RSS

Taakverdeling in huis

28 Aug

Het is hier in huis altijd duidelijk geweest wie wat deed:

  1. Dakotah ontknoopt alle perzische tapijten en kussens, plús ontbladert de 2 grote CatPalace klimbomen
  2. Quast stoft de bovenkant van alle hoge kasten af met z’n staart, en houdt alle vogels weg
  3. Ashmanti is in de ziektewet want hij kan nu de kabels niet meer doorbijten, moet vervangend werk zoeken
  4. Marga zorgt dat hun conditie optimaal blijft zodat ze hun werk goed kunnen doen

Wat betreft punt 4: tante Liesbeth heeft uitgerekend hoeveel kcal er in elke voedingssoort zit die ze krijgen (ongeveer 8) zodat ik de katten wat beter kon laten afvallen want het schiet niet op. Dakotah is 200 gram kwijt maar er moet nog een pond af (heel belangrijk ivm haar doorgezakte rug en slechte lopen), Quast moet ca 1 kilo kwijt, en Ashmanti zéker anderhalve kilo. Het werd een ellenlange en duizelingwekkende lijst met veel getallen. Ik ben zo wie zo allergisch voor het woord kcal. Daarom heb ik besloten dat ik – door de druk van mijn familieonstandigheden én nieuwe fysieke problemen – het voorlopig even heel eenvoudig moet gaan houden want ik kom er zo niet uit.

En dus heb ik Liesbeth voorgesteld om over te stappen op Hill’s Metabolic. Heb het al getest: de brokjes vinden ze heerlijk, het natvoer idem alleen heeft Ashmanti een beetje moeite met de kleine korreltjes die er in zitten. Het is makkelijker voor hem om grotere stukken kip te verwerken. Liesbeth gaat uitrekenen hoeveel ze moeten hebben. Voor mij wordt het dan een stuk eenvoudiger: allemaal hetzelfde alleen Quast krijgt t/d brokken voor z’n gebit. Eens kijken of dat gaat werken. En wat mij betreft laat ik me leiden door wat m’n ogen zien: als ik denk dat ze slank genoeg zijn kunnen we kijken of er af en toe weer eens wat heerlijke Applaws kip gesmikkeld kan worden. Bevat toch niet zoveel “kcal”….. gggrrr rotwoord.

En hier de laatste foto’s:

tn_CIMG4079                                     Alsof ze wisten dat ze samen naar Liesbeth moesten voor controle

tn_CIMG4080                                                            Gelukkig weer allemaal bij elkaar

tn_CIMG4089                                       Voor de allereerste keer ligt Dakotah in haar eentje op schoot

tn_CIMG4094                                                 Zucht … dat eten laat weer érg lang op zich wachten

 
5 reacties

Geplaatst door op augustus 28, 2013 in Gezondheid katten, Katten

 

Tags: , , ,

5 Reacties op “Taakverdeling in huis

  1. Everdien

    augustus 28, 2013 at 5:54 pm

    Hallo Marga,

    Heb de Dragon Fly besteld en de pluizenbollen gaan er op los. Je gaat er zelf heerlijk bij zitten en laat de libel aan het ijzerdraadje heen en weer dansen. Misschien ook iets voor jouw 3 Musketiers, hier vinden ze het geweldig en ze komen in beweging. Alle goeds voor mens en dier.

    Groetjes ook van Gijs,

    Everdien.

     
  2. margali

    augustus 28, 2013 at 6:33 pm

    Hi Everdien, ik moest het even opzoeken want had er nooit van gehoord. Ziet er leuk uit op diverse filmpjes. Ik zal er eens naar kijken. Knuffels voor je katjes!! Gaat het nog steeds goed met ze?
    groetjes
    marga

     
  3. Pieta

    augustus 29, 2013 at 11:47 am

    Hoi Marga, wilde je gewoon even sterkte wensen met alle toestanden. Vervelend weer andere fysieke klachten. Hoop je toch te zien maandag.

     
  4. Yvonne den Boer

    september 1, 2013 at 8:26 am

    Ha ha ,nuttige katjes heb jij hoor,die weten hun tijd goed te gebruiken.
    Geoffrey was ook altijd een harde werker(lees sloper)maar die is met pensioen,wordt duidelijk een oude man.
    En Honey heeft het nog erg druk,kleed slopen,muis leren zwemmen,en mij warm houden s’nachts.

    Wat fijn dat het toch lukt met afvallen(bij de katjes),hier is het niet nodig(bij de katjes,hi hi),maar ze krijgen CD7+,en er staat altijd een afgesloten bakje 12+ op tafel voor Geoffrey,en dat weet ie precies,hij gaat dan op tafel zitten en tikt tegen zijn bakje,soms hebben we er niet bijtijds erg in en ligt het bakje op de grond na zoveel tikken,maar ik vind het slim hoor.

     
  5. margali

    september 2, 2013 at 11:17 am

    @Yvonne: toen ik de katten kreeg heb ik onbeperkt brokjes neergezet: voor het eerst in ongeveer 20 jaar kon ik dat doen. Maar die stomme katten 😉 vraten zich helemaal klem. Ze hebben ook natvoer gekregen dat denk ik wat meer calorieën bevat, en de allerbelangrijkste oorzaak van hun “buikje” ben ik natuurlijk zelf. Na zoveel jaren van spuitvoeren vond ik het heerlijk dat ze werkelijk de bodem uit hun bakjes likten. Dat gesmikkel is iets waar ik nog dagelijks van geniet.

    Maar het is nu afgelopen: eerst weer naar hun goeie gewicht met behulp van Hill’s Metabolic, en dan ben ik van plan om met beleid terug te gaan naar wat ik nu geef want daar vallen ze wel van af maar veel te moeizaam. Dat is overigens niet de bedoeling van Hill’s want die zegt natuurlijk dat Metabolic behalve afval- ook onderhoudsdieet is 🙂

     

Geef een reactie

 
