RSS

Tussen de bedrijven door: bijwerkingen

18 Jun

Vanochtend kreeg ik bloemen van Jan, heb ik een leuke plant gekocht voor op m’n balkon, liggen de katten hier in diepe rust, en zit ik flitsend te emailen over een onverwacht probleem bij een nierkatje dat op nierdieet staat + een dagelijkse dosis Lactulose. Gisteren kreeg Mimi voor het eerst Ipakitine toegevoegd en vitamine B-12 in poedervorm. Vanochtend had Mimi diarree en krampjes. De vraag was dus waardoor dat kon komen. Jammer genoeg te laat gerealiseerd dat 2 nieuwe middelen tegelijk niet slim is, maar dat komt ook doordat van Ipakitine geen bijwerkingen bekend zijn, en ik van de B-12 ook nooit  iets heb gemerkt. Ik ben gaan zoeken en jawel: B-12 kán in heel zeldzame gevallen diarree veroorzaken. Dus gecombineerd met Lactulose zou dat teveel kunnen zijn.

Vervolgens heb ik Vetoquinol, de fabrikant van Ipakitine gebeld, en die was zo aardig om in hun interne FAQ te gaan zoeken. Inderdaad was de vraag al eens 1 keer eerder gesteld, en het antwoord van de dierenarts van Vetoquinol luidde: Ipakitine bevat  Lactose, calciumcarbonaat, chitosan, sojahydrolysaat. De hoeveelheid lactose is zeer miniem, maar sommige katten met een lactose-intolerantie zouden dus diarree kunnen krijgen.

Eliminatie-plan van aanpak: stop met Lactulose, doorgaan met Ipakitine en B-12. Als diarree morgen/overmorgen niet over is, dan stop met B-12 en doorgaan met Ipakitine. Als het dan nog niet over is dan moet je concluderen dat er mogelijk een lactose-intolerantie speelt. Weer wat geleerd.

tn_CIMG5534 tn_CIMG5535 tn_CIMG5538 tn_CIMG5541

 
5 reacties

Geplaatst door op juni 18, 2014 in Buitenwereld, Fotografie, Gezondheid katten

 

Tags: , , ,

5 Reacties op “Tussen de bedrijven door: bijwerkingen

  1. Yvonne den Boer

    juni 19, 2014 at 8:43 am

    Mooie Portulaca heb je zeg,een echte zonaanbidder is dat ! En wat doen je bakken het mooi,al die lekkere kleurtjes bij elkaar,je hebt een vrolijk balkon Marga!

     
  2. mmld

    juni 19, 2014 at 8:28 pm

    Is het geen idee om aan een heus boek te beginnen Marga? Lijkt me echt iets voor jou!

     
    • margali

      juni 19, 2014 at 10:09 pm

      Volgens mij ben ik met m’n blog al aardig bezig om een soort doorlopend boek te schrijven 😀

       
  3. Everdien

    juni 23, 2014 at 8:21 am

    Fijn dat je weer mensen tot steun kunt zijn met het nierprobleem bij hun dier. Kan je het niet vaak genoeg vertellen ook wij hebben je steun mogen ervaren met het probleem bij Dion, zijn chronische alvleesklier ontsteking. Wij moesten gaan dwangvoederen en zochten naar informatie. Zo kwamen we bij jouw weblog terecht en jij noemt het spuitvoederen en het was gelijk minder heftig. Na een zeer intensieve behandeling bij de DA van een half jaar is Dion nog steeds in ons midden. Heeft al 3 jaar een dieet en onderhoudsmedicatie en is inmiddels 15 en half jaar. Marga , jij hebt hier ook je steentje aan bijgedragen, nogmaals onze dank!!

     
    • margali

      juni 23, 2014 at 1:30 pm

      Lieve Everdien, dat Dion er nog is, en toezicht kan houden op het grut, is de mooiste beloning die ik zou kunnen krijgen. Jullie zorgen zó goed voor je katjes, en daar dankt Dion het vooral aan dat hij er nog is, zo mooi en statig 😉 Jij hebt het initiatief genomen om mij te mailen en vervolgens iets te doen met de dingen die ik kon aandragen, en daar gaat het om. Ik hoop dat jullie nog heel lang van elkaar kunnen genieten.

       

Geef een reactie

 
