RSS

Rompertje in plaats van een kap

13 Nov

en andere oplossingen!

Goeie tip voor kattenverzorgers: op een besloten forum waar ik kom zag ik foto’s van Stacey, een kleine dondersteen van een poesje dat net gesteriliseerd was en die van haar dierenarts een fantastisch rompertje aangemeten kreeg. Ik heb zelf voor Benneke wel eens een rompertje gemaakt voor na z’n blaasoperatie, maar dat was niet handig als hij op de bak moest. Dit “Medical Pet Shirt” heeft dat probleem niet, het kan gewoon aan gehouden worden. Deze jongedame heeft nergens last van.

Zelfgemaakte romper van een babyromper.

Benneke liet het gelaten over zich heen komen …

tn_DSCN2304

tn_DSCN2305

PS: ik krijg net ván Liesbeth m’n dierenarts te horen dat ze bij haar in de praktijk die rompertjes allang verkopen, haha ….. Ze meldt wel dat sommige katten zich opgesloten kunnen voelen in zo’n rompertje, en daardoor weinig gedrag vertonen, een beetje apathisch worden. Maar dat zijn tevens vaak van die heel gevoelige katten die meteen aan de wond gaan zitten als je dat shirt dan maar uitdoet. Dus goeie voorlichting is nodig. En verder mag het shirt niet te heet gewassen worden omdat de velcro sluitingen daar niet tegen kunnen.

OPBLAASBARE KRAAG
Je kunt ook een opblaasbare kraag proberen. Je hebt de Mooncollar en ik heb net deze goedkopere kraag aangeschaft (gewoon om voor noodgevallen in huis te hebben). Quast en Ashmanti zijn weer proefkonijn😀

tn_CIMG5398

tn_CIMG5402

tn_CIMG5410

DOORZICHTIG FLEXIBEL KAPJE (indertijd aangeschaft via de Maine Coon Rasclub)

IF

IF

IF

 
20 reacties

Geplaatst door op november 13, 2010 in Gezondheid katten

 

Tags: , , ,

20 Reacties op “Rompertje in plaats van een kap

  1. Dicky

    november 13, 2010 at 6:49 pm

    Goede tip Marga.
    Heel erg handig, ik gebruikte voor mijn katjes ook altijd baby rompertjes, maar dit is ideaal en in veel maten verkrijgbaar.

    Groetjes Dicky

     
    • Myrthe

      januari 3, 2014 at 5:08 pm

      Maar hoe krijg je zo’n normaal rompertje aan?

       
      • margali

        januari 3, 2014 at 5:25 pm

        Hi Myrthe, het is zo lang geleden dat ik het niet meer wist. Ben gaan zoeken naar oude foto’s en heb er nog een paar gevonden. Ik zie dat ik 2 bandjes heb gemaakt met drukkers die ik om beide poten heb gedaan zodat het rompertje niet zo makkelijk kon opkruipen. Foto’s zijn niet erg duidelijk, en ik heb het ook niet erg lang gebruikt geloof ik. Ik zet de foto’s erbij in m’n bericht.

         
  2. Myrthe

    januari 3, 2014 at 7:30 pm

    Bedankt, bij mijn kat ging het niet helemaal goed dus kopen we ook zo’n medical pet shirt. Toch bedankt voor het plaatsen van de foto’s🙂

     
    • margali

      januari 3, 2014 at 7:32 pm

      Zou ik ook doen hoor. Maar indertijd bestond dat nog niet dus moest je zelf wat maken. Veel succes en beterschap voor je kat!

       
  3. Laura

    april 8, 2014 at 1:31 pm

    Wij hebben dit bij onze kat (kruising maincoon & straatkat, dus groot!) ook geprobeerd, maar onze kat krijgt het rompertje uit. Is best heel knap. Iemand tips om dit te voorkomen?

     
    • margali

      april 8, 2014 at 1:37 pm

      Hi Laura, heb je een eigen rompertje geprobeerd of heb je dat Medical petshirt gebruikt? Zo te horen heb je een Houdini in huis … ik heb geen idee joh. Denk dat het heel afhankelijk is ook van waar de plek zit die beschermd moet worden. Misschien zou je toch beter een kap kunnen gebruiken? Succes!!!

