RSS

Benneke’s erfenis

19 Nov

benneke

Mijn mooie wijze lieve Benneke … vandaag 5 jaar geleden liet ik hem gaan. Ik mis hem, maar het leven gaat door en ik koester de herinneringen. Hij heeft zo’n grote impact op m’n leven gehad, en heeft zo veel betekend voor andere nier-katten en hun verzorgers. Door hem heb ik leren spuitvoeren, en heb later met Coco een video daarover gemaakt (al ruim 4000 keer bekeken). Nog regelmatig komt er een email over een nierkatje, en ontstaat er soms iets moois …. kan ik iemand wat tips geven, en krijg ik zó enorm veel warmte terug. Heel bijzonder. Ben leeft gewoon voort ….

 
13 reacties

Geplaatst door op november 19, 2013 in Afscheid & rouw, Katten, Vroeger

 

13 Reacties op “Benneke’s erfenis

  1. Dicky

    november 19, 2013 at 11:06 am

    Mooi geschreven Marga,
    Ja ze kunnen inderdaad heel diep onder je velletje zitten en Ben zit dat zeker.
    5 jaar alweer, tijd gaat snel. Ik heb de afgelopen 5 jaar ook van diverse knuffels afscheid moeten nemen en mijn katjes die ik nog heb zijn allemaal op leeftijd.
    Nog maar hopen dat ik nog een tijdje van ze genieten kan.
    Jij wordt ook wel lekker bezig gehouden met je triootje

     
    • margali

      november 19, 2013 at 1:04 pm

      Ik hoop voor jullie dat je nog lang van je katjes kunt genieten Dicky. Ik heb vooral door Ben geleerd om te proberen in het “hier en nu” te leven. Iedere keer opnieuw want oh je vergeet het zo snel. M’n huidige trio plukt daar de vruchten van denk ik 😉

       
  2. Everdien

    november 19, 2013 at 7:29 pm

    Ook voor ons heeft Benneke en Coco veel betekend. Wat heb ik veel aan jouw en de diertjes gehad toen onze kattenbeesten met nierproblemen en spuitvoederen te maken kregen. Na het verdriet om het verlies komen de mooie herinneringen naar boven . Uit het oog maar niet uit het hart.Nogmaals dank Marga voor al je steun.

     
  3. Leyna

    november 19, 2013 at 9:18 pm

    Mijn poes Leyna en ik leren en leven voort met al jouw tips en wijsheid. Ben leeft voort in alle katten die jij door Ben advies kunt geven. We love you for it! XXX

     
  4. margali

    november 19, 2013 at 10:47 pm

    Wat lief! Jullie maken me zo blij want inderdaad: het gaat uiteindelijk om de katjes. Dank je wel …

     
  5. Marjolijn

    november 20, 2013 at 3:43 pm

    Wat heb je dat mooi opgeschreven. En zo prachtig wat jij door je ervaringen met Ben kunt doen. Ook ik heb veel steun gehad aan ons mailcontact en zo na het overlijden van onze Matja. Het is ook gewoon fijn om dan mensen te spreken voor wie hun dieren ook zoveel betekenen als voor ons. Wij gaan vanavond met beide honden, Sam en Bono, en onze oude kater, Nozem, naar de dierenarts voor de jaarlijkse check up.
    Ik hou wel een beetje mijn hart vast om Nozem. Hij is inmiddels 16,5 jaar en ik vind hem erg aftakelen. Laatste dagen ook heel slapjes, valt soms bijna om. Vandaag lijkt het weer iets beter te gaan. Maar ff afwachten……

     
    • margali

      november 20, 2013 at 5:14 pm

      Marjolijn, laat je me weten hoe het gegaan is? vooral met Nozem? sterkte vanavond!

       
  6. Yvonne den Boer

    november 21, 2013 at 10:41 am

    Jee,zo lang alweer?
    Maar het missen blijft altijd hé!
    Hij was dan ook heel speciaal een echt wijze kater,die niet voor niks heeft geleefd,hij heeft door middel van jou ,ons veel geleerd.
    Ik mis mijn Gentle ook nog altijd.
    En ooit,hij is er al 20 jaar niet meer,had ik een nierkater,5 jaar op nierdieet geleefd,maar als ik toen geweten had wat ik nu weet,dan had hem én mij veel leed bespaard gebleven denk ik,
    En dat had hij niet verdiend,die lieve Didas van mij!

