RSS

Op weg naar een nieuw leven

03 Mei

Klinkt een beetje plechtig, maar dat mag wel bij zo iets ingrijpends.

Aanstaande vrijdag 8 mei neem ik afscheid van mijn werk in Houten. Ik hou het fysiek niet meer vol. Ondanks het perfekte luxe vervoer, ondanks alle medewerking en flexibiliteit van mijn chef…. Al sinds september vorig jaar zat ik te worstelen, en bleef ik nog min of meer op de been dankzij een dagelijkse portie Tramadol. En eens moet dat stoppen. Nu dus…. Ze hebben me tijdens PijnManagement geprobeerd bij te brengen dat ik niet moet doorgaan tot het bittere einde, totdat ik compleet stukgelopen ben. En misschien heb ik daar dan toch wel iets geleerd.

Direct na het bezoek van Ineke – wat een heerlijke vakantie was dat! – heb ik een gesprek met mijn chef gehad, en gezegd dat ik moest stoppen. Hij had het verwacht. Ik heb hem gevraagd op welke manier we het beste konden afbouwen zodat hij niet het gevoel zou hebben van “ze heeft me plotsklaps laten zitten”…. en we kwamen overeen dat ik nog een maandlang  2 ochtendjes per week zou werken, voornamelijk thuis.

Gelukkig is mijn UWV-arbeidsdeskundige een ontzettend aardige man. Hij vond het heel triest, maar ik hoef hem maar 1 mailtje te sturen met m’n laatste werkdatum en hij maakt verder alles in orde. Ook mijn werkgever heeft al hulp en advies van hem gehad.

Hoe ik 8 mei moet overleven weet ik niet. Vorige week werd het op m’n werk bekend gemaakt, en heb ik minstens 5 keer in tranen gestaan. Een paar schatten van meiden die mee stonden te huilen, hartverwarmende reakties van collega’s.  Voor Jan en Sietse, m’n chauffeurs, is het natuurlijk ook slikken. Maar het zijn realisten: ik val weg, en elders komt wel weer werk. Maar jammer is het wel: 3 jaar lang naar Houten, mooie bron van inkomsten.

En wat nu straks? Ik kan absoluut niet achter de geraniums gaan zitten. Ik ga dus mijn fitness-abonnement overzetten naar onbeperkt fitness, en dan om de andere dag ofwel zwemmen ofwel trainen.  Verder heb ik wat gesprekken gepland staan met iemand via de huisartsenpraktijk om te kijken hoe ik m’n leven opnieuw kan gaan inrichten. Want na 40 jaar werken zal ik toch iets van een struktuur moeten aanbrengen anders weet ik hoe dit gaat aflopen …

I keep it small and simple: ik geniet van mijn balkonnetje, met veel bloemetjes en zon. Heb zelfs al af en toe ’s middags een boekje gelezen zonder van uitputting direkt in slaap te vallen. Het zal wel goedkomen, maar het gaat niet vanzelf.

 
9 reacties

Geplaatst door op mei 3, 2009 in Algemeen

 

9 Reacties op “Op weg naar een nieuw leven

  1. Katja

    mei 3, 2009 at 3:10 pm

    Jee Marga, wat een enorme verandering in je leven zal dit zijn…inderdaad een ‘nieuw leven’ wat je nu op moet gaan bouwen. Denk dat je leven tot nu toe er erg op was gericht om de dagen dat je ging werken vol te kunnen houden. Het lijkt me heel moeilijk, maar aan de andere kant ook een soort bevrijding…alleen moet je dat misschien nog iets meer tot je kunnen laten doordringen.
    heel veel sterkte gewenst de 8e in ieder geval !!!
    Groetjes,
    Katja

     
  2. Marielle

    mei 3, 2009 at 3:52 pm

    Tjonge Marga, wat een verandering zal dat zijn! Ik hoop, dat het invullen van je nieuwe leven je goed af zal gaan. Het zal wennen worden, maar je bent er wel naar toe gegroeid, denk ik.

    Mijn man is voor 100% afgekeurd en weet al heel lang niet beter dan dat hij thuis is. Het wonen in een nieuwe plaats, sinds hij hier is, is ook nog best een aanpassing. Eigenlijk nog steeds.

    Veel succes de komende tijd!
    Liefs
    Marielle

     
  3. Nadine

    mei 3, 2009 at 8:54 pm

    Ach Marga, wat zal dat moeilijk voor je zijn… Weten dat het beter is, maakt het niet makkelijker. Heel veel succes en sterkte de komende tijd.
    Jouw kennende zijn je dagen in no-time weer goed gevuld.

    Liefs Nadine.

