RSS

In andere sferen …..

03 Aug

en daarom hier nogal afwezig 😉 Maar ik ga er nu toch even voor zitten, terwijl Coco op het balkon gretig haar bakje niervoer leeg eet. Ze heeft een lichte stressvreet-kick na haar bezoek aan Liesbeth van vanochtend. Er moest een bloedtest gedaan worden om te zien hoe het met haar nieren gaat, en vooral of 2 maanden Ipakitine (fosfaat-binder) gebruik zorgt voor een verlaagde fosfor. Gisteren had ik al een plas opgevangen en daaruit bleek dat haar urine beter geconcentreerd was. Maar er waren ook wat ontstekingscellen te zien, en dat gecombineerd met wat slechter eten de afgelopen maand deed een ontsteking vermoeden. Bloed was interessant: ureum was gedaald, maar creatinine flink gestegen naar 257. Dat gecombineerd met een verhoogde totaal eiwit bevestigde de ontsteking, en dus heeft ze een antibioticum (Convenia) prik gekregen. Heel mooi was de enorme daling van haar fosfor: de Ipakitine werkt echt harstikke goed, en ze zit nu perfekt op 1.29 met een daling van bijna een hele punt.. Haar calcium (Ipakitine is op calcium gebaseerd) was wel gestegen maar nog binnen de grenzen. Hopelijk/vermoedelijk gaat dat nu stabiel blijven. Over 2 weken weer een plas inleveren voor die ontsteking.

Coco heeft trouwens voor het eerst geprotesteerd bij de bloedafname ( Liesbeth tegen Coco: “zég, heb je soms met Joris zitten praten?”) maar uiteindelijk hadden we succes. Heel simpel: geen assistente, Liesbeth houdt met 1 hand koppie omhoog, Marga legt 1 arm om Coco heen, en legt de andere hand losjes over Coco’s ogen, want wat niet ziet wat niet deert….. Liesbeth heeft dan nog 1 hand over om bloed af te tappen …. et voila!

Joris had zaterdag om 8 uur al een plas gedoneerd, en daar was ik een beetje onzeker over want z’n glucose-uitslag was compleet negatief, wat je bij een diabeet niet verwacht. De dierenarts die hier in de buurt op zaterdag praktijk houdt dacht dat het een teken was dat hij perfekt in balans is, maar ik had een stiekeme twijfel.  Hij ligt vaak toch wel behoorlijk voor pampus, en bij warm weer wordt insuline ook anders verwerkt dan ’s winters. Vanochtend alles met Liesbeth doorgesproken en ik ga een halfje minder insuline spuiten omdat de kans bestaat dat hij regelmatig in de buurt van een hypo zit. Er had een licht positieve uitslag van glucose moeten zijn als de plas van de hele nacht was, hij om 6.00 uur gegeten had, om 6.30 uur z’n insuline spuit kreeg, en om 8 uur die plas deed. Tjeez, wat is dat toch ‘n ingewikkelde materie …. ik ga maar op m’n gevoel af, en begeleid door Liesbeth, want ik ga niet meer steeds met Joris sjouwen voor een stomme glu-controle, en zelf testen gaat bij hem niet lukken. Z’n gewicht blijft stabiel, eten en plassen en poepen ook, en ligt er nog steeds uiterst genoeglijk bij dus gaan we zo maar door.

En met mij gaat het ook goed. De cursus Mindfulness bij het JBI heb ik afgerond. Het is precies geworden wat ik hoopte, met een therapeute waar ik echt een bijzondere samenwerking mee kreeg. Ook zij heeft er van genoten, en heeft ook gedeeltelijk meegedaan. Ik ga nu nog een algemene module ontspanningstechnieken krijgen, en dan zou ik het verder alleen moeten kunnen.

