RSS

Fotoboeken vol herinneringen

18 Feb

Ik had al eerder gepost dat ik bezig was om oude foto’s uit fotoalbums los te peuteren, te scannen en op m’n harddrive te zetten. Mam had zoveel albums volgeplakt, niet chronologisch maar hap-snap alles door elkaar. Dus ik moest elk album doorworstelen. Heb er nu ook een aantal weggegooid die nu geen betekenis meer hebben.

En vervolgens moest ik van die foto’s een fotoboek samenstellen. Ik doe dat bij Fotofabriek, en ben altijd heel blij met wat zij leveren. Ik heb 3 fotoboeken gemaakt: eentje van Joris (eindelijk!), eentje van antieke familiefoto’s en eentje met jeugdfoto’s van m’n eerste 20 jaar. En opeens kreeg ik ook nog haast want deze maand kon ik het door mij gewenste formaat voor de halve prijs bestellen. Woensdag geupload, vandaag binnen. Het resultaat overtreft al m’n verwachtingen.

Het leuke is dat vooral die oude foto’s opeens tot leven komen. Je weet wel, die oude kleine zwart-wit kiekjes met een wit gekarteld randje …. je ziet er geen fluit op, moet met een vergrootglas kijken. Maar als je ze eenmaal op je computer hebt dan worden ze opeens veel groter, en zie je de gelaatsuitdrukking van mensen veel beter. De blijdschap van m’n moeder toen ze mij – pasgeboren – in een zinken wasteiltje in bad deed, hoe m’n ouders ons kinderen altijd meesleepten naar het strand. Geen cent te makken, maar toch op de fiets van Zaandam naar Wijk aan Zee, allebei een kind voorop, fietstassen vol met stoeltjes en speelgoed en handdoeken. Wat hebben die mensen toch met ons afgesleept …. enig om terug te zien.

 
1 reactie

Geplaatst door op februari 18, 2012 in Vroeger

 

Een Reactie op “Fotoboeken vol herinneringen

  1. Mieke

    februari 19, 2012 at 3:34 pm

    Dag lieve Marga,
    Wat ziet dat er mooi uit zeg, en wat een voldoening heb je dan van je werk he. Ook wel bijzonder dat je zoveel foto”s hebt van zoveel jaren geleden, foto”s maken was toen niet direct een normaal verschijnsel, zuinig zijn met het fotorolletje, als je al een fototoestel had, en dan laten ontwikkelen en hopen dat de foto”s goed zouden zijn, vast en zeker Kodak, en nu bestaat Kodak niet eens meer. Maar de foto”s wel.
    Veel plezier met alle andere foto”s.
    Groetjes Mieke

     

Geef een reactie

 
