RSS

Even slikken ….en wat tranen

21 Okt

Vanochtend moesten Joris en Coco voor hun APK naar Liesbeth de dierenarts. Bovendien moest Joris een glucosecontrole hebben, want dat was al lang geleden. Bloed prikken ging uitstekend, en hij zat heel stabiel. Was ook wat aangekomen. Ik moet flink insuline spuiten (2 x 6½ eenheden) maar daar doet hij het toch heel goed op. Helaas bleek dat hij staar heeft (was me niet opgevallen), mogelijk door de diabetes, maar later bleek dat ook Coco staar heeft, dus een erfelijke kwestie is het zeker.

Ook heeft Joris ernstige pijn linksachter en rechtsvoor. Liesbeth probeerde zijn nagels te knippen, maar hij greep mij keihard in m’n arm en draaide zich vervolgens bliksemsnel naar Liesbeth, blazend en grommend. NIET AANKOMEN ! Het zou artrose kunnen zijn, of diabetische neuropathie. We willen liever niet aan de pijnstillers beginnen (om z’n nieren niet nog meer te belasten) en dus komt er een capsule visolie bij de glucosamine die ik hem al geef. Coco ook meteen maar, want die heeft duidelijk artrose in de achterpoten. Maar die kan gelukkig nog rennen en springen, hoewel ze soms mis springt ……

Tot slot hebben ze allebei hun enting gehad tegen niesziekte en konden we weer naar huis. Ik had het er vanochtend niet gemakkelijk mee. Het is altijd Ben die me zorgen geeft, maar om nu te horen dat Joris en Coco allebei staar, en ook allebei flinke artrose hebben is toch rot.

Met Ben gaat het momenteel heel erg goed (ik hoop dat deze uitspraak niet onmiddellijk afgestraft gaat worden) en eigenlijk gaat het met mij ook heel goed. Wel veel pijn, maar lekker aan het werk, aan het zwemmen en fitnessen. Met mam gaat het de laatste tijd moeilijk. Ze heeft meer hulp nodig, heeft soms flinke dips omdat ze voelt dat haar conditie zo achteruit gaat, en veel pijn. Op 14 november worden hier 2 trapliften geinstalleerd (die we 100% vergoed krijgen met dank aan de gemeente Amsterdam!!) en dan kan ze wat makkelijker de deur uit. Ik heb m’n broers gevraagd haar meer mee te nemen, want ik zelf kan het niet meer, en zij willen met liefde meehelpen.

Het is de laatste tijd niet echt mogelijk geweest om hier te schrijven. Steeds als ik ga zitten wil Ben op schoot, uiteraard op de plek waar m’n toetsenbord ligt. Desnoods gaat hij er bovenop liggen. En ook de situatie met m’n moeder valt me niet makkelijk, is voor ons allebei soms heel moeilijk. Ze voelt dat de dingen haar ontglippen, en dat maakt haar boos, angstig, onzeker. We zitten samen in het treintje en we kunnen niet uitstappen. Ik heb nog steeds geen enkele spijt dat ik haar hier in huis heb, maar ik vermoed dat dit wel eens de meest wezenlijke periode uit m’n leven zou kunnen worden. Ik heb vroeger jarenlang mijn grootvader verzorgd, maar die had ik niet in huis, dus dat was anders. Nu gaat het om mijn moeder, die dag en nacht hier is. Leren om te gaan met een moeder die op weg naar het einde is …. hopelijk een weg die nog lang duurt, maar het valt niet altijd mee. En dan kan ik soms niet goed erover schrijven…..

Aanvulling op dit bericht naar aanleiding van het commentaar van Dirk over staar bij katjes:

hier een foto van Guness en daaronder van mijn lieve ouwe Poeki.

 
3 reacties

Geplaatst door op oktober 21, 2008 in Algemeen

 

3 Reacties op “Even slikken ….en wat tranen

  1. Nadine

    oktober 22, 2008 at 6:31 pm

    Marga, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent zeg. Maar ga jezelf nu niet verwijten dat je het niet doorhad hé!! Je bent een zegen voor je schatjes.
    Beterschap voor Joris, hopelijk knapt hij op door extra capsule.

    Fijn dat de trapliften eraan komen zeg! 😀 Dat zal een verademing voor jullie zijn. En lief dat je broers gaan bijspringen met je moeder. Kan me indenken dat het je moeilijk valt, al doe je ook dat met liefde.

    Sterkte meis, hopelijk komen jullie snel in wat rustiger vaarwater.

    Heerlijk trouwens dat Ben het weer lekker doet (ik klop het ook meteen af)

    Liefs Nadine.

     
  2. Dirk

    oktober 28, 2008 at 8:13 am

    Allebei m’n vriendjes (Joris: “wat kom jij doen? zal ik je even helpen? en Coco: “dit is ons huis en hier staat MIJN bak en dus ga ik NU hier poepen!”) staar?
    Ze leren er wel mee leven.
    M’n grote Turk Guness (heel erg staar aan beide ogen) begint weer zichzelf te worden na een periode van aanpassingsproblemen. Op afstand kon hij z’n collega’s niet goed meer herkennen en ging hij er maar vanuit dat het z’n niet-vriendje Boran zou zijn. Zelfs z’n vriendinnethe Rojin mocht niet meer dichtbij komen. Blazen en zelfs vluchten. En niets meer aan z’n jas doen.
    Hij lijkt er nu aan te wennen.

    Tip voor iedereen die denkt zou mijn kat staar hebben? (echt niet ongewoon bij 12+): maak ’s avonds een foto met flits (zonder “rode ogen reductie” want de pupil moet wijd open zijn). Een erg troebele of afwijkende kleur reflectie van de oogspiegel betekent staar.
    Mailtje naar guness@kedi.demon.nl voor de foto van meneer waarop het voor mij duidelijk was.

    Dirk

     
  3. margali

    oktober 28, 2008 at 9:38 am

    Dirk als je wilt kan ik je foto ook hier neerzettten.
    Ik maak me over die staar niet zo’n zorg. Ik vond het veel erger om te merken dat Joris zo’n pijn had. Coco moet ook pijn hebben maar die blijft rennen en huppelen, en da’s bij artrose alleen maar gunstig. Die meid zorgt gewoon goed voor zichzelf (en blijft lekker stinken 😉 )Maar Joris is met z’n diabetes toch een ander verhaal. Hij zit waarschijnlijk over de dag gemeten een paar keer te hoog, en slaapt dus veel. Hij krijgt 2x 6.5 IE en daar blijft hij bij controle heel stabiel al meer dan een jaar tussen 12 en 13 zitten. Als je rekening houdt met de stressfaktor, en dat we 2 uur na het spuiten meten (omdat 4 uur na het spuiten geen goeie meting geeft bij hem ….hij verwerkt de insuline blijkbaar anders)dan is dat vrij acceptabel.

     

Geef een reactie

 
