RSS

Nieuwe spuiten om te spuitvoeren

01 Mei

Jullie weten: ik heb een rare “hobby”. Jarenlang heb ik m’n katten met een spuit moeten voeren. Ik noem het nooit dwangvoeren maar spuitvoeren. Dat klinkt veel aardiger en minder stressig. 

Op m’n website en dit weblog heb ik pagina’s speciaal over dit onderwerp. Ook heb ik een video op YouTube staan die inmiddels bijna 5800 keer geraadpleegd is. De link naar deze video staat ook vermeld op de mooiste amerikaans/britse nierkatten-site die er bestaat en daar ben ik eerlijk gezegd erg trots op. En m’n dierenarts gebruikt mijn video soms als instruktie voor mensen die van haar moeten gaan spuitvoeren zodat ze kunnen zien dat het niet altijd moeilijk hoeft te gaan. 

Ik heb nu via een amerikaanse groep een nieuwe spuit ontdekt, de oplossing voor het steeds na een paar dagen vet slaan van de rubberen ring op de duwer waardoor de spuit gaat haperen. Jaren geleden heb ik daarom in de USA Baxa spuiten gekocht die een siliconen ring hebben, een enorme verbetering waardoor je eigenlijk jaren met een spuit doet. Maar nu heb ik via de distributor een partij Comar spuiten gekocht met een duwer zonder ring, en een extra lange tip die ook een ietsiepietsie wijder is dan de Baxa. 

Ik heb foto’s gemaakt, en probeer morgen een vervolgvideo te maken waarop ik laat zien hoe je de spuit vult, en dan eens kijken wie ik als lijdend voorwerp ga uitkiezen: Quast of Ashmanti. Gewoon om te laten zien hoe het gaat als je voor het eerst spuitvoert. Dat wordt lachen. Ik heb ze allemaal al eens met de spuit gevoerd maar dat zijn ze echt wel vergeten. Misschien moet ik wachten tot Jan tijd heeft om te filmen en lukt het mij niet in m’n eentje. We zullen zien. 

Hier de Comar spuit met een tip om de spuit dicht te maken (voor mij overbodig maar handig als je spuiten van tevoren klaarmaakt):
tn_CIMG5313

Hier de 3 spuiten: rechts de Baxa, in het midden de Baxa duwer met een Terumo huls (zoals ik altijd gebruikte) en de Comar: 
tn_CIMG5291

Dezelfde spuiten maar dan in elkaar gezet, zie de langere tip van de Comar: 
tn_CIMG5297

 
4 reacties

Geplaatst door op mei 1, 2014 in Gezondheid katten

 

Tags: , , , , ,

4 Reacties op “Nieuwe spuiten om te spuitvoeren

  1. mmld

    mei 1, 2014 at 7:42 pm

    Marga, ik hoop dat ik er lange tijd geen gebruik van hoef te maken maar het is zo fijn dat iemand hier in geïnteresseerd is en daarmee mensen/ en katten (!) kan helpen het lijden wat leefbaarder te maken! Ik hoop dat er veel lezers zijn die hierdoor een grote zucht slaken “eindelijk wat beters!”

     
    • margali

      mei 1, 2014 at 7:48 pm

      Leyna, na het schrijven van dit bericht ben ik gaan graven in oude emails want er knaagde iets aan m’n geheugen. In 2005 heb ik in de USA al syringes gekocht zonder ring…. en die zien er praktisch hetzelfde uit. Alleen was de tip volgens mij korter waardoor hij me niet beviel en ik ze aan de SAZ gegeven heb. Dus ik ben nu heel benieuwd of deze gaan bevallen …. morgen maar eens testen.

       
  2. Everdien

    mei 6, 2014 at 7:28 am

    Zal nooit vergeten hoeveel ik aan je filmpje heb gehad toen wij Dion moesten spuitvoederen. Het maakte het gelijk minder erg. Dion heeft het mogen redden en is weer normaal gaan eten. Weet zeker dat je hier weer veel dieren en mensen mee gaat helpen.

     
    • margali

      mei 6, 2014 at 11:59 am

      Ik ben blij dat m’n eerste video jou geholpen heeft Everdien. Ik weet dat er meer mensen zijn. Deze 2e video is eigenlijk een slecht voorbeeld, want zo gaat het natuurlijk zelden bij een zieke kat die niet wil eten, maar toch …. misschien zien mensen wel dat het lang niet altijd zo eng hoeft te zijn. Dat woord “dwang” zouden ze moeten afschaffen.

       

Geef een reactie

 
