RSS

Solidair maar wel een beetje dom

17 Dec

Dat ben ik dus. Solidair met Ashmanti omdat ook ik last van m’n linkeroog had. Sinds zaterdag deed het een beetje pijn. Lenzen uitgedaan, maar zodra ik ze indeed was het weer mis. Vanochtend ging ik naar de opticien en bleek dat ik m’n lenzen verkeerd om in m’n ogen had…. ik wou dat alles zo simpel op te lossen was 😀

Tegelijkertijd kreeg ik te horen dat ik in m’n rechteroog voor 20% gezichtsverlies heb vanwege staar. Hoef er nu nog niks aan te doen, maar dat komt eraan dus. Ik heb nu toch eindelijk een bril besteld want vooral ’s avonds zit ik te vechten tegen droge en vermoeide ogen. Ik krijg dubbelfocus met een leesgedeelte voor m’n computer, en wat ik echt geweldig vind: de glazen worden in de bril van m’n moeder gezet. Ze had een ontzettend dure bril aangeschaft in 2008 en die staat mij ook goed. Dus daar gaan nu de nieuwe glazen in. Ik ben benieuwd: je kunt tegenwoordig heel goed lenzen en een bril afwisselend dragen (vroeger kon dat niet) en het geeft me veel meer vrijheid. Waarschijnlijk wordt het een grote opluchting.

 
7 reacties

Geplaatst door op december 17, 2013 in Gezondheid

 

7 Reacties op “Solidair maar wel een beetje dom

  1. Leyna

    december 17, 2013 at 10:23 pm

    Achterstevoren of de rechter in het linkeroog en andersom? Joh neem lekker een bril ja!
    (Al schijnt dat dubbelfocus wel erg te moeten wennen hoor, pas op op de trap!)

     
    • margali

      december 17, 2013 at 10:30 pm

      De rechter in linkeroog en andersom Margriet …. achterstevoren lijkt me zélfs voor mij een beetje te gek… ik heb het wel ooit gepresteerd om 2 lenzen bovenop elkaar te dragen…..:D maar ja, dat was die goeie ouwe tijd 😉
      Ik ben ook niet happy met die dubbelfocus, maar hij heeft scherpe afscheiding gemaakt tussen lees en verkijkgedeelte. Dus geen geleidelijke overgang waardoor je moet zoeken hoe je moet kijken. Ik hoop dat het gaat lukken op die manier. Het is hopelijk een beetje zoals ik nu een leesbrilletje op de punt van m’n neus heb en er overheen kijk als ik tv kijk of rondloop …

      Overigens heb ik vanochtend alles op de fiets gedaan!! Yippie!

       
  2. Pieta Ligtelijn

    december 18, 2013 at 2:24 pm

    Hoi Marga, even ter geruststelling: ik heb al jaren een bril met dubbelfocus en nog nooit last gehad of moeten wennen. Ik heb juist dubbelfocusglazen met een geleidelijke overgang omdat de nek minder goed beweegt door de artrose. Naar mijn idee is een scherpe afscheiding meer wennen omdat je dan toch meer je nek moet bewegen om op het juiste punt door het glas te kijken. Super dat het zo goed gaat met je maar niets forceren hoor. We missen je wel!

     
    • margali

      december 18, 2013 at 2:34 pm

      Hi Pieta, ik hoop in de 3e week van januari weer te komen. Moet nog even kijken tot hoelang dat Bewegingsprogramma duurt want dubbelop is een beetje teveel van het goede 😉

      Wat m’n bril betreft: hij is besteld, en ik hoop maar dat die dubbelfocus gaat bevallen. Kon niet op proef …. dus ik moest kiezen. Ik weet dat ik problemen heb met een zonnebril die een geleidelijke overgang van donker naar licht heeft, en dat ik daar helemaal dronken van werd…. dus ik hoop dat die scherpe overgang voor mij OK is …. we gaan het beleven.

      Ik mis jullie ook ….

       
  3. Mieke

    december 18, 2013 at 4:05 pm

    Hallo Marga,
    Ik heb al jaren een variolux, dus zonder scherpe afscheiding, net een week geleden weer eens een nieuwe bril, een oog was iets achteruit gegaan, en altijd moet ik even aan de nieuwe glazen wennen, maar daarna zou ik niet anders meer willen. Alleen bij het naar beneden gaan van een vreemde trap dan moet ik uitkijken, ik heb net een klein stukje waardoor ik dan minder goed zie, maar verder….. prima te doen.
    groetjes
    Mieke

     
    • margali

      december 18, 2013 at 4:19 pm

      Hmmm, ook al een dubbelfocus met geleidelijke overgang. Ik vraag me nu een beetje af waarom mij zo’n leesgedeelte zonder overgang geadviseerd is. Volgens mij omdat ik hem gebruik in de middag en avond, als ik op de bank zit tv te kijken en op m’n computer kijken. Twee vrij statische posities, ik draai alleen een beetje met m’n hoofd van links naar rechts. Na ja …. afwachten. Ik heb heel veel vertrouwen in m’n opticien dus het zal wel een bedoeling hebben. Ik ben er wel aan toe want het is al heel lang worstelen met die droge ogen …

       
  4. Yvonne den Boer

    december 19, 2013 at 10:15 am

    Ha ha ,die lensen in het verkeerde oog,dat kan je in ieder geval met een bril niet gebeuren.
    Bijzonder dat de glazen in het montuur van je moeder gaan,mooie herinnering!
    Ik denk als de glazen niet bevallen,je best anderen kan krijgen hoor,zoveel service geeft een opticien tegenwoordig wel.
    Ik heb ook al jaren een dubbelfocus,moest er meestal een leesbril bij hebben voor de rust,maar die ik nou heb(denk toch ook met geleidelijke overgang) bevalt prima.
    Ik hoop voor je dat hij in één keer goed is!

     

Geef een reactie

 
