RSS

Confrontatie

01 Apr

tn_CIMG4936

Gisteravond lagen Quast en Dakotah weer heerlijk ontspannen en languit bij mij op schoot. Ik kan me niet precies meer herinneren, volgens mij ging Dakotah een fraktie verliggen. Dus geen worstelpartij om overeind te komen, maar gewoon een beetje verliggen. En opeens rook ik iets …. ik voelde met m’n hand aan haar kontje en die hand was nat. Ze had urine verloren. Dat heb ik 1 keer eerder gemerkt toen ze met veel moeite overeind kwam en sindsdien help ik haar een handje.

De laatste maanden was me al opgevallen bij het kammen dat de haren onder haar staart nat waren, en ik dacht steeds “ze heeft zich net gewassen”…. maar ik m’n hart wist ik blijkbaar beter want ik ben niet voor niets regelmatig aan het snuffelen aan mandjes en ligplekken. Ik vermoed dus dat ze vaak een druppeltje urine verliest. Er is hier in huis niks te merken, ook niet aan de ligplekken, dus het kan nooit erg zijn. Jan ruikt ook niets als hij hier is, vertelde hij gisteravond.

Het is zo moeilijk om te bepalen hoe snel dit proces gaat. Ik weet dat ze slechter loopt dan toen ze 2 jaar geleden hier kwam maar het gaat sluipend. Ze slaapt het grootste deel van de dag, maar – daar let ik goed op – kan nog steeds af en toe heerlijk spelen en uit haar dak gaan. Of racen door het huis tot bovenin de 2 meter hoge klimboom en dan dwars door het raam heen willen …. Ze eet goed, poept en plast goed (heel kleine plasjes) en als de katers te ruig met haar doen neem ik haar in bescherming, maar in principe moet ze het zelf regelen. Blazen is dan ook het eerste dat de heren horen, en daarna krijgen ze een mep en begint ze te gillen … 😀

Dit ga ik maar een keer overleggen met Liesbeth en Corien.

13.00 uur: kijk, springen kan ze heus wel 😉

tn_CIMG5083

 
4 reacties

Geplaatst door op april 1, 2014 in Gezondheid katten

 

4 Reacties op “Confrontatie

  1. Maddy

    april 6, 2014 at 6:27 am

    Dat is vervelend. Heeft ze een bekende kwaal die dit urineverlies kan veroorzaken?

     
    • margali

      april 6, 2014 at 7:16 am

      Hi Maddy, sinds dit gebeurde heb ik regelmatig aan dat kontje gevoeld maar niks aan de hand. Ik denk dat haar slaap heel diep was en dat ze bij het wakker worden opeens iets liet lopen. Anders weet ik het ook niet. Dakotah heeft een doorgezakte rug en een vaak omvallende achterhand. Rechtdoor lopen gaat prima (lijkt op “tijgeren” maar dan op de pootjes en niet op de buik 😉 ), maar zijwaartse bewegingen zorgen vaak voor wankele of omvallende achterhand. Heb al eens foto’s laten maken bij Liesbeth maar niet onder narcose dus niet echt betrouwbaar. Ik denk aan een neurologisch probleem, misschien een beknelde zenuw, of een probleem in het koppie want ze had een poliep in haar oor toen ze hier kwam. Kortom: je kunt theoretisch heel veel kanten op, maar zolang ze ook nog zo heerlijk uit haar dak kan gaan doe ik niks. Toen ze hier kwam had ze het al (we dachten toen door die poliep) en het is langzaamaan verergerd maar volgens mij nu redelijk stabiel. In huis is niks te ruiken dus als ze vaak urine zou verliezen zou ik dat moeten merken.

       
      • Maddy

        april 6, 2014 at 10:18 am

        Gelukkig dat Dakotah sindsdien droog blijft! Zo te lezen heeft ze best wel een aantal “kwaaltjes” waardoor incontinentie verklaarbaar zou zijn, maar ik hoop dat ze nog een hele poos gewoon heerlijk uit haar dak kan blijven gaan, zonder verergering van de klachten.

         
  2. Marjolijn Beukema

    april 6, 2014 at 5:25 pm

    Ik hoop dat Dakotah gewoon nog lekkerblangnuit haar dak kan gaan en dat de klachten niet verergeren.

     

Geef een reactie

 
