RSS

Nisciuno po’ sapè

10 Apr

Op 29 maart begon ik na een periode van stilte weer hier te schrijven. Ik zei toen o.a.:

“En dan is er nog een heel emotionele confrontatie met mijn (verre) verleden, volkomen onverwachts. Ik ben niet iemand die daar voor wegloopt, zeker als ik denk dat ik daarmee dat verleden beter kan plaatsen en verwerken . Dus aanstaande woensdag heb ik een gesprek dat me waarschijnlijk na 17 jaar duidelijkheid zal geven”.

Dat gesprek met E. heb ik inmiddels gehad, enigszins gestressed door mijn zware verkoudheid en de ontdekking die ochtend dat Quast ziek was.

Hoe bijzonder dat E. contact met mij opnam. Ik kende haar niet, maar we hebben allebei – in verschillende fasen – het leven gedeeld met dezelfde dierbare mens. Een mens die we allebei “zielsverwant” noemden bleek tijdens ons gesprek. E. heeft me de gelegenheid gegeven om een heel traumatische periode te bespreken en een betere “plek” te geven. Het gesprek was ontroerend en ook heel indringend – maar dat wist ik van tevoren door diverse emails die we ter voorbereiding hadden uitgewisseld. Er was geen spanning, wel nieuwsgierigheid en heel veel herinneringen over en weer. En uiteindelijk begrip en acceptatie in plaats van pijn en verdriet. Het was na 17 jaar wel hanteerbaar voor me geworden, maar ik merk nu dat ik me eindelijk geheeld voel. Het is goed zo en het is nu afgerond. Ik ben E. intens dankbaar dat ze het lef had om me te schrijven, en ons allebei deze kans te geven.

herinnering

 
2 reacties

Geplaatst door op april 10, 2013 in Afscheid & rouw, Vroeger

 

2 Reacties op “Nisciuno po’ sapè

  1. Mieke

    april 11, 2013 at 2:08 pm

    A big hug for you!
    En bijzonder bewijs van acceptatie dat je het zo wilt delen. Knap hoor Marga.
    groetjes Mieke

     
  2. Marjolijn

    april 11, 2013 at 6:56 pm

    Fijn voor je dat het goed was. Knap dat je het hier ook schrijft.

     

Geef een reactie

 
