hebt poly-artrose en fibromyalgie, en dus ….”. Ik onderbrak heb en zei dat hij zich vergiste: ik heb CPS. En toen legde hij me uit dat een diagnose Fibromyalgie alleen door een reumatoloog gesteld mag worden, niet door een revalidatiearts, die het in 2007 dus keurig CPS heeft genoemd (en Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom). Ik ben er verder niet op in gegaan, maar later ben ik gaan zoeken wat dan de klachten zijn die bij Fibromyalgie horen, en toen viel alles op z’n plek. Ik heb 80-90% van de klachten die genoemd werden. Het maakt verder in de praktijk helemaal niks uit, alles blijft hetzelfde, maar het beestje heeft dus een andere naam gekregen. En ik snap nu vooral waar die dodelijke vermoeidheid vandaan komt die me zo vaak overvalt. M’n medicijngebruik vond de reumatoloog trouwens keurig, en ik heb mazzel dat het bij mij voor een flink deel de pijn (van de artrose) wegneemt. Voor Fibromyalgie helpt namelijk helemaal niks. Het is gek want mijn vriendin heeft het, en in grote lijnen weet ik wat het betekent, maar ik had me er verder nooit in verdiept terwijl ik me heel stiekem wel eens heb afgevraagd of ik dat soms ook heb …

 
6 reacties

Geplaatst door op juli 4, 2014 in Gezondheid

 

6 Reacties op “Fibromyalgie

  1. Pieta

    juli 4, 2014 at 5:41 pm

    Dat is even slikken Marga maar inderdaad, er verandert verder weinig. Overigens vind ik dat Fibromyalgie niet echt een chronisch pijnsyndroom is. Bij veel patienten zijn ook de spieren en peesaanhechtingen aangetast. Het is een tastbaar iets en via het ruggemerg zelfs vast te stellen. Maar wat is de uitslag voor de artrose -poli?

     
    • margali

      juli 4, 2014 at 7:33 pm

      Klopt ook Pieta. Het is “een” chronisch pijnsyndroom, maar er komen wat zaken bij zoals bv die tenderpoints. Ik voelde hem wel duwen op allerlei plekken maar had geen idee wat hij aan het doen was. Hij heeft duidelijk niet volgens de allerlaatste criteria een diagnose gesteld (ziet er best veelomvattend uit heb ik op internet gevonden http://www.fibromynet.nl/fibromyalgie-diagnose.html ) maar dat is ook niet nodig: ik zit niet in een arbeidsongeschiktheidsprocedure bijvoorbeeld want dan werd het wel een andere zaak.

      Volgende week heb ik een bel-afspraak met de reumatoloog voor de uitslag, en de week daarop een bel-afspraak met de revalidatiearts voor het totaalplaatje en plan van aanpak (als ik het goed onthouden heb). De reval.arts had gezegd dat ik zéker in aanmerking kom, vraag is alleen wat we precies gaan doen.

       
  2. Maddy

    juli 5, 2014 at 10:37 am

    Het “beestje” heeft nu een andere naam, maar er wordt zo wel een hoop duidelijk waar die andere klachten van komen. Een vriendin van mij met fibromyalgie een paar weken is een paar weken opgenomen geweest in revalidatiecentrum Rijndam waar ze heer leren omgaan met haar beperkingen en haar grenzen te bewaken, omdat ze die iedere keer overschreed.
    Ik hoop dat ze bij de artrose-poli jou nog wat voor jou kunnen betekenen. Sterkte ermee!

     
    • margali

      juli 5, 2014 at 10:51 am

      Wat jouw vriendin heeft gedaan heb ik dus in 2007 gedaan met Pijn Management: beter/anders leren omgaan met pijn dmv medicatie, ontspanningsoefeningen, gedragsverandering, sporten, afleiding zoeken. Ik voelde me eindelijk geen slachtoffer meer, iemand die het allemaal overkwam, maar heb het roer in eigen hand genomen. Ik kan de oorzaken niet wegnemen, maar kan wel zorgen dat ik er beter mee kan leven. Lukt niet altijd, maar ik wéét welke kunstjes ik kan gebruiken. Ik heb daar enorm veel aan gehad. Heel veel sterkte voor je vriendin!

       
  3. Fibromyalgietje

    juli 6, 2014 at 12:13 pm

    M’n “bek” valt open !!
    Maar bij mij is het veeeeeeeeeeeeel erger hoor, hihi.

    liefs en knuffels
    Fibromyalgietje

     
    • margali

      juli 6, 2014 at 12:14 pm

      Jij wint! en die eer gun ik je van harte 😀

       

Geef een reactie

 
