RSS

Nieuwe aanpak nierproblemen bij katten

01 Jun

Vanochtend moest ik met Coco naar Liesbeth, want Coco’s nagels waren door mij niet meer te knippen. En er waren een paar nagels helemaal krom gegroeid, nog nét niet in het voetkussentje gelukkig want daar was ik bang voor. Is dus goed verholpen (wel een dure pedicure voor Mme.Coco, want mijn eigen pedicure rekent minder voor mijn voeten, maar ja, dat zijn er maar twee 🙂

Gisteren was Liesbeth naar een cursus, doet ze al een paar weken geloof ik. Het gaat – als ik het goed onthouden heb – helemaal over nieuwe aanpak van nierproblemen bij katten. We hebben Coco eens even doorgenomen, en hoewel ze nu op 100% nierdieet staat en haar fosfor keurig binnen de gebruikelijke referentiewaarden staat, is die waarde volgens die nieuwe aanpak te hoog. En dus gaan we het nierdieet aanvullen met Ipakitine, een fosfaatbinder. Moet over 2 maanden weer bloedtest doen, en dan mag de calcium dus niet gestegen zijn door die Ipakitine. In dat geval stappen we over op Renalzin, dat niet calcium-based is.

Ook heb ik Liesbeth’s mening gevraagd over het geven van nierdieet aan gezonde katten. Want ik loop steeds vaker aan tegen die vraag, en heb zelf altijd zoiets van “een dieetvoer is op recept, is een medicijn, en dat geef je in principe niet aan gezonde katten” …. maar ja: het blijkt voor veel mensen niet uitvoerbaar om gescheiden te voeren. Volgens Liesbeth kun je nierdieet geven aan gezonde katten vanaf ca 2 jaar oud. Maar je moet dan wel supplementeren want ze komen eiwit te kort. Op mijn vraag wat dan geschikt zou zijn, kwam het antwoord “een goed kittenvoer, van goede kwaliteit zoals Hill’s, Iams etc” want dat zit vol eiwit. Goed dat zal ik dus voortaan doorgeven (maar liefst even overleggen met de eigen dierenarts).

Info over Ipakitine op m’n nierkatten-site

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op juni 1, 2010 in Algemeen

 

Geef een reactie

 
