RSS

Niks voor een vrouw?

09 Jan

Jan moest zondag lachen toen hij hoorde dat ik m’n computertafeltje had verlaagd door de poten een stuk af te zagen. Dit in verband met m’n bril waarvan het leesgedeelte niet verder omhoog kan dus het tafeltje moest omlaag. Jan vond het grappig dat ik zo “technisch” ben. Tja, dat leer je vanzelf als je lang alleen woont en niet zoveel geld hebt om iemand te laten komen. Heel vroeger heb ik zelf m’n appartement geschilderd en bewoonbaar gemaakt. Een grote kast in elkaar zetten? geen probleem. Als het dak lekte stond ik in weer en wind met een pot bitumen op het dak om de boel te repareren totdat we als VVE eindelijk geld hadden voor een nieuwe dakbedekking.

tn_CIMG4684

Daar moest ik aan denken toen gisteren de verlichting boven m’n kookplek kapot ging. Twintig jaar heeft dat neonlicht het gedaan, maar eens is het op. Keurig weggewerkt in de schouw bleek het vervangen vanochtend een probleem: het kapje was vastgekoekt na zoveel jaar, en de naden dicht geschilderd. Tja, een electricien laten komen zag ik niet zitten. Mijn vader heeft me altijd geleerd: eerst rustig kijken en nadenken, en daarna voorzichtig aan de slag en niet forceren. Misschien had m’n vader stiekem gehoopt dat ik een jongen was (na mij kwamen er nog 2 meiden en pas daarna 3 jongens) want hij heeft me vertrouwd gemaakt met gereedschap. Ook m’n grootvader mocht ik als kind helpen toen hij een woonboot bouwde. Ik mocht gereedschap aangeven en helpen met schroeven indraaien en zagen en timmeren.

Kortom: met heel voorzichtig wrikken en duwen, boven m’n macht werkend want het werkblad is vrij diep, kreeg ik het kapje eraf, en kon er een nieuwe neonbuis in. Opgelost dankzij m’n vader en grootvader 😉

tn_B0089         tn_A0115

 
6 reacties

Geplaatst door op januari 9, 2014 in Vroeger

 

6 Reacties op “Niks voor een vrouw?

  1. Leyna

    januari 9, 2014 at 6:31 pm

    Geweldig die oude foto’s, leuk! En die badpakjes/zwembroekjes, met liefde gemaakt door mams zeker? En je bent hartstikke handig, wat riep je uit toen het klaat was?
    “En er was licht! En ZIJ zag dat het goed was…” 🙂

     
    • margali

      januari 9, 2014 at 6:47 pm

      Helemaal correct 😀
      Ik hield wel m’n hart vast want dat armatuur zit op een ongelukkig plekje, maar “met beleid” zoals m’n vader zou zeggen is het toch gelukt.

       
  2. Dirk

    januari 10, 2014 at 11:13 am

    Ik hou het meer bij één van Murphy’s Laws:
    “If it jams force it. It needed repairing anyway.” 🙂

     
    • margali

      januari 10, 2014 at 5:10 pm

      Haha, dat probeerde ik dus – met succes – te voorkomen, want een heel nieuw armatuur aanbrengen kost meer dan 4 euro alleen voor het neon-buisje 😀

       
  3. Mieke

    januari 10, 2014 at 2:08 pm

    zo zie je maar weer ” jong geleerd oud gedaan” is nog altijd een waarheid als een koe! en wat zijn we handig al zijn we de jongsten niet meer, veel jongeren kunnen dat niet zeggen! laksheid? volgens mij heb ik mijn kinderen ook zo opgevoed, maar zelfs een knoop aannaaien mag ik doen!!!!

     
    • margali

      januari 10, 2014 at 5:14 pm

      Mieke, ik ben zo blij dat ik nog een ouderwetse opvoeding heb gehad. Sokken stoppen heb ik nooit gedaan, maar kleding repareren of vermaken wel. Ik kan zelfs als het moet nieuwe kleding maken. Heb ik van m’n moeder geleerd die na de oorlog voor ons alles zelf moest maken. Ik gooi ook zelden gebruiksvoorwerpen weg …. probeer het altijd aan te passen met bijvoorbeeld een lik verf.

       

Geef een reactie

 
