RSS

Dag m’n lieve Joris …..

17 Dec

 

Joris 30 mei 1995 – 17 december 2010

Vanochtend heeft Joris z’n rust gekregen. Hij had gisteren opeens een grote wond langs z’n hele rechterlip, en hield steeds z’n mond open. Ook z’n kin was opgezwollen. Z’n gedrag was verder wel hetzelfde als de dagen ervoor: hij waste zich, en probeerde echt zelf te eten. Het bijvoeren was ik al aan het afbouwen. Ik schrok van de wond. Ben vannacht op een matras op de grond bij hem blijven slapen want hij kwam niet meer bij me op bed. Heerlijk vonden we het: hij draaide zich lekker tegen me aan, begon te knorren, strekte genoeglijk z’n lange poten naar voren. Vanochtend zou Jan me naar Liesbeth brengen, maar hij kwam vast te zitten in de sneeuw. Regelde een andere chauffeur voor me die me zonder problemen door de enorme sneeuwtroep hielp.

Liesbeth dacht aan een ontstoken kies of een tumor in de kaak (waar ik dus ook bang voor was). Ze gaf hem een roesje, z’n temperatuur bleek 39.5 te zijn ondanks de antibiotica die hij maandag al gehad had, en de Metacam. Met een naald haalde ze een flinke hoeveelheid pus uit z’n onderkaak. Er stond grote druk op, en het was maar goed dat ik niet het weekend afgewacht had want hij moet hartstikke veel pijn gehad hebben. Hij was ook een paar ons afgevallen. Een rontgenfoto moest uitwijzen wat er verder mis was. Bleek dat de hoektand (die heel diep geworteld was) eruit moest, plus 3 kiezen ernaast. Bovendien was er aan de andere kant ook een verdachte kies. Liesbeth was bereid om direkt te opereren, aan mij de keus. Ik had ’s nachts al allerlei scenario’s laten passeren. En wist min of meer dat de grens bereikt was. Als het 1 kies was geweest met gegarandeerd herstel, dan had ik het misschien nog gedaan, maar dit was teveel. Het abces zag er afschuwelijk uit, en herstel zou een zware weg geweest zijn. Spuitvoeren zou waarschijnlijk een probleem worden met die pijnlijke mond, waardoor z’n diabetes nog meer ontregeld zou raken, en met de pijnstiller zát hij al op de maximum dosis vanwege z’n artrose. Dat wou ik dit oude mannetje niet meer aandoen.

Hij begon al weer een beetje bij te komen, dus ik kon met hem praten. Heb hem verteld wat een dappere knul hij was, wat een mooie jongen, en oh zo lief …..  Liesbeth gaf hem een prikje in z’n pootje en heel snel daarna stopte z’n hart.

En nu ligt hij thuis in een mandje. Coco heeft even gekeken, en blijft verder in haar mandje achter in de poezenkamer liggen. Ze heeft goed gegeten, en nu kan ik het voer gewoon laten staan. Stom ….ik zette zonder nadenken 2 bakjes op het aanrecht om klaar te maken….. het moet nog wennen. Joris zal hier moeten blijven tot na het weekend, want alles is ingesneeuwd. Ik heb overlegd met het DUC en hij kan heel goed buiten op het balkon blijven. Maar nu nog even niet ….hij blijft nog even hier bij mij.

Zo heb ik Joris het liefste in herinnering:

 
12 reacties

Geplaatst door op december 17, 2010 in Afscheid & rouw, Gezondheid katten

 

12 Reacties op “Dag m’n lieve Joris …..

  1. Dirk

    december 17, 2010 at 8:58 pm

    Dag lieve rooie vriendje, ik zal je missen. Ook voor jou wat diamantjes om mee te nemen…..

    Sterkte, Marga!

     
  2. Erica

    december 17, 2010 at 9:09 pm

    Lieve Marga,
    Wat verdrietig dat Joris is overleden. Ik denk wel dat je de juiste beslissing hebt genomen.
    Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Geef Coco maar een knuffel van mij. Zij zal Joris ook missen.

    Dag lieve Joris,
    Rust maar zacht

     
  3. Nienke

    december 17, 2010 at 9:47 pm

    Lieve Marga,
    dat is wel heel veel na elkaar: eerst Benneke, toen je moeder, nu Joris …. Fijn dat jullie vannacht zo intens samen op de grond hebben gelegen, volgens mij heb je toen al een beetje afscheid van hem genomen.
    Jammer dat Jan vast zat in de sneeuw.
    Ik hoop dat Coco nog lang in goede gezondheid bij je mag wonen.
    Dag lieve Joris.

