RSS

Kansberekening.

04 Okt

Hartstikke off-topic maar Margali was zo lief om dit te plaatsen omdat we daar allemaal mee te maken kunnen krijgen.

Een tijdje geleden ontdekte ik “iets” bij de melkklier linksvoor van Käsemaus (Ch. Cessia von Achtamar), een heel lieve 10 jaar jonge Turkse Van poes. En dan gaan natuurlijk gelijk de alarmbelletjes af. Er gaat een heleboel onzin rond over kanker bij poezen en vooral degenen die geen flauw idee hebben waar ze het over hebben verspreiden hun “wijsheid” over de ontelbare fora. Poes moet een keer een nestje hebben. Poes mag niet krols worden zonder gedekt te worden. Een keertje de pil is vragen om kanker. Ouder dan 9 maanden gecastreerd. Brokjes of blikjes.

Feit is dat het gewoon kan gebeuren.

Ik doe m’n huiswerk op een andere manier. Daar word je niet echt vrolijk van. 80 tot 85% kans dat een melkkliertumor bij een poes kwaadaardig is. Indien kwaadaardig is de kans dat het is uitgezaaid als het al groter is dan een halve cm (en dat is het beslist als je het ontdekt) 95%. Om te beginnen naar de longen.

Wat betreft de behandeling lopen de meningen uiteen van “old-school” inslapen via ingrijpende chirurgie (beide melklijsten met verbonden lymfeknopen verwijderen) tot en met oncologen die daar nog wel een chemokuur overheen willen doen. Ook al is de kans dat een chemotherapie bij een kat een positief effect heeft maar 30 to 40% is…. Met een behandeling met alles er op en er aan is de prognose 3 tot 36 maanden.

Omdat m’n favoriete kattendokter, A, weg is bij de kliniek waar ze werkte en even niet 1, 2, 3 was te bereiken besloot ik nog maar even af te wachten. Käesemaus had nog nergens last van en hopelijk zou A weer snel een praktijk hebben. Maar de tumor (daar was ik intussen wel van overtuigd) groeide best wel snel en had de afmeting van een druif.

Op een woensdagavond kwam m’n lieve schootkat naar me toe op de wc (okay, raar verhaal maar als ik de deur dicht doe als ik gebruik maak van “de bak” schijnen “ze” te denken dat ik stiekem iets lekkers voor mezelf hou en dat geeft alleen maar krassen op de deur…). Flink onder het bloed en pus. De “druif” was zo ongeveer ontploft. Käsemaus leek zich er vooral druk over te maken dat ze opeens “vies” was. Dan moet je toch gaan ingrijpen dus de volgende ochtend direct een plaatselijke kliniek gebeld waar ik wel vertrouwen in heb. Meneer H is een heel ervaren chirurg, heeft zelf ook een kat, de apparatuur in de kliniek is bij de tijd en ze deden ook niet al te moeilijk toen ik ooit, terwijl we elkaar niet kenden, direct een fles fysiologisch zout en spuiten wilde hebben zonder met het katje in kwestie langs te komen. Dat ik het niet zag zitten om eerst maar naar een spreekuur te komen en eventueel een vervolgafspraak te makken viel ook te regelen. Dinsdagmiddag.

De volgende dag kreeg ik een mailtje van A. Zij adviseerde om de hele melklijst met lymfeknopen te laten weghalen. Wat ik Käsemaus wel of niet aan wilde doen had ik intussen wel op een rijtje.

Op de dag dat het zover was had Käsemaus voor het eerst duidelijk pijn. Oogjes half dicht, snelle ademhaling, luid knorren en niet kunnen liggen vanwege “de plek”.

Meneer H probeerde me voorzichtig uit te leggen wat hij zag. En eigenlijk stuurde hij aan op inslapen.”Neem haar anders gewoon weer mee en denk er nog even over”. Het was hem snel duidelijk dat ik wist waar we het over hadden. “Het gaat me er nu om of u kans ziet deze tumor te verwijderen zonder dat Käsemaus er 3 weken last van heeft. En als het terug komt, ze ziek of kortademig wordt weten wat het het is en wat er moet gebeuren. Als u het niet zit zitten laten we haar nu inslapen want ze heeft nu pijn.”

De dame werd dus geopereerd. Best een flinke ingreep met een wond die ook door een oksel loopt maar dokter H heeft het netjes gedaan zodat ze er absoluut geen last van heeft. Toen ik haar op kwam halen zei H “Je wilt het zeker niet op laten sturen voor onderzoek?. Zag ik inderdaad niets in.

A heb ik uitgelegd hoe en waarom ik gekozen heb voor deze aanpak en ze heeft er alle begrip voor.

Het is nu zo’n 3 weken verder en het gaat heel erg goed met Käsemaus. Hoe lang dat zo blijft kan niemand voorspellen maar ik denk dat zij, als zij op mijn toekomst had moeten gokken, het net zo had gedaan.

 

Dirk.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op oktober 4, 2011 in Gezondheid katten

 

Geef een reactie

 