       
      • Laura

        april 8, 2014 at 1:42 pm

        Ik heb 2 shirts van Medical Petshirt geprobeerd, Van 1 heb ik de nekopening zelfs wat ingenomen, zodat het moeilijker wordt. Ik denk dat hij zijn achterpoten erin zet en dan met kracht het shirt naar beneden duwt ofzo. Dan ligt het gewoon op de overloop…. Ik heb ook al diverse keren een kap geprobeerd en sinds kort een opblaasbare kraag. Hij heeft een soort schaafplek tussen zijn achterpoten wat hij steeds open likt. Volgens de dierenarts moet dit gedrag nu onderbroken worden (duurt nu al bijna 2 jaar), maar ik heb inmiddels geen idee meer hoe ik dit moet doen…. Hij kan met de kraag en de opblaasbare kraag er tóch weer bij op de 1 of andere manier. En dat terwijl hij eigenlijk te dik is, maar blijkbaar toch erg lenig. Ik wil nu eigenlijk én het shirt én een kap proberen, kijken of dat werkt. Want meer keuzes zijn er volgens mij niet….

         
  4. margali

    april 8, 2014 at 1:47 pm

    Poeh, lastig probleem dus. Was al bang dat het niet om een “tijdelijke” wond ging. Ik vraag me af of dit niet via een andere weg aangepakt moet worden. weet je zeker dat het een soort stressreaktie is en geen jeuk?

     
    • Laura

      april 8, 2014 at 1:51 pm

      Hij zit er niet geobsedeerd aan te likken, het is meer het gewoon schoonwassen, niets bijzonders dus. Volgens de dierenarts is stress onzin en het is ook geen allergie. We hebben al van alles geprobeerd: injecties, zalfjes, speciaal voer, ander kattengrind etc. etc. Maar ik ben inmiddels ten einde raad. Net als je denkt dat het beter gaat, dan groeien er weer haartjes op, dan begint hij weer. Ik kan hem toch moeilijk in een soort maliënkolder gaan hijsen, maar dat is volgens mij het enige wat nog zou kunnen werken😉 Ik kan namelijk geen kap vinden, die lang genoeg is om niet bij het plekje te kunnen, maar waar hij wel mee kan eten. Tevens krijgt hij daar vreselijk veel stress van en vindt hij zichzelf nu enorm zielig (dat is ie nu ook) met de opblaasbare kraag gaat dat een stuk beter, maar ook die zou dus groter/breder/dikker moeten zijn om het gewenste resultaat te hebben…… Het is een bijzonder beest!

       
      • margali

        april 8, 2014 at 1:59 pm

        Je hebt inderdaad al heel veel geprobeerd. Toch zit ik aan stress te denken. Want als hij niet obsessief zit te likken maar gewoon schoonwast dan kan de huid toch niet kapot gaan? Dierenartsen kunnen zich daar soms op verkijken wat stress kan veroorzaken.
        Beschrijf eens hoe het eruit ziet als het kapot is. Kun je een foto sturen naar margadeboer@planet.nl? dan mailen we wel verder.

        Ik denk dat ik het voor een kat geen leven zou vinden om hem altijd met een grote kap te laten lopen.

         
      • Laura

        april 8, 2014 at 2:03 pm

        Volgens de dierenarts is het inmiddels aangeleerd gedrag en daar kan ik wel wat mee. Maar omdat de huid zo enorm dun is, likt hij het straks weer open. Zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan maken, dan mail ik die door. Ik gebruik trouwens al feliway, en daar reageert zijn broer erg goed op.

        Ik laat hem ook niet continue met zo’n kap op lopen hoor, maar na onlangs bij de dierenarts te zijn geweest, moesten we dit even volhouden om enig herstel van het wondje te bevorderen, zodat de huid tijd heeft om te genezen en zodoende het proces onderbroken wordt.