Mam is nu 6 maanden geleden overleden, en in die periode ben ik bezig geweest met die ontdekkingsreis van “hoe gaat m’n leven er nu uitzien zonder werk en zonder mam”. Ik zit daar nog midden in, maar ben al wel erg tot rust gekomen. Dingen zijn op hun plek gevallen, en ik voel me voor het eerst van m’n leven “ingevuld”…..(vraag me niet om dat uit te leggen). Even dreigde mijn navelstaren verstoord te worden doordat ik eind april opeens – tot mijn verbijstering – sjans kreeg! en dat op mijn leeftijd en in mijn omstandigheden. Een aanvankelijke paniekreaktie was het resultaat. Na 15 jaar single te zijn geweest met de overheersende gedachte van “dat nooit meer!” was er voor mijn aanbidder wel een enorme weerstand te overwinnen, maar dat lijkt aardig te lukken 🙂 en op het ogenblik is het heel gezellig. Met alle ruimte om lekker voor mezelf door te gaan op de ingeslagen weg, en langs de zijlijn aangemoedigd door enthousiaste familie en vrienden. Ik voel me soms net een bakvis met haar eerste vriendje. We zullen zien waar dit op uitloopt, maar ik verkeer tegenwoordig dus duidelijk in andere sferen ….

 
7 reacties

Geplaatst door op augustus 3, 2010 in Algemeen

 

7 Reacties op “In andere sferen …..

  1. Pauline

    augustus 4, 2010 at 9:33 am

    Klinkt allemaal heel positief, Marga. Ik ben blij voor je want je hebt het zo verdiend. Geniet van je ‘nieuwe’ leven. Hier gaat alles goed, ook met de dames. Liefs

     
  2. Marielle

    augustus 4, 2010 at 10:36 am

    Dat klinkt goed, Marga. Goed dat je het leven weer zo positief oppakt en nog wel een nieuwe liefde in je leven, gefeliciteerd!

    Liefs
    Marielle

     
  3. Marloes

    augustus 8, 2010 at 12:10 pm

    Wat fijn voor je! Geniet ervan!

     
  4. Mieke

    augustus 10, 2010 at 12:04 am

    Dag lieve Marga,
    Ik merk het, zo druk als een klein baasje! jij hebt energie voor 10 volgens mij.

    Ik hoop dat de foto lukt, misschien dat ik de andere tag moet gebruiken! Maar dit is alleen om even t showen hoe decadent je wordt na een bezoekje aan een tapijtmeneer!
    Geniet van alles Marga! zijn de poesjes niet jaloers?
    groetjes Mieke

     
  5. margali

    augustus 10, 2010 at 7:06 am

    Dag Mieke, je kunt hier helaas geen link plaatsen, dus ik kan niets zien ….snik. En ik ben juist zo stinkbenieuwd. Ik kreeg zaterdag al te horen tijdens een bezoekje dat het goed gelukt is bij jou, en hij vond het heel mooi geworden. Stuur me asjeblieft een foto per email?

    Je merkt als je ouder wordt dat je toch alles wat rustiger doet, en dat niks echt hoeft 😉 ….geldt zeker voor mij en gelukkig ook voor de andere partij. Want ik heb vaak het gevoel dat er een soort aardbeving plaats vindt die zo’n 3 dagen na rommelt.. Wat is dat doodvermoeiend zeg. Hij heeft al direkt vriendschap met de katjes gesloten (de slimmerd) maar hij wist natuurlijk allang dat die hier Numero Uno zijn. Ik moet immers op tijd thuis zijn om Joris te voeren en z’n insuline te geven. Uit eten gaan is er bv niet bij, en dat is een handicap voor iemand met romantische plannen 🙂

     
  6. mieke

    augustus 10, 2010 at 4:17 pm

    Marga, als het goed is heb je nu van alles ontvangen, zo niet mail me!!
    gr. Mieke

     
  7. marijke

    augustus 13, 2010 at 12:34 pm

    Hee Marga, wat een leuk bericht, geniet ervan meid.

     

Geef een reactie

 
