RSS

Rollercoaster

18 Jan

We zijn een week verder en er is veel veranderd. Mam is nu volkomen bedlegerig geworden. We worden omringd door mensen die hulp bieden, het is echt ongelooflijk. Het lijkt soms wel een bedrijf hier. Buurtzorg heeft allerlei hulpmiddelen laten aanrukken zoals een glijmat, een tillift, een toiletstoel. Maar bij iedere aanpassing worden we al heel snel achterhaald door de realiteit dat mam zo hard achteruit gaat. Ze heeft dankzij medicatie geen pijn, en ze is niet misselijk meer. Maar omdat ze niet meer eet wordt ze almaar zwakker. Het enige dat ze nog eet is mandarijn, peer, en appelmoes. En ze drinkt perensap. Allemaal lekker laxerend, maar dat mag ook wel omdat de pijnmedicatie weer erg verstopt. Tot nu toe is de balans goed, maar dat is meer geluk dan wijsheid.

Sinds een week komt er ook iemand die ’s nachts waakt, en mam voorziet van drinken of andere zorg. Op die manier kan ik slapen. Ze komt om 23.00 uur en gaat om 07.00 uur weer weg. Overdag kon ik het daardoor goed redden. Jammer genoeg is mam sinds afgelopen weekend niet meer in staat om echt mee te helpen met op haar zij draaien, en daardoor kan ik haar in m’n  eentje niet meer verschonen …. die 95 kilo zit in de weg. Sinds gisteren krijg ik 2x per dag Buurtzorg en indien nodig komen ze vaker. Zoals vanmiddag: ik zat opeens met een probleem, en belde noodgedwongen om hulp. Gelukkig zat er iemand toevallig net op het kantoor hier om de hoek, en die was er binnen 5 minuten. Probleem weer opgelost. En steeds even behulpzaam en vriendelijk.

Afgelopen zaterdagavond kwam Meredith, die telefoondienst had, in het donker en de regen vanuit Amsterdam-Oost teruggefietst omdat het mis was. Anderhalf uur waren we bezig om mam te verzorgen, en ondertussen vlogen de grappen en grollen door de lucht. Op die manier word je opgewekt weer uit de misère gehaald …. ik heb er geen woorden voor eigenlijk. Ik kreeg bloemen van Cindy de “nachtwaakster” en we kregen een boeket van Dilek onze huisarts toen ze op huisbezoek kwam (ooit van gehoord dat een huisarts een bloemetje meebrengt?)

 Op deze foto zie je trouwens ook het fotoboek liggen dat ik voor mam heb gemaakt met foto’s van alle kinderen, klein- en achterkleinkinderen.

Rozen en anemonen van Dilek

En zo kan mam nog een beetje naar buiten kijken …. als ze wakker is tenminste 😉

Iedere dag brengt nieuwe ontwikkelingen. Overmorgen komt er nog een vrijwilligster kennismaken zodat ik voortaan op maandagmiddag rustig kan zwemmen, want het is niet langer mogelijk om mam alleen te laten. Hopelijk kan die ook een keer oppassen zodat ik met de katten naar Liesbeth kan, want ik wil ze allebei even laten checken, Joris voor een glucosecontrole en Coco voor haar gebitje….ze doen het allebei geweldig onder deze omstandigheden maar ze merken natuurlijk dat hier iets aan de hand is.

Verder wou ik iedereen danken voor de kaarten en mails. Het geeft me een warm gevoel. Het is rustig in m’n hart en er is geen enkele twijfel. Ik hoop alleen dat ik het ook inderdaad kan volhouden. Dit is trouwens een gelegenheid bij uitstek om mezelf te trainen in Mindfulness, leven in het moment van nu.

 
3 reacties

Geplaatst door op januari 18, 2010 in Algemeen

 

3 Reacties op “Rollercoaster

  1. Nienke

    januari 18, 2010 at 6:43 pm

    jeetje Marga, dan gaat je moeder nu idd wel heel snel achteruit …….
    Nogmaals fijn dat jullie zoveel hulp krijgen (en deze ook accepteren 😉 ) De bloemetjes zijn superlief en geheel verdiend omdat jij je 1000% inzet.
    Sterkte met alles,
    liefs Nienke

     
  2. marijke

    januari 21, 2010 at 4:29 pm

    Marga wat gaat het opeens snel slechter met je moeder. Goddank dat je zoveel hulp hebt en dat ook weet dat mensen voor je klaarstaan als je ze nodig hebt.
    Sterkte, ik hoop dat je het allemaal redt.
    marijke

     
  3. Anneke

    januari 24, 2010 at 11:48 am

    Lieve Marga,
    Wat een schrik. Ik dacht dat het niet zo snel zou gaan maar dat dacht iedereen volgens mij. Geweldig alle hulp die jij en je moeder krijgen. Fijn dat ze thuis is en niet in een ziekenhuis. Hier krijgt ze de optimale, vooral liefdevolle, verzorging. Ondertussen, loop jezelf niet voorbij. Héél veel sterkte en liefs.
    Anneke

     

Geef een reactie

 
