RSS

Weer thuis maar oh zo zwak

18 Dec

Mam heeft precies een week in het ziekenhuis gelegen. Ik zal jullie details besparen, maar het is één groot gevecht geweest om voor haar de juiste zorg te krijgen. Resultaat was dat ik daar iedere ochtend om 8.45 uur binnen was om mam te wassen, wegging om 12 uur na de lunch, terug om 2 uur tot na het avondeten om half 6 en dan om 10 uur ’s avonds weer een uur om haar te helpen met naar bed gaan.  Mijn broers zijn iedere avond bij haar op bezoek geweest zodat ze eigenlijk alleen ’s nachts zonder familie is geweest.

Een modern ziekenhuis – in ieder geval dit ziekenhuis – is een grote fabriek, met procedures en een routine waarbinnen geen plaats is voor kwetsbare en hulpeloze bejaarden. Er werden fouten gemaakt, veel fouten, waardoor mam alleen maar nog meer in conditie achteruit ging. Om te voorkomen dat ik een totaal verwarde moeder thuis zou krijgen – hoe vaak hoor je niet dat bejaarden volkomen van slag raken  in een ziekenhuis – heb ik voor deze aanpak gekozen. En dat heeft gewerkt.

Het voordeel van dit ziekenhuis was dat het vlakbij is, slechts 10 minuten fietsen. En ongetwijfeld doen de mensen hun best, proberen hun vak goed uit te oefenen, en werken keihard onder enorme druk. Ik begrijp het allemaal, maar het gaat wel om mijn moeder. Ze heeft onderzoeken gehad, en moet 28 december terugkomen voor weer een kortdurende opname van circa 4 dagen. Ze is nu thuis, en vindt het heerlijk om hier te zijn. Ik heb een ziekenhuisbed gevraagd en gekregen via onze geweldige huisarts Dilek, die mam ook in het ziekenhuis heeft bezocht. En zo zitten we nu gezellig in de woonkamer:

Ik hoop dat we zonder al teveel verdere ellende een diagnose krijgen, zodat we weten waar we aan toe zijn. Ik heb met mam afgesproken dat we een grens stellen, en dat ze met verrekte goeie argumenten moeten komen om daar van af te wijken. Mam voelt zich momenteel heel moe en zwak, ik hoop dat dat weer een beetje kan herstellen. Ze heeft in ieder geval goeie eetlust. Vanochtend heeft Dilek nog op de valreep een bezoek gebracht, en wat nieuwe meds voorgeschreven. Ze heeft nu 14 dagen vakantie, maar heeft haar collega’s gezegd dat ze gebeld moet worden als er iets bijzonders met mam is. Kijk, daar heb je wat aan….geweldig mens.

Ook onze pedicure is een schat: onze afspraak voor een thuisbehandeling moest vervallen door mam’s opname. Om ons toch te kunnen  helpen komt ze nu zondagochtend. Veel mensen zijn lief en supportive, en ik voel me nog steeds best wel redelijk. Moet oppassen met m’n rug, en dus komt Jacco, mam’s fysiotherapeut, volgende week langs om mij “transfer-instruktie” te geven (hoe ik mam het beste in en uit bed kan helpen). Maandag hoop ik weer te gaan zwemmen.

Met de katjes gaat het goed. Volgens mij is Joris nu beter ingesteld: ik zie minder plas in de bak, dus ik vermoed dat hij wel goed zit. Coco zit sinds vandaag wat droogvoer betreft nu compleet op nierdieet, volgende week ga ik aan het natvoer beginnen.

Ik zal denk ik dit jaar geen kerstkaarten kunnen versturen. Dank aan alle mensen die aan ons gedacht hebben. Mam vindt het heerlijk om post te krijgen 😉

 
6 reacties

Geplaatst door op december 18, 2009 in Afscheid & rouw

 

6 Reacties op “Weer thuis maar oh zo zwak

  1. Nienke

    december 18, 2009 at 11:19 pm

    o Marga, wat een gedoe allemaal 😦 Dat houd je zelf ook niet lang vol. Wel super dat de huisarts etc zo meewerken, anders zou je de moed snel opgeven denk ik.
    Succes!
    Nienke

     
  2. Marielle

    december 19, 2009 at 9:57 am

    Precies hetzelfde verhaal als mijn schoonvader. Hij is zieker het ziekenhuis uitgekomen als erin gegaan. Na een paar maanden ellende begint hij nu weer wat op te knappen, maar binnenkort moet hij geopereerd en daar zien we allemaal erg tegenop. Is toch niet hetzelfde ziekenhuis in Amsterdam?

    Let je wel een beetje op jezelf? Gelukkig lees ik, dat je veel hulp krijgt, maar het is toch wel een hele zware belasting.

    Ik wens jou, je moeder en de katten een hele fijne kerst!
    Groetjes

    Marielle

     
  3. Maret

    december 19, 2009 at 10:12 am

    Hoi Marga, vanmorgen dacht ik eens even kijken hoe het bij Marga is en daar schrok ik wel van. Gelukkig is je moeder inmiddels wel weer thuis maar het is nog lang niet over begrijp ik. Ik vind het heel knap dat je het allemaal volhoudt en natuurlijk, het overkomt je en je maakt er dan het beste van, maar evengoed, met alles waar je zelf al mee sukkelt en je diertjes en dan dit er bij is het een hele opgaaf. Ik hoop dat ze snel weer aansterkt en het weer wat rustiger om je heen wordt.

    Liefs,
    Maret

     
  4. Ans Tap

    december 20, 2009 at 6:45 pm

    Hoi lieve Marga,

    Wat een verdriet weer allemaal, ik hoop voor jou dat 2010 meer vreugde geeft,
    fijne kersdagen en heeeeeel veel geluk en gezondheid in 2010.
    Ik stuur je dit berichtje maar op deze manier want ik ben je emailadres kwijt omdat de pc stuk is gegaan,
    liefs en een dikke knuffel

    Ans Tap

     
  5. Nadine

    december 21, 2009 at 8:13 pm

    Heel veel sterkte voor jou en je mams. Hopelijk komen jullie de feestdagen goed en gezellig door.

    Liefs Nadine.

     
  6. Dicky

    december 23, 2009 at 12:20 pm

    Lieve Marga en Mams.

    Wat een zorgen allemaal.
    Ik ben blij dat Mams in ieder geval thuis is. Dat geeft toch wat rust in je dagelijkse leven Marga.
    Ik hoop oprecht dat ze heel snel weer wat opknapt.
    Een grote zorg voor jou.
    Lieve Marga en mams, ik hoop dat 2010 jullie meer vreugde zal geven en dat de gezondheid weer wat vooruit gaat.
    Ik zal jullie Reiki sturen.
    Fijn dat het met de knuffels beter gaat.
    Ik denk vaak aan jullie.
    Ik zal Mams een kaart sturen.
    Marga denk ook aan jezelf. Je snapt me wel he??
    Dikke kus uit Drenthe en ik bel je snel een keertje op.
    Liefs en groetjes

    Dicky

     

Geef een reactie

 
