RSS

Ashmanti’s oog

11 Dec

Op 9 december schreef ik dat ik met Ashmanti naar Liesbeth moest vanwege een tranend linkeroog dat veel te lang duurde. Het bleek inderdaad een probleem met de traanbuis die te weinig doorstroomde en er was een probleem met de haartjes op het onderste ooglid: “Neigt naar entropion bij onderooglid. Streepje van haartjes het dichtst bij het oog gelegen zijn nat”. Zoals ik het begreep: bij het dichtknijpen raken die haartjes de oogbol > waardoor irritatie > waardoor knijpen> waardoor …..enz enz. En dat daardoor de traanbuis ook niet meer goed doorstroomt. Vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Ik moet 3x per dag druppelen met Oculsan (bevat cortico’s) en hopelijk komt daarmee het oog tot rust en stopt het knijpen. Als dat niet lukt wordt het misschien een entropioncorrectie (da’s een nieuwe voor mij waar ik nog nooit mee te maken heb gehad…. )

Ashmanti is ontzettend sterk, niet alleen in z’n poten en z’n kaken, maar ook in z’n oogleden. Hij vecht absoluut niet maar knijpt gewoon keihard z’n ogen dicht. Dus het kost enige moeite en soms een paar pogingen om de druppels erin te krijgen. Maar ik ben tot nu toe toch de baas!! Het ziet er al een klein beetje beter uit volgens mij:

ashmanti's oog

 
2 reacties

Geplaatst door op december 11, 2013 in Gezondheid katten

 

2 Reacties op “Ashmanti’s oog

  1. Yvonne den Boer

    december 16, 2013 at 9:03 am

    Ik hoop dat de druppeltjes helpen,dat je beloond word voor de “moeite”,want wat zijn die katten sterk hé,als ze iets niet willen!
    Een operatie zit je toch weer niet op te wachten denk ik.
    Honey heeft ook een verstopte traanbuis(ikzelf ook)dus altijd een nat oogje,want dat is lidtekenweefsel(waarvan weet ik niet) en er kan niks aan gedaan worden,dus als het erg is,gaat er ook een druppeltje in,met een snoepje toe,dat weet ze.

     
  2. margali

    december 16, 2013 at 10:25 am

    Vonne, welke druppeltjes gebruik je dan voor Honey?
    Bij Ashmanti is die verstopte traanbuis – als ik het goed begrepen heb – een gevolg van die voortdurende irritatie van die onderste oogharen bij het dichtknijpen van de ogen … door de Oculsandruppels moet dat knijpen verminderen waardoor minder irritatie … (hoop ik)

     

Geef een reactie

 