     
  4. Mieke

    december 17, 2010 at 10:07 pm

    Dag lieve Marga,
    Lees ik even geen blogen er gebeurt van alles.Verdrietig dat je Joris hebt moeten laten inslapen, maar je zat er al zo’n tijd tegenaan te hikken en op een gegeven moment weet je gewoon dat het niet anders meer kan. Joris heeft een prachtig leven bij je gehad, verzorgd tot en met. Voor jou is het weer een afscheid en weer een leeg plekje en dat is altijd weer slikken. Coco zal vast nog aanhankelijker worden en genieten van al je aandacht, zo gaat dat in poezenlevens.
    Marga ik wens je sterkte maar geniet van het laatste poesje bij je in huis.
    groetjes Mieke

     
  5. Dicky

    december 18, 2010 at 1:48 am

    Lieve Marga,

    Ik schrik me rot, Vreselijk dat je Joris hebt moeten laten gaan.
    Maar je hebt het beste voor hem gedaan wat je kon doen. Hij heeft een geweldig leven bij jou gehad.
    Lieve Joris, mooie kanjer, rust zacht en doe de groetjes aan Ben en al onze vriendjes.
    Marga heel veel sterkte en kracht.
    Knuffel voor jou en voor Coco, die ook Joris wel zal gaan missen.

    Joris R.I.P.

     
  6. Maret

    december 18, 2010 at 9:56 am

    Hallo Marga, we hebben al even gemaild maar ik had het op je log nog niet gelezen. Wat vreselijk dat je Joris hebt moeten laten gaan. Zoals je weet was hij mijn favorietje. We hoeven niet meer te zeggen dat hij een super leventje heeft gehad bij jou, dat weet iedereen en Joris zeer zeker. Heel veel sterkte meid. Ik denk aan je.

    Liefs
    Maret

     
  7. Katja

    december 18, 2010 at 8:21 pm

    Lieve Marga,
    ik voel zo met je mee, wat moeilijk is het toch om afscheid te moeten nemen als je zoveel ‘samen hebt meegemaakt’ met je katten. Maar hij heeft een goed, lang leven bij je gehad en je hebt zoveel van hem gehouden, dat zal je hopelijk ook troost geven. Mooi, het afscheid nemen, ook door Coco (op haar manier dan, je vraagt je af wat er door zo’n koppie heen gaat hè).
    Veel sterkte en troost gewenst,
    liefs van Katja

     
  8. Marielle

    december 19, 2010 at 8:24 pm

    Lieve Marga,
    wat een schrik, ik heb een paar dagen niet gelezen en nu dit. Een moeilijk jaar was dit voor je, Ben, je moeder en nu Joris. Hij was ook mijn favoriet en de oorzaak ervan dat ik nog een rode knul in huis gehaald heb (Spike is nu ook al weer 5 jaar oud). Heel veel sterkte en liefs,
    Marielle

     
  9. Marloes

    december 19, 2010 at 9:03 pm

    Inderdaad een rot jaar voor je Marga! Maar wel een goede beslissing voor Joris! Heel veel sterkte!!

     
  10. Nadine

    december 22, 2010 at 9:46 pm

    Oh Marga, wat vreselijk dat je nu ook deze mooie jongen moest laten gaan….
    Ooit zei je tegen me: wat moet je je een boksbal voelen… Wat vreselijk dat jij nu dat lot ondergaat, te vaak afscheid moeten nemen.

    Heel veel sterkte met dit enorme verlies.

    Rust zacht lieve Joris, goede reis…

    Liefs Nadine.

     
  11. Ineke

    januari 9, 2011 at 2:47 pm

    Ik ken jou en je kat helemaal niet maar zit hier met de tranen in mijn ogen. Zo herkenbaar, ik heb de laatste week voordat ik mijn Chica moest laten gaan (nierziekte, ze was helemaal op) ook bij haar op de grond geslapen. De meeste mensen snappen dat niet maar voor mij de laatste momenten dat ik nog bij haar kon zijn. Ze lag bijna de hele nacht bij me en ik heb ervan genoten. Mis haar ook nog steeds.

     
  12. Jeanne

    februari 27, 2011 at 11:53 pm

    Lieve Marga, ik lees je verhaal net op het forum en ik ben gelijk gaan lezen in je blog. Alhoewel het een aantal weken geleden is dat Joris is vertrokken naar de Regenboogbrug, was dit eigenlijk het enige wat je nog kon doen, dat is ook houden van. Heel veel sterkte met het verwerken van het zoveelste verdriet en hopelijk helpen de mooie herinneringen aan Joris, maar ook die van je moeder en Benneke, dit verdriet een plaats te geven.

    Dag mooie Joris, heb het fijn bij de Regenboogbrug, geen pijn en ziek zijn meer.

     

Geef een reactie

 
