RSS

Knijn

13 Sep

Het wordt hier bij mij in de achtertuinen een ware dierentuin….helaas. Ik heb nu al een aantal weken 3 jonge katjes gezien. Vanaf mijn 2-hoog schat ik 4-5 maanden oud, maar ik kan me goed vergissen. Hun gedrag is uitstekend: speels, niet schuw. Dus of ze in de tuinen geboren zijn, of dat ze echt een thuis hebben? Maar welke sukkel zou zulke jonge katjes nou los laten lopen? Aan het eind van het blok  wordt nog steeds gerenoveerd, en staan deuren naar de voorkant naar de straat open. Ik denk er maar niet aan want ik kan er niks mee doen. In 2005 kon ik Missy nog redden met de hulp van de achterburen. Maar die zijn er niet meer, de tuin hier recht achter is niet toegankelijk voor de bewoners, en bij de mensen ernaast waar het wel zou kunnen blijf ik ver uit de buurt. Dat zijn nl mijn vroegere onderburen die mij 2 jaar hel hier bezorgd hebben omdat ze drugs dealden en boven op zolder een illegaal pension voerden. Dit gebeurde allemaal toen ik hier in 1986 kwam wonen….en daar heb ik uiteindelijk een eind aan weten te maken. Werd me niet in dank afgenomen, dus om die mensen nu te gaan vragen te helpen bij het vangen van 3 kittens is vragen om ellende.

Ook loopt hier sinds een aantal maanden een konijn rond….schijnt ontsnapt te zijn uit de kinderboerderij en hier via een openstaande deur van een gerenoveerde woning de tuinen binnengekomen te zijn. Dat bruine vlekje, links in dat groen, da’s broer Knijn…moet je wel even eerst op de foto klikken.

tn_DSCN5344

 
2 reacties

Geplaatst door op september 13, 2009 in Algemeen

 

2 Reacties op “Knijn

  1. Dirk

    september 19, 2009 at 10:32 am

    Tja… Triest maar je kan nou eenmaal niet alle katjes redden….
    Konijnen kunnen ook heel leuk zijn. Heb ik je wel eens verteld van het nestje konijntjes dat ik (nou ja, m’n moeder deed de “nachtdienst”) heb grootgebracht?
    M’n vader had begrepen dat je met een Blauwe Wener en en een Witte zwarte zou moeten kunnen maken. Ik was een jaar of 11. Dus ergens een witte gekocht en dat was al heel snel een vriendinnetje. Ze had een heel eigenaardige gewoonte; als ze me zag pakte ze het gaas van haar hok beet om met het deurtje te rammelen “Hey, ik ben hier!”.
    Ze is gedekt door een heel mooie blauwe ram en de kindertjes waren inderdaad zwart, maar dan wel met een heleboel wit….
    Direct na de bevalling ging het niet goed met “Witje”. De dierenarts gaf nog melkpoeder mee voor de kleintjes (“hoef je niet te betalen, ik geef je weinig kans, maar laat me weten hoe het afloopt”).
    Bij een speelgoedwinkel vond ik genoeg poppenflesjes om het te proberen. De kleine konijntjes gingen in doos met stro op mijn kamer, warmtelamp er bij en om de paar uur de fles geven. Er was er eentje bij waar het niet goed mee ging en zo zwak als hij was kroop hij weg bij z’n broertjes en zusjes…
    Toen ze wat groter werden was er een klein voedstertje dat ’s avonds uit de, best wel hoge, doos sprong als ik naar bed ging. Ze moest dan even bij mij op bed rondlopen, geknuffeld woren en ging daarna weer terug. Haar en broertje van haar heb ik nog heel lang gehad. Broertje was een echt konijn, kon je blij maken met een worteltje of een stukje geroosterd brood maar zij was echt MIJN konijn. Samen ijsjes eten (mevrouw had wel een voorkeur voor roomijs met aardbeiensaus), “dit ga je echt niet lusten” – vlees(!) en op een gegeven moment dronken we samen een borrel (wat voor haar dan betekende een klein stukje brood met een druppie whisky).
    Maar wat me nooit heeft losgelaten is dat zij net als haar moeder die ze nooit heeft meegemaakt met beide voorpootjes het gaas van het hok vastpakte om met het deurtje te rammelen.

    Dirk

     
  2. margali

    september 20, 2009 at 8:43 pm

    Dit verhaal had je me nooit verteld…maar ik kan het helemaal plaatsen 😀 ik zie het helemaal voor me. En wat apart zeg dat dochter dezelfde gewoonte had als moeder terwijl ze dat nooit heeft kunnen afkijken….
    Mooi verhaal Dirk!

     

Geef een reactie

 
