RSS

Emotionele jaarwisseling

16 Jan

Vlak voor Kerstmis, op 21 december, overleed de moeder van Jan na een kort maar heftig ziekbed. Thuis, in bijzijn van haar partner en kinderen. Nelly had mij indertijd al snel verwelkomd als “haar schoondochter” en ik kon goed met haar opschieten. Dus opnieuw een verlies. Vooral voor haar partner van 85, en voor Jan en z’n zus. We hebben de kerst samen doorgebracht, ik had voor 8 man gekookt, en na een bedrukt begin werd het uiteindelijk nog best gezellig. De crematie de volgende dag was prachtig, en precies zoals Nelly het wenste.

En nu gaan we dus beginnen aan een nieuw jaar, tot mijn vreugde mét Coco die er nog steeds is, en die na misschien wel 2 maanden helpen met de spuit nu weer bijna helemaal zelfstandig eet. Vraag me niet wat er veranderd is, maar opeens begon ze te eten. Natuurlijk dacht ik meteen “oh jee, als ze nu maar geen schildklierprobleem heeft” ….. het is ook nóóit goed zou ze tegen me zeggen 😀

Ik ben opnieuw zoekende naar hoe ik m’n leven een beetje inhoud kan geven. M’n fitness en zwemprogramma loopt nog steeds uitstekend, ik probeer zoveel mogelijk te bewegen, en ook weer wat af te vallen. Het vrijwilligerswerk bij Buurtzorg komt niet echt van de grond na de eerste mooie “klus”…. Er was een terminaal zieke mevrouw die in de straat achter mij woont, en die graag bezoek van mij zou krijgen, maar voordat dat kon gebeuren werd ze opgenomen in het ziekenhuis en kwam ze niet meer terug. Voor de partner van Nelly heb ik afgelopen week wat zaken kunnen regelen mbt huishoudelijke hulp en overzetten van de traplift op zijn naam, maar dat is maar een klein klusje.

Er ligt echter een gigantische klus waar ik al tijden aan zat te denken: ik heb hier enorm veel fotoboeken liggen, met antieke familiefoto’s (je moet dan denken aan over-overgrootouders etc), foto’s van mijn jeugd en schooltijd, en die zou ik willen scannen, opslaan en misschien in een fotoboek verwerken. Ik weet nog niet wat ik er precies mee wil, maar om te beginnen moet ik stapels foto’s voorzichtig uit die albums lospeuteren, scannen, opslaan, en commentaar (vooral van m’n moeder over wie nou wie is) erbij vermelden. En dan krijg je bijvoorbeeld dit:                                                               Mijn grootouders met mijn moeder

                                                       De grootmoeder van mijn grootvader

Geen idee hoe lang ik hiermee bezig zal zijn, volgens mij is het een 10-jaren-plan.

 
7 reacties

Geplaatst door op januari 16, 2012 in Afscheid & rouw, Vroeger

 

7 Reacties op “Emotionele jaarwisseling

  1. Maret

    januari 16, 2012 at 3:48 pm

    Zo krijgt het begrip ‘feestdagen’ wel een ietwat andere lading! Heel veel sterkte voor iedereen. Het valt niet mee om iemand te verliezen en tijdens die dagen is het extra beladen lijkt het wel.
    Fijn dat je het in ieder geval voor jou weer op aan het pakken bent en gelukkig heb je Jan en hebben jullie veel steun aan elkaar.
    Poeh, dat scannen wordt inderdaad wel een 10-jarenplan denk ik, maar misschien wel heel erg leuk om mee bezig te zijn.
    Liefs,
    Maret

     
    • margali

      januari 18, 2012 at 8:41 am

      We wisten al tijden dat dit zou gaan gebeuren, maar de snelheid waarmee verraste ons een beetje. Gelukkig maar, want je gunt niemand een lange lijdensweg.

      Dat scannen is inderdaad een enorme klus, want mijn moeder heeft werkelijk volslagen willekeurig – verspreid over zo’n 15 dikke fotoalbums – foto’s zitten inplakken toen ze hier woonde. Geen volgorde, geen thema’s. Dat is ook de reden dat ik overweeg om er een apart album van te maken, want ik weet zeker dat die foto’s anders op een gegeven moment verloren gaan.

      Maar al met al zoek ik nog steeds naar zinvolle tijdvulling. Erg lastig toch als je je hele leven gewerkt hebt, en gezorgd, en dan opeens nog maar 1 katje hebt dat vooral veel slaapt ….

       
  2. Mieke

    januari 17, 2012 at 8:09 pm

    dag lieve Marga,
    Wat een speciale kerst, maar zo met de familie heeft het ook wel weer wat! er worden herinneringen opgehaald en uiteindelijk ben je allemaal tevreden over die dag, avond met elkaar. ach waar praat ik over, maar echt ik weet wat het is. Mijn vader overleed, ja alweer heel veel jaartjes geleden, maar hij overleed op 23 december, een dag later werd zijn achterkleinkind geboren. Nog langer geleden raakte ons 1ste kind nog geen 10 weken oud op 2de kerstdag in coma en overleed op 31 december. ik heb me wel eens afgevraagd, zou het minder verdrietig zijn geweest als het op een andere dag was geweest? ik geloof het niet.
    maar nu die grote klus van je, wel leuk, geweldige oude foto”s, ik heb nog een paar hele oude foto”s en wil ze nog eens verwerken in een quilt. het zijn in mijn hoofd! nu de uitvoering nog.
    Marga, sterkte met alles en geniet van Coco, poezen hebben meer dan 9 levens hoor.
    Groetjes Mieke

     
  3. margali

    januari 18, 2012 at 8:36 am

    Lieve Mieke, je hebt helemaal gelijk. Zelfs in verdriet kun je met zulke dagen toch samen een heel speciale belevenis hebben, misschien zelfs intenser….
    Ik wist dat jij rond deze dagen ook helaas soortgelijke herinneringen hebt, maar als ik het nog eens zo lees dan is het niet niks. Ongetwijfeld zul je er bij stilgestaan hebben.

    Overigens nog dank voor je schitterende kaart. Ik zag dat op de achterkant jouw naam vermeld wordt, maar kan me niet voorstellen dat dit een quilt van jou is? daar is het patroon toch veel te ingewikkeld voor?

    groetjes
    marga

     
    • Mieke

      januari 18, 2012 at 4:33 pm

      Lieve Marga,
      Inderdaad heb ik die quilt gemaakt, ik heb er alleen …. 4 jaar over gedaan, met tussenpozen hoor. Ik zie ook de verschillende gemoedstoestanden!
      het is een lastig patroon maar leuk om te doen.
      Groetjes Mieke

       
      • margali

        januari 18, 2012 at 4:45 pm

        Werkelijk verbazingwekkend dat je met dit patroon een quilt kon maken ….
        Ik ga die kaart morgen scannen en hier op m’n blog zetten als je het goed vindt. En meteen een foto van de quilt die je voor mij gemaakt hebt…..

         
  4. Mieke

    januari 18, 2012 at 8:37 pm

    ja hoor je mag ze erop zetten, het originele patroon vind je op http://www.becolourful.nl , ook haar andere quilts zijn “” amazing”” je weet niet wat je ziet!
    groetjes Mieke

     

Geef een reactie

 