     
    • margali

      november 21, 2013 at 11:41 am

      Yvonne, je doet wat je kunt, en ook naar beste vermogen. En meer mag je van jezelf niet verwachten. Ik heb er ook jaren over gedaan om te snappen dat m’n schuldgevoel over Tijger niet terecht was. Ik wist toen niet beter, er was geen internet waar je dingen op kon zoeken, en de kennis van dierenartsen stond toen ook op een heel ander niveau. Als je terug gaat kijken met ogen van nu dan doe je jezelf onrecht 😉

       
      • Yvonne den Boer

        november 23, 2013 at 8:59 am

        Is ook wel zo,maar ik denk er nog vaak aan,de catether in zijn dingetje bij volle bewustzijn,de keren dat we naar de spoedkliniek werden gestuurd,en toen lag hij zichelf te vergifigen,en is op mijn verjaardag ingeslapen,ik heb er van geleerd dat ik het nooit meer zo ver laat komen in ieder geval.

         
  7. Marjolijn

    november 21, 2013 at 10:55 am

    Nozem is ook door de apk gekomen. Hij was wel weer afgevallen, ogen liggen diep en waarschijnlijk last van zijn nieren. Maar zijn vochtbalans was goed. We kunnen allerlei onderzoeken doen om te zien wat er aan de hand is. Maar ja, moet je dat een kat van bijna 17 jaar nog aan doen? Dat zijn organen minder worden dat weten we eigenlijk wel, en dat ie wat stijver wordt door artrose, tja dat komt met deze leeftijd allemaal. We hebben besloten om hem gewoon nog rond te laten ‘huppelen’ zolang hij geen pijn heeft en zijn normale dingetjes nog doet. Hij eet nog lekker, doet af en toe zijn rondje buiten. Verder slaapt hij veel. Maar we hebben niet het idee dat ie pijn heeft of zo. Dusssss…. Tja, misschien vind je het gek dat we niet allerlei onderzoeken laten doen, maar dat lijkt ons niet fijn voor Nozem. Wij denken dat dit het beste voor hem is…… Hij is ook zoooooo bang als ie in de auto mee moet. Gisteren heb ik hem maar gewoon op schoot gehouden en niet in zijn reismandje. Zo ging het iets beter. Als ie jonger zou zijn zouden we uiteraard verder laten onderzoeken, maar nu……..
    Met Matja waren we ook, vlak voordat ze stierf, bij de dierenarts geweest voor de apk. Toen zeiden ze dat ze voor een poes van haar leeftijd nog zooooo goed was. Nou, en nog geen twee maanden erna is ze gestorven aan acuut nierfalen.

     
  8. margali

    november 21, 2013 at 11:46 am

    Nee hoor Marjolijn, ik vind het helemaal niet gek dat je Nozem lekker zichzelf laat zijn en niks laat onderzoeken. Iedere situatie en iedere kat is weer anders. Het allerbelangrijkste is dat je kat een zo goed mogelijke kwaliteit van leven heeft. Als hij zo vreselijk bang is om in het mandje te moeten dan zou ik hem op zijn leeftijd ook niet meer pesten tenzij het absoluut nodig is. Dus ik zou zelfs geen APK meer laten doen denk ik. Gewoon afwachten totdat je duidelijk merkt dat hij iets mankeert en dan natuurlijk wel die afweging maken of hij naar een da moet want soms is het euvel met een eenvoudig middeltje te verhelpen of te verlichten. Ik hoop dat hij nog lang mag rondhuppelen bij jullie 🙂

     
  9. Marjolijn

    november 21, 2013 at 1:27 pm

    Hoi Marga,
    Ja eigenlijk dacht ik zelf ook al dat ik ‘m net zo goed niet voor die apk had kunnen meenemen. Doe het denk ik ook niet weer. Tis ook zo gek, ongeveer anderhalve maand geleden ben ik hals over kop met hem naar de da gevlogen. Hij had toen een bloedneus, en aangezien Matja dat ook had op de dag dat we haar moesten laten inslapen, was ik lichtelijk in paniek, dus naar de da gevlogen. Was niks ernstigs overigens.
    Maar wat ik wilde zeggen, Nozem is toen helemaal nagekeken en toen zei de da dat ie voor een kat van zijn leeftijd nog zo geweldig goed was. En nu, anderhalf maand later zegt een andere dierenarts eigenlijk dat het helemaal niet zo goed gaat.
    Nou weet je, ik ken mijn kat en laat hem gewoon lekker zijn gangetje gaan zolang het nog gaat.
    En als ik zie dat ie pijn krijgt, en als ik zie dat zijn kwaliteit van leven slechter wordt, tja, dan moeten we maar zien. Eigenlijk hoop ik gewoon dat ie eens in zijn slaap overlijdt, maar ja, dat gebeurd natuurlijk bijna nooit. Ik hou je op de hoogte. Groetjesssss

     

Geef een reactie

 
