RSS

Metabolic D-Day

06 Sep

Vandaag zijn we gestart met een afvalprogramma, en ik ga hier verslag uitbrengen van onze ervaringen. Met behulp van Hill’s Metabolic nat- en droogvoer moeten m’n 3 skatjes gaan afvallen. Dierenarts Liesbeth heeft Quast en Ashmanti tijdens hun gebitscontrole allebei opgemeten: lengte, breedte, lengte van poten, omvang van de kop etc etc. Ze heeft een app waarmee ze heel nauwkeurig op basis van de afmetingen per kat kan berekenen hoeveel die kat hoort te wegen, en hoeveel kcal die kat hoort binnen te krijgen om dat gewicht te bereiken. Ze heeft me de hoeveelheden voer doorgemaild.

dikke katten

Waarom en de oorzaak: de katten zijn te zwaar. Ik liet hier op 20 augustus een foto zien die flatteuzer was, maar hierboven kun je het goed zien. Oorzaak ben ik natuurlijk zelf. Ik vond het zó heerlijk om ze te zien smikkelen na jaren van zorg voor geriatrische katten die niet wilden eten, van jaren spuitvoeren. Ik heb 4 jaar lang gezorgd voor Joris (geen overgewicht) die diabetes had en die 2x per dag insuline moest hebben. De drie katten die ik nu heb waren een jaar geleden toen ik ze kreeg een stuk lichter:

Ashmanti     4,50 kg (06/2012)   6,80 kg (06/2013)    6,50 kg (nu)
Dakotah      3,40 kg (06/2012)   4,45 kg (06/2013)    4,10 kg (nu)
Quast          4,70 kg (06/2012)   5,85 kg (06/2013)    5,65 kg (nu)

Hulpmiddelen: een nauwkeurig weegschaaltje om alle voer af te wegen, en een goede personenweegschaal die een marge van 50 gram hanteert (de meeste hanteren 100 gram en dat vind ik voor een kat niet nauwkeurig genoeg). Een babyweegschaal is een goed alternatief.

Het voer: ik heb gekozen voor een dieetvoer omdat het met hun gewone voer véél te langzaam ging. Ze krijgen Hill’s Metabolic natvoer en droogvoer, maar Quast krijgt een ander droogvoer (Hill’s t/d) voor z’n gebit. Mijn katten krijgen altijd 3 natvoermaaltijden per dag en daarnaast droge brokjes. Alles woog ik altijd al af, en bovendien blijf ik altijd even erbij zitten totdat ze klaar zijn met eten. Jatten is er niet bij. Dakotah en Ashmanti hebben beiden geen gebit meer, maar hebben geen probleem met de redelijk grote Metabolic brokjes. Allemaal vinden ze dit voer trouwens héérlijk. Ik verander niks aan de voertijden: alles blijft hetzelfde verder.

De katten krijgen 1 blikje van 156 gram samen per dag, ieder netjes 1/3, en daarnaast een door Liesbeth berekende hoeveelheid brokjes die ik gedeeltelijk door het natvoer meng want 1/9 blikje per maaltijd is op zich heel weinig. Met de brokjes erdoor wordt het een echte maaltijd. Vandaag overdag geen enkel teken dat ze honger hadden. Rond 5 uur vanmiddag zoals gebruikelijk voorzichtig een hint of het al geen 6 uur was, maar zo te zien voelen ze zich voldaan.

Ik ga wel de komende dagen in de gaten houden of de ontlasting van Ashmanti en Dakotah goed blijft, en of Quast geen jeukplekjes op z’n kop krijgt. Dat zijn hun zwakke plekken, en verandering van dieet kan altijd gevolgen hebben.

PS: hier zie je de stand van zaken na 6 weken. De katten blijven het heerlijk vinden en hebben uitstekende ontlasting.

 
1 reactie

Geplaatst door op september 6, 2013 in Gezondheid katten

 

Tags: , , , ,

Een Reactie op “Metabolic D-Day

  1. Eline

    september 8, 2013 at 1:06 pm

    Wat heb je toch een geluk met zo’n fijne en goede dierenarts in de buurt!
    Veel succes met het laten afvallen van je drietal!

     

Geef een reactie

 
