RSS

Meatloaf

06 Mrt

Mijn versie, en behoorlijk calorie-rijk ben ik bang.

4 ons rundergehakt
3 ons varkensgehakt
3 uien, heel fijn gesneden en gebakken
3 teentjes knoflook mee fruiten met de uien
2 eieren
3 eetlepels hot chilisauce
3 eetlepels cashewpasta
3 theelepels tomatenpuree
peper en zout
Verstegen Spice & Wok Indonesisch naar smaak
paneermeel

Alles goed door elkaar mengen en in een schaal doen. Ik heb een heteluchtoven die ik op 180 graden voorverwarm, en dan gaat de schaal 65 minuten in de oven. Als het klaar is vet afgieten, vlees voorzichtig uit de schaal op een bakplaat doen om af te koelen. Ik snij porties ter grootte van een gehaktbal, en smalle plakken voor op brood (maar mogelijk is het een beetje los van struktuur en dan zijn dunne plakjes niet mogelijk).

Rauw gehaktmengsel:
tn_CIMG4904
En na 65 minuten is het gaar (lijkt aangebrand maar is het niet):
tn_CIMG4910

tn_CIMG4911
De katten – behalve Quast uiteraard – bleven keurig op afstand terwijl ik aan het koken was:
tn_CIMG4908

 
13 reacties

Geplaatst door op maart 6, 2014 in Recepten

 

13 Reacties op “Meatloaf

  1. Leyna

    maart 6, 2014 at 6:44 pm

    Ziet er goed uit! Ga ik denk ik een keer proberen in een cakevorm voor een echt “loaf”.
    Zou ik dan genoeg hebben aan de helft van de ingredienten denk je? En is het heel anders als ik half-om-half gehakt gebruik? Ik ben geïnspireerd! 🙂

     
    • margali

      maart 6, 2014 at 7:20 pm

      Ik heb geen idee hoe groot jouw cakevorm is. Zal straks de maten van m’n schaal even doorgeven. Voor een meatloaf mag volgens mij ongeveer alles: ik heb mijn versie gewoon uit m’n dikke duim gezogen. Natuurlijk kun je ook halfomhalf gebruiken, dan zal je mogelijk wat meer vet zien vrijkomen tijdens het bakken. Vorige keer had ik flink wat vet, maar was het loaf behoorlijk los van struktuur, dus dit keer heb ik wat meer paneermeel gebruikt en prompt neemt dat (denk ik) veel meer vet op want er was niks om af te gieten. Kijk maar eens op meatloaf recipes … je hoort eigenlijk broodkruim te gebruiken ipv paneermeel, maar ach … Meatloaf is makkelijk om in de vriezer te hebben want je kunt er zoveel mee.

       
      • margali

        maart 6, 2014 at 8:53 pm

        Mijn schaal is 25 x 17 x 5 cm

         
  2. Leyna

    maart 6, 2014 at 9:05 pm

    Joh ik doe wel wat 😉

     
  3. Nienke

    maart 7, 2014 at 8:46 am

    Klinkt goed!

     
  4. Dicky

    maart 7, 2014 at 9:34 am

    Ziet er goed uit, Marga.
    Ik maak ook altijd gehakt rol vanuity mijn cakeblik, rundergehakt. Ik ga jouw recept zeker een keer uitproberen

     
  5. marijke

    maart 7, 2014 at 10:28 am

    Net wat je zegt: makkelijk om in de vriezer te hebben, ga het ook eens proberen.

     
  6. Leyna

    maart 7, 2014 at 5:30 pm

    Die van mij staat in de oven! Alleen zonder cashewpasta en i.p.v. Indonesische kruiden heb ik Hot Cajun kruiden gebruikt, benieuwd!
    (PS: past mak-ke-lijk in een cakeblik van 30 cm lang)

     
    • margali

      maart 7, 2014 at 5:33 pm

      Ben heel benieuwd!! heeft dat cakeblik een anti-aanbaklaag? (ik heb nog nooit iets gebakken dus weet niet wat handig is).

       
  7. Leyna

    maart 7, 2014 at 5:47 pm

    Yep, met anti-aanbaklaag dus ook niet ingevet (vet zat in het gehakt) De eerste dertig minuten doe ik er een aluminiumfolietje over (overal op het web tips gevonden, zo weet ik ook dat je het beste 10 gram paneermeel per 100 gram vlees kunt gebruiken)
    Ik hou je op de hoogte, foto volgt! 🙂

     
    • margali

      maart 7, 2014 at 5:49 pm

      Kijk zo leer ik ook weer iets. Heb je ook gezien dat ze vaak broodkruimels gebruiken?

       
  8. mmld

    april 26, 2014 at 10:41 pm

    Gisteren een gehaktbrood met ui bij AH meegenomen, snijd er steeds een lekker stukkie af en vraag me af waarom zoiets simpels zou niet wil lukken bij mij…

     
    • margali

      april 27, 2014 at 6:36 am

      Misschien moet je het gewoon nóg een keer proberen maar dan op een andere manier…. ? 😉

       

Geef een reactie

 