         
  5. Marishka

    mei 16, 2014 at 9:59 pm

    Maine coon poes Candy van 10 maanden 4 dagen geleden laten castreren en gekozen voor een mps rompertje. Leek mij wat vriendelijker en kon ze zich na de ingreep goed warm houden. Ik maakte me verschrikkelijk veel zorgen omdat ze alleen maar sliep of voor zich uit zat te staren, Werkelijk verre van de vrolijke gelukkige levendige poes die ze was. Voelde me vreselijk schuldig en twijfelde of het nog goed zou komen. Tot ik het rompertje uit deed om de wond te checken en haar te borstelen, want de lange vacht ging op de buik tussen de achterpoten klitten. Ze wist van blijdschap niet wat ze als eerste wilde doen. Wassen spelen, uitdagen, ze ging helemaal los. Denk dat bovenstaande zeker op haar van toepassing is geweest en ze zich erg opgesloten heeft gevoeld. Ik twijfel nu erg of ik het rompertje weer aan moet doen voor de resterende 6 dagen. Ze wast om de wond heen omdat ze daar toch kaalgeschoren is. Op de wond zit een pleistertje. Haar onnodig belasten om risico 100% uit te sluiten of erop vertrouwen dat ze de wond met rust laat?
    Ik heb weinig kattenervaring en hoop dat iemand zijn of haar ervaring hierin wilt delen.

     
    • margali

      mei 17, 2014 at 6:25 am

      Hi Marishka, weet je of de castratie gedaan is met onderhuidse hechtingen?
      Ik heb zelf geen ervaring met castratiewond. Zolang je haar goed in de gaten kunt houden zou je denk ik dat rompertje af kunnen laten. Zal even vragen aan mensen om hier te kijken. Hoop dat er iemand tijd heeft met dit mooie weer. Sterkte met Candy.

      Update: commentaar van iemand die ik ken:
      “Mijn beide meiden hebben helemaal niks omgehad.
      Ze zijn onderhuids gehecht dus ik hoefde niet eens terug om de hechtingen te laten verwijderen.
      Is zonder enig probleem gegaan”.

      Nog een update van Corien (opvang Katimo):
      “hier doen we nooit iets om of aan, en nog nooit is er mis gegaan. vergeet niet dat het 2 lagen hechtingen zin, 1 onderhuids en 1 die voor ons zichtbaar is. ik zou dus het diertje gewoon zichzelf laten zijn zonder rompslomp aan het lijf”.

       
  6. margali

    mei 17, 2014 at 10:18 am

    Ik heb hem net zelf besteld bij beest.nl in de small. Ik heb ragdolls met nekken van 22 en 24 cm. De kraag sluit met klittenband dus je kunt iets verstellen. Bij beest.nl kost hij dan 19,50 – btw-kortingsaktie (3,38) maar wel met 6,50 porto. Maakt totaal van 22,62

     
  7. margali

    mei 17, 2014 at 10:56 am

    Dit wordt een heel naslagwerk over kappen en kragen😉
    Hier is ook nog een goeie kraag: http://www.medpets.nl/comfy+cone+kraag/

     
  8. Marishka

    mei 17, 2014 at 8:21 pm

    Hartelijk bedankt voor het meedenken en het advies. Ik vrees dat een kraag haar toch weer gaat beperken en stress op gaat leveren. Heb vandaag weer van haar “eigen ik” kunnen genieten. Verbaas met er nog steeds over dat het rompertje haar zo in zichzelf liet keren. Ze negeert nog steeds het wondje. Ik neig er dus naar om zoals Corien het mooi verwoorde, haar de rompslomp te besparen.
    De dierenarts heeft mij niet verteld hoe ze gehecht is, wel dat ik na 10 dagen terug moet komen om ze te laten verwijderen. Mocht het wondje alsnog gaan jeuken waardoor ze het niet met rust laat dan schaf ik voor de resterende dagen een Comfy-cone kraag aan. Wel vreemd dat er standaard een kraag of romper na de ingreep aangedaan wordt, terwijl niet elke kat aan de wond gaat zitten. De ingreep op zich is al ellendig genoeg. Begrijpelijk dat de dierenarts risico’s uit wil sluiten maar een kraag of romper meegeven kan ook. Dan kan de eigenaar het zelf inschatten.
    Ik ben gelukkig dat nare gevoel kwijt……………….dacht echt dat ze in een zware depressie terecht was gekomen!

     
    • margali

      mei 17, 2014 at 8:24 pm

      Ze zal misschien wat last hebben gehad in het begin van de narcose maar het kan best dat ze dat rompertje heel vervelend vond. Kappen zijn altijd stress omdat ze overal tegenaan lopen. Goddank zijn er tegenwoordig allerlei andere oplossingen. Veel succes en geef Candy maar een knuffel!

       

Geef een reactie

 