     
  4. margali

    mei 4, 2009 at 8:45 am

    Ik sta er echt versteld van dat ik überhaupt nog lezers heb ! 😉
    Dank voor jullie woorden. Ik merk dat ik het er best moeilijk mee heb, vooral als ik werk. Tegelijk vind ik dat dan ook weer heel heerlijk …
    Stoppen is niet mijn vrijwillige keuze. En dat geeft wel verdriet. Ook het verlies van Ben komt met een fikse vertraging alsnog over me heen vallen de laatste dagen. Dus een rijke voedingsbodem voor een fikse depressie. Vandaar die gesprekken die ik op voorhand al gearrangeerd heb. Zal het nodig hebben.

     
  5. Straaloogje

    mei 6, 2009 at 6:02 pm

    Hoi lieve Mar,

    Trots trots super trots dat je deze beslissing hebt genomen. Nog 2 daagjes en dan is het zover. Een super emotionele dag. Dat zal niet meevallen. Daarna ………… Jij/we zien het wel.
    Zeker weten dat wij saampjes veel zullen zwemmen en sporten. En wat we wel niet meer kunnen doen ??? !!!
    Je sluit hier een deur en aan de andere kant gaat een deur open.
    Geef alles de tijd, zegt de ervaringsdeskundige Straaloogje. Die oogjes zullen stralen ( op een gegeven moment) En verder heb je alles zelf in de hand.

    Veel liefs en knuffels van je zwemmaatje Straaloogje.
    en Last but not least: hou van jou !

     
  6. margali

    mei 7, 2009 at 10:43 am

    Ik hou ook van jou Straaloogje 😀 Dank je wel voor je ervarings-peptalks, want op een of andere manier geeft het me wel richting en wat vastigheid. We hebben zo ongelooflijk gemazzeld dat we indertijd besloten hebben om samen te gaan sporten…. Hoe anders was het geweest als we dat in ons eentje hadden moeten doen.
    Ik heb vandaag getraind, en het ging best goed. Vanaf volgende week heb ik een “onbeperkt-fitness”-abonnement. Op die manier kom ik naar buiten, en met andere mensen in contact. Ik ben nu in de fase van gedag zeggen en 1 of 2 opmerkingen maken maar dat komt door tijdgebrek. Misschien straks wat meer contact, én wie weet gaan jij en ik ook samen een keer trainen. Wat er verder gaat gebeuren zie ik wel. Zoals ze wel eens zeggen: de hele wereld ligt voor me open, en ik hoef het maar te pakken….
    heeeeeeele lieve groeten 😉

     
  7. Mieke

    mei 7, 2009 at 8:17 pm

    Lieve Marga,
    Morgen is dan de grote dag, ik wens je veel sterkte, al weet je natuurlijk heel goed dat het een juiste beslissing is, is het wel weer een afscheid, maar ook een nieuw begin, ik ben er zeker van dat je snel genoeg een invulling voor al die vrije tijd zult vinden!
    Marga ik worstel sinds een tijdje met stoppen of nog doorgaan, de wetenschap dat je ineens iets ergs kunt krijgen weegt bij mij ook zwaar, nu ben ik goed, ik kan nog heel wat doen en dat is ook zoveel waard. M’n rekenmachine en de instanties waar ik mee te maken krijg, draaien overuren voor me!
    Ik hoop echt dat je morgen, ondanks dat het een afscheid is, toch een goeie dag zult hebben.
    groetjes Mieke.

     
  8. margali

    mei 7, 2009 at 8:23 pm

    Oh Mieke, ik hoop dat je in staat zult zijn om een goede beslissing voor jezelf te nemen, en dat je financiele situatie je daartoe in staat zal stellen. Want inderdaad: je hebt maar één leven. Ik heb 40 jaar gewerkt en het is genoeg geweest…. Ik ben wel erg blij dat ik alle keuringen etc al achter de rug heb, en niet – zoals de meeste mensen – eerst ziektejaren krijg, en dan een keuring. Al die tijd van onzekerheid heb ik goddank al achter de rug.
    Ik ga echt heel hard voor jou duimen!!
    En morgen ga ik proberen om er een goeie dag van te maken. Jullie horen het wel.

     
  9. marijke

    mei 8, 2009 at 7:24 am

    Marga ik hoop dat je de dag goed bent doorgekomen. Ik denk dat je best wel gauw een nieuw ritme zal vinden in je leven en je hebt nog zoveel te doen. Je moeder, je hulp aan de kattenbezitters, wie weet kan je dat wat meer uitbouwen. Ik denk dat er een wereld voor je open ligt. Het afscheid nemen zal zwaar zijn, van je collega’s, je chauffeurs maar er zullen nieuwe contacten komen, je bent geen mens om je af te sluiten. En dan Benneke, het moest een keer komen. Sterkte de komende tijd.
    Marijke

     

Geef een reactie

 
